شماره ۹۵۱

شکلات، مردان و کلسیم

شکلات، مردان و کلسیم

دکتر فروغ موسوی - داروساز

درشکلات اکسالات oxalate وجود دارد. اکسالات ترکیبی است که به طورطبیعی دردانه‌های کاکائو دیده می‌شود و این ماده سبب وقفه‌ی جذب کلسیم می‌گردد. اما هنوز معلوم نیست که آیا مصرف شکلات درافراد سالمی که از جیره‌ی غذایی سرشار  از کلسیم استفاده می‌کنند سبب بروز مشکلاتی شود.
دغدغه‌ درمورد جذب کلسیم و سلامت استخوان در پی خوردن شکلات حاصل یک بررسی است که به سال 2008 انجام شده است. نتایج این بررسی حاکی از آن بود که درخانم‌های سالمندی که روزانه یک یا چند بار شکلات مصرف می‌کنند نسبت به خانم‌هایی که ازمقدار شکلات کمتری استفاده می‌نمایند، تراکم استخوان وقدرت استخوان کمتر است.
 پژوهشگران معتقدند که این امر ممکن است به علت مهار جذب کلسیم با مصرف شکلات باشد. اما ممکن است این حالت به سبب قند موجود درشکلات نیز به وجود آید که سبب افزایش دفع کلسیم می‌شود.
 ازطرف دیگر، شکلات تیره(یا کاکائو) حاوی فلاونوئیدهائی است که تصور می‌شود برای سلامت مفید است برای آنکه کاملاً مشخص شود شکلات در تعادل کلسیم و سلامت استخوان چه نقشی دارد باید پژوهش‌های دیگری انجام شود.
 دراین زمینه باید گفت که در صورت مصرف مقدار توصیه شده‌ی کلسیم و ویتامین D ازطریق غذا یا مکمل‌ها وانجام نرمش‌های تحمل وزن، خوردن شکلات درحد اعتدال بر سلامت استخوان‌ها تأثیری نخواهد داشت.
 بسیاری ازمردان سالم نیاز به مصرف مکمل کلسیم ندارند ولی برای سلامت مناسب استخوان درمردان، کلسیم اهمیت دارد اما به طور کلی بهتر است کلسیم ازطریق غذا وارد بدن شود. فرآورده‌های لبنی دارای کلسیم هستند ضمن آنکه درسبزی‌هایی که برگ سبز تیره‌ی بزرگ دارند و غذاهای غنی شده نیز کلسیم وجود دارد.
 درجدول یک میزان مجاز توصیه شده‌ی کلسیم برای مردان ذکر شده است. باید توجه داشت که عدد نشاندهنده‌ی‌ حد بالا نشانه‌ی میزان ایمنی مصرف است. مصرف بیش ازاین مقدار سبب افزایش احتمال بروز مشکلاتی درسلامت انسان خواهد شد.

میزان مجاز کلسیم برای مردان
میزان مجاز کلسیم برای مردان  میزان مجاز برحسب میلی‌گرم  حداکثر مجاز برحسب میلی‌گرم
19 تا50 1000 2500
51 تا70 1000 2000
71 و بالاتر 1200 2000
برگرفته از انستیتوی طب آمریکا                 جدول۱

 نباید فراموش شودکه ویتامین D به جذب کلسیم در بدن کمک می‌کند. منابع غذایی ویتامین D شامل است بر زرده‌ی تخم‌مرغ وماهی‌های چرب، مانند سالمون و تون . همچنین می‌توان ازطریق مصرف غذاهای غنی‌شده و حتی ازتماس با آفتاب، ویتامین D به دست آورد. افزون براین دربسیاری از مکمل‌های کلسیم، ویتامین D هم وجود دارد.
باید به یادداشت که جدول یک نشانه‌ی میزان مصرف کلسیم در مردان سالم است. اما درصورتی که تصور شود میزان مصرف کلسیم کافی نیست باید با پزشک مشاوره کرد.

 

تعداد بازدید : 2138

ثبت نظر

ارسال