شماره ۱۱۱۷

آنتی بیوتیک‌ها و کاهش پلاک‌های آلزایمر

پزشکی امروز

آنتی بیوتیک‌ها و کاهش پلاک‌های آلزایمر

چهارشنبه 5 آبان 1395

محققان علوم اعصاب (Neuroscientist) دریافته‌اند که درمان موش‌ها با آنتی‌بیوتیک‌های وسیع‌الطیف در بلند‌مدت، باعث کاهش پلاک‌هایی می‌گردد که حالت التهابی سلول‌های میکروگلیال در مغز را افزایش‌داده و موجب بیماری آلزایمر می‌شوند. پلاک‌هایا خوشه‌های یک پروتئین به‌نام بتا‌آمیلوئید همراه با التهاب اطراف این پلاک‌ها، نقش مهمی در پیشروی بیماری آلزایمر (AD) بازی‌می‌کنند و بیان‌می‌شود که آمیلوئیدوز (تجمع پپتیدهای ساخته‌شده‌ی بتاآمیلوئید در پلاک‌های مغز) در شروع AD و پیشرفت آن بسیار مهم است. التهاب سلول‌های میکروگلیال مغزی که عملکرد سیستم ایمنی بدن را در دستگاه‌عصبی مرکزی (CNS) انجام‌می‌دهند و شدت التهاب‌عصبی، ممکن‌است میزان کاهش شناختی ناشی‌از AD را تحت‌تأثیر قرار‌‌دهند. علاوه‌بر کاهش پلاک‌های آمیلوئیدی و فعال‌سازی سلول‌های میکروگلیال التهابی در مغز، تجویز آنتی‌بیوتیک باعث تغییرات قابل‌توجهی در میکروبیوم روده‌ی موش گردید. محققان با تغییر در عملکرد و بررسی‌های خود نشان‌دادند که ترکیب و تنوع باکتری‌های‌روده ممکن‌است نقشی‌اساسی و بنیادی را در تنظیم فعالیت سیستم‌ایمنی بدن داشته باشد که بر پیشرفتAD تأثیر‌می‌گذارد.

این زمینه‌ی جدیدی است که افرادی‌که با بیماری‌های عصبی سروکار دارند به‌طور فزاینده‌ای به آن علاقه‌مند می‌شوند که چگونه روده می‌تواند برسلامت مغز تأثیر گذارد و درآینده‌ی‌ درمان بیماری‌های نورودژنراتیو تأثیر مثبت داشته باشد.

باکتری‌های روده‌ی موش‌های درمان‌شده با آنتی‌بیوتیک‌ها مورد بررسی قرار‌گرفتند. ارزیابی‌های ژنتیکی نشان‌داد در‌حالی‌که مقدار میکروب‌های موجود در روده همانند گروه شاهد بود، تنوع میکروب‌ها به‌طرز محسوسی متفاوت بودند.

در‌مقایسه با گروه شاهد، موش‌های تحت‌درمان با آنتی‌بیوتیک‌ها بیش‌از ۲‌برابر کاهش در پلاک‌های بتا‌آمیلوئید را تجربه‌‌کردند. در هر‌دو وضعیت التهابی میکروگلیا در مغز و موادشیمیایی سیگنال‌ساز که در خون گردش‌می‌کنند، افزایش وجود داشت.

این احتمال وجود دارد که این شیوه‌ی درمانی، نمی‌تواند درمانی برای بیماری آلزایمر برای چندین نسل باشد؛ زیرا می‌دانیم که تغییراتی در مغز و سیستم عصبی مرکزی ۱۵ تا ۲۰ سال قبل‌از شروع بالینی رخ‌می‌دهد و برای زمانی‌که بیماری شروع به ظهور نشانه‌های بالینی می‌کند، باید روش‌هایی را برای مداخله‌ی درمانی مؤثر بیابیم. اگر شیوه‌ی تأثیرگذاری تغییرات در باکتری‌های‌روده درهنگام شروع و پیشرفت بیماری و یا چگونگی تعامل مولکول‌هایی که تولید ‌می‌کنند با سیستم‌عصبی را بتوان درک‌کرد، می‌توان از آن برای ایجاد نوع جدیدی از درمان اختصاصی برای هر فرد بهره‌برد‌.

Ref:Medical News Today, Jul. 2016

 

تعداد بازدید : 791

ثبت نظر

ارسال