شماره ۱۱۱۱

نور‌سبز و درمان میگرن‌

دکتر مهران جلالی - نورولوژیست

نور‌سبز و درمان میگرن‌

دوشنبه 22 شهریور 1395

بیشتر مبتلایان به سردردهای شدید و سردردهای پس‌از تروما با مشاهده‌ی نور، دچار تشدید سردرد می‌شوند و این امر زندگی روزانه‌ی آنها را مختل‌می‌نماید.

بررسی جدیدی که در دانشکده‌ی‌پزشکی دانشگاه هاروارد انجام‌شد، نشان‌می‌دهد که قرار‌گرفتن این گروه در‌معرض نورسبز با طول‌موجی خالص، به‌طرز قابل‌توجهی ترس آنها از نور، (نورگریزی) یا حساسیت به نور را کاهش‌می‌دهد و حتی می‌تواند از شدّت سردردهای آنها نیز بکاهد.

نورگریزی (Photophobia) همراه با بیش‌از ۸۰درصد از حملات میگرنی همراه بوده و گزینه‌های اندکی را در‌اختیار مبتلایان قرار‌ می‌دهد. به جز اینکه خودشان را در اتاق‌های تاریک از دیگران جدا‌کنند، قادر به‌کار نباشند یا‌فعالیت‌های ‌روزمره‌ی‌خود‌را پیگیری ننمایند؛ گرچه نورگریزی مانند خود سردرد برای مبتلایان به میگرن فلج‌کننده نیست «بیشتر اوقات علت ناتوانی آنها در انجام کارها، ناتوانی آنان در تحمّل نور است».

تشدید سردرد توسط نوار باریک نور‌سبز در‌مقایسه با دیگر رنگ‌های نور، به طرز چشمگیری کمتر است و در شدّت‌های کم حتی می‌تواند خود سردرد را نیز کاهش‌دهد. محققان پس‌از کشف این‌که فقط نور‌آبی به بیماران میگرنی نابینا آسیب می‌زند، روشی را برای بررسی آثار مختلف رنگ‌های نور روی سردرد در بیماران ابداع‌کردند که آسیبی به بینایی وارد نمی‌کند. آنان از بیمارانی‌که به حمله‌های میگرنی حادّ مبتلا بودند خواستند تا هنگام قرارگرفتن در‌معرض شدت‌های مختلفی از نورهای آبی، سبز، قهوه‌ای مایل به زرد و قرمز و نورهای باشدت زیاد (مثل دفترکار خیلی روشن)، هرگونه تغییری را در سردرد خود گزارش ‌دهند. ۸۰درصد از بیماران در همه‌ی نورها به‌جز نور سبز، افزایش سردرد را گزارش‌کردند. محققان مشاهده ‌کردند که نور‌سبز درد بیماران را به‌مقدار ۲۰‌درصد کاهش‌می‌دهد.

دانشمندان برای درک علت کاهش قابل‌توجه درد توسط نور‌سبز در این بیماران، آزمایش‌هایی ابداع‌کردند و در‌این آزمایش‌ها سیگنال‌های الکتریکی تولید‌شده توسط شبکیه‌ی چشم و قشر مغز در‌این بیماران را در پاسخ به هر‌کدام از رنگ‌های نور اندازه‌گیری نمودند. آنان مشاهده ‌کردند که هم در شبکیه و هم در قشر مغز،  نور‌سبز کوچکترین سیگنال‌های الکتریکی را تولید‌کرد.

محققان سپس از مدل‌های حیوانی استفاده‌کردند تا نشان‌دهند که تالاموس (بخشی‌از مغز که اطلاعات درمورد نور را از چشم به قشر مغز منتقل‌‌می‌کند) اطلاعات ‌‌را به ‌شیوه‌ای‌تغییر‌می‌دهدکه‌علت دردناکتر ‌بودن نور قرمز و آبی را درمقایسه با نور قهوه‌ای مایل به زرد و علت دردناکتر‌بودن همین نور در مقایسه با نور‌سبز را تعدیل‌می‌نماید.محققان به‌دنبال یافتن راهی برای ابداع لامپ کم‌هزینه‌ای هستندکه می‌تواند نور‌سبز خالص(طول موج نوار باریک) را در شدت‌های پایین ساطع‌کرده و درپی ساختن عینک‌های آفتابی می‌باشند که جلوی همه‌ی نورها به‌جز نور‌سبز خالص را بگیرد.

 

تعداد بازدید : 759

ثبت نظر

ارسال