شماره ۱۰۵۹

فلج دوطرفه‌ چشمی در بیماران.M.S

پزشکی امروز

فلج دوطرفه‌ چشمی در بیماران.M.S

مرد 45‌ساله‌ای مبتلا به اسکلروز متعدد(.M.S) با ضعف در‌حال افزایش در پای‌راست خود و دوچشمش تحت‌‌نظر ‌گرفته‌شد. معاینه‌ی نورولوژیک حاکی از دوبینی افقی در زمان نگاه جانبی در هر‌دو چشم بود. بیمار نقص نزدیک‌بینی در چشم‌راست و نیستاگموس در چشم چپ را هنگام نگاه به سمت چپ (تصویرA) داشت.

او همچنین نقص نزدیک‌بینی در چشم‌چپ و نیستاگموس در چشم‌راست در هنگام نگاه به‌ سمت‌راست (تصویر‌B) داشت و حالت چشم‌ها در نگاه‌کردن به‌سمت بالا (تصویر‌C)، نگاه‌کردن به پایین (تصویر‌D) و موقعیت اولیه‌ی طبیعی، (تصویر‌E) عادی بودند.

فلج چشمی بین هسته‌ای (Internuclear ophthalmrplegia)توسط اختلال حرکت افقی چشم مشخص می‌شود که در نتیجه‌ی ضایعه‌ای درmedial longitudinal ‌fasciculus (الیاف طولی داخلی) مسیر فیبری که از هسته‌ی‌ ‌abducens «اشتیاقی» در پل مغزی به هسته‌ی ‌oculomotor طرف مقابل در مغز میانی است. ضایعات در الیاف طولی داخلی‌(M.L.F) منجر به ناکارایی نزدیک‌بینی در نگاه جانبی می‌شود. هر‌نوع سندرم ساقه‌ی مغزی می‌تواند الیاف طولی داخلی را قطع کند و باعث اختلال در حرکت افقی چشم شود اما شایعترین علت، مولتیپل اسکلروزیس است. این بیمار Internuclear ophthalmoplegia در هر‌دو چشم ناشی‌از ضایعات دمیلینه داشت. گلوکوکورتیکوئیدها به‌صورت داخل وریدی تجویز شدند، اما نقص بینایی رفع ‌نشد. پس‌از۲ماه پیگیری، راه‌رفتن بیمار بهبود یافت اماInternuclear ophthalmoplegia  باقی‌ماند.

Ref: NEJM 368;3 Jan 2015

 

تعداد بازدید : 1982

ثبت نظر

ارسال