شماره ۱۰۲۲

کمبود ویتامینD و دمانس

دکتر محمدابراهیم رسولی - نورولوژیست ـ آمریکا

طی یک بررسی جمعیت‌بنیان و بزرگ که اولین  مورد ازاین نوع است یک گروه از پژوهشگران میان مصرف ویتامینD و خطر ایجاد دمانس dementia رابطه‌یی یافته‌‌اند. باید گفت در افراد سالمندی که به‌قدر کافی ویتامینD مصرف نمی‌کنند، خطر ایجاد این بیماری دو برابر می‌شود.
دمانس یا زوال‌عقل، اصطلاحی مشترک است که برای شرح مشکلات مربوط به حافظه، زبان و تفکر به‌کار می‌رود و در افرادی با زمینه‌ی نابسامانی‌های مختلف مغزی دیده می‌شود.
بیماری آلزایمر Alzheimers disease بهترین نوع شناخته‌شده و شایع‌ترین نابسامانی است که زیرچتر دمانس قرارمی‌گیرد.
بیماری آلزایمر ششمین علت مرگ در ایالات متحده است و اعتقاد بر‌آن است که طبق آمار مراکز کنترل بیماری و پیشگیری(CDC) تعداد ۵/۳ میلیون آمریکایی به آن دچارند. این بیماری در افراد بالای 65 سال بسیار شایع است به طوری که می‌توان گفت یک دهم جمعیت آمریکا به آن دچارند.
مصنفان که بررسی خود را در شماره‌ی‌۶ اوت 2014‌ نشریه‌ی Neurology منتشر ساخته‌اند اظهار داشته‌اند که پایین‌بودن غلظت ویتامینD با ایجاد بیماری آلزایمر ارتباط دارد و با نگرانی اضافه کرده‌اند که نرخ کمبود ویتامینD در سالمندان بالا است و همین گروه است که درمعرض خطر ایجاد دمانس قرار دارند.
طبق گزارش CDC، ثلث جمعیت آمریکا مقـدار کافی ویتامینD دریافت نمی‌دارنـد و 8٪ جمعیت درمعرض خطر کمبــود ویتامینD هستند. ویتامینD را می‌توان از آفتاب‌‌گرفتن و خوراکی‌هایی مانند شیر، تخم‌مرغ، پنیر و ماهی چرب به‌دست آورد.
برای انجام این بررسی، پژوهشگران تعداد 1658‌نفر افراد بالای 65‌سال را که دچار دمانس نبوده و در بررسی جمعیت بنیاد سلامت قلب‌و‌عروق شرکت‌کرده بودند، آزمودند. میزان ویتامینD در خون این افراد اندازه‌گیری شد و به‌طور متوسط به‌مدت ۵/۶ سال پیگیری شدند.
در طول دوره‌ی پیگیری، در ۱۷۱ شرکت‌کننده دمانس و در ۱۰۲ نفر بیماری آلزایمر به‌وجود آمد. پژوهشگران دریافتند در شرکت‌کنندگانی که میزان ویتامینD پایین‌تر داشتند، احتمال ایجاد دمانس 53٪ بیشتر است و در افرادی‌که به‌شدت دچار کمبود ویتامینD بودند درمقایسه با شرکت‌کنندگانی با میزان معمول ویتامینD این احتمال 125٪ بیشتر است.
به‌همین‌ترتیب درمقایسه با شرکت‌کنندگانی که دارای تراز طبیعی ویتامین بودند، در‌افرادی‌که دارای تراز پایین بودند، میزان ایجاد آلزایمر‌70٪ بیشتر و در‌مورد کمبود شدید این احتمال افزایش برابر 120٪ بود.
برای آنکه مشخص شود آیا کمبود ویتامینD درتمام انواع دمانس مؤثر است باید کارآزمایی‌های وسیع دیگری انجام گردد.

 

 

تعداد بازدید : 1351

ثبت نظر

ارسال