شماره ۹۷۳

اسکن مغز وتداعی کلمات

پزشکی امروز

بیش‌از100سال پیش کارل‌گوستاویونگ روانشناس نظریه‌ی عقده‌های خود را بیان کرد و طی آن توضیح داد که چگونه مسایل ناخودآگاه روانشناسیک توسط مردم یا رویدادها ازطریق آزمون تداعی کلمه شعله‌ور می‌شوند.

پژوهش جدیدی که درنشریه‌ی Journal of Analytical Psychology به‌چاپ رسیده، نخستین پژوهشی است که آشکار می‌سازد چگونه تکنولوژی مدرن کرده‌ی مغز به انسان امکان می‌دهد درون ذهن را همچون «دکمه‌یی داغ» ببیند. کلمه حالتی ازتضاد درونی را میان پاره‌های چپ و راست مغز شعله‌ور می‌کند.
دراین بررسی آشکار شده است که بعضی کلمات میان حس انسان از خویشتن و برنامه‌های داون لود شده‌ی مربوط به موجودات «دیگر» یک تضاد درونی نیمه آگاه را شعله‌ور می‌سازد.
نتایج آنالیز نشان داده است که چگونه این تضاد ظرف3 ثانیه میان مغز چپ و راست شکل می‌گیرد وپس از آن مغز چپ کار را برعهده می‌گیرد تا از ادامه‌ی فعال بودن «دکمه‌های داغ» مطمئن شود.
مشخص شده که وقتی یک مجموعه فعال می‌شود، مدارهای مغزی درگیر چگونگی حس خویشتن و نیز سایر افراد فعال می‌شود. اما ازآنجا که شخص دیگری وجود ندارد، مدارهای «دیگری» درواقع به برنامه‌های درونی شده درمورد نحوه‌ی عکس‌العمل ممکن شخص «دیگر» اشاره دارند. وقتی یک دکمه‌ی داغ فشرده می‌شود، «خوددرونی» و «دیگری درونی» مستند می‌شوند.
اگر بتوان به گونه‌یی تدبیر کرد تا به جای حل کاذب و زودرس تضاد، با تضاد ماند، این امکان وجود خواهد داشت تا به ورای تضاد رفت واین کار را می‌توان با رواندرمانی یا با یادگیری مهارت‌های مراقبه‌ی دل‌آگاهی انجام داد. این کار از تعداد دکمه‌های داغ می‌کاهد و زندگی را سعادتمند‌تر می‌کند.
با انجام پژوهش بیشتر درزمینه‌ی تکنولوژی می‌توان به ایجاد یک آزمون‌برای انجام درمطب برای بیماری‌هایی مانند شیزوفرنی نائل شد. یونگ متوجه شده بود که وقتی بیماران دچار شیزوفرنی به آزمون تداعی کلمه پاسخ می‌گویند، مجموعه‌شان بیشتر برای مدتی بسیار طولانی‌تر غالب است وغالباً وقتی به عکس العمل‌های پیچیده‌تر می‌رسند به صورت توهم شنیداری منفجر می‌شود.
در دو بیمار شیزوفرنی شرکت‌کننده ‌دربررسی مشخص شد که فعالیت مغز راست نسبت به سایر بیماران مدتی طولانی‌تر ادامه دارد و وقتی مجموعه ها کشف می‌شوند فعالیت‌توهم شنیداری افزایش می‌یابد.

 

 

تعداد بازدید : 1525

ثبت نظر

ارسال