شماره ۹۵۲

بوتولینوم و میگرن مزمن

دکترمحمدابراهیم رسولی - نورولوژیست- آمریکا

در درمان پروفیلاکتیک میگرن مزمن chronic migraine (بیش از ۱۵مورد سردرد درماه)، استـــفــاده‌از‌توکسین‌بوتولینوم A  botulinum toxin A مورد تأیید قرارگرفته است.
 رژیم توصیه شده در این مورد عبارت است از ۳۱ تزریق در محل‌های اختصاصی تعیین شده در عضلات سروگردن که به فاصله‌ی ۱۲هفته قابل تکرار است.
 طی یک متا آنالیز، پژوهشگران کارآمدی توکسین A بوتولینوم را در پروفیلاکسی سردردها مورد بررسی قراردادند.
 یافته‌های این بررسی شامل موارد زیر بود:
• درپنج بررسی میگرن مزمن(۱۵۰۸ بیمار، متوسط ۱۹/۵ مورد سردرد درماه)،استفاده از توکسین A بوتولینوم به طور چشمگیر سبب کاهش متوسط تعداد سردرد به میزان ۲/۳ درماه درمقایسه با دارونما شد. متوسط کاهش ماهانه‌‌ی سردرد با بوتولینوم حدود 8 و با دارونما حدود 6 مورد بررسی بود.
 • در ۷ بررسی سردرد مزمن تنشی (۶۷۵ بیمار، متوسط ۲۵/۲ سردرد درماه) استفاده از توکسین A بوتولینوم به طور قابل توجه سبب کاهش متوسط تعداد سردرد در مقایسه با دارونما نشد.
•‌ در ۹ بررسی میگرن اپیزودیکchronic migraine (ا۱۸۳۸بیمار،متوسط کمتر از ۱۵ سردرد درماه) استفاده از توکسین A بوتولینوم به طور قابل توجه سبب کاهش متوسط تعداد سردرد درمقایسه با دارونما نشد.
• درچند بررسی که طی آن نسبت بیمارانی که ۵۰٪ بهبود سردرد داشتند و مورد بررسی قرارگرفته بودند، درمیگرن مزمن استفاده از بوتولینوم برتر ازدارونما بود. اما در این کارآزمایی‌ها کمتر از ۱۰۰ بیمار شرکت داشتند.
• آثار ناگوار به ویژه پتوز، ضعف عضله ودرد گردن به صورتی چشمگیردرگروه بوتولینوم شایع‌تر از دارونما بود.

 JAMA 2012 Apr 25;307:1736

درپروفیلاکسی علیه میگرن مزمن، متوسط نفع توکسین A بوتولینوم درمقایسه با دارونما از نظر آماری قابل توجه ولی ازنظر بالینی اندک است، دراین بررسی تأثیردارونما قابل توجه بود.
 افزون براین، درمان پرهزینه است(بیش از چند هزار دلار درسال) و عوارض جانبی شایع‌است، ازینرو این مداخله برای بسیاری از مردم ارزشی ندارد.

تعداد بازدید : 1104

ثبت نظر

ارسال