فاموتیدین تزریقی جایگزین مناسب برای داروی رانیتدین جمع آوری شده از بازار دارویی

فاموتیدین تزریقی جایگزین مناسب برای داروی رانیتدین جمع آوری شده از بازار دارویی

آمپول فاموتیدین ایرانی هفته آینده به داروخانه‌های کشور می‌آید و با ارائه نسخه پزشک به متقاضیان آن عرضه خواهد شد.

شنبه 27 آذر 1400 ساعت 10:50
گروه علمی نشریه پزشکی امروز

در اپریل سال 2020 طی نامه FDA آمریکا و در تاریخ 19/1/1399 طی نامه صادر شده توسط سازمان غذا و دارو ایران تمامی اشکال دارویی محصول رانیتیدین به علت وجود ناخالصی ان-نیتروزو دی متیل آمین(NMDA) با درصد بالا، از بازار دارویی ایران و جهان جمع شدند.

بر اساس مطالعه انجام شده توسط آژانس بین المللی تحقیقات سرطان (The International Agency for Research on Cancer (IARC) ) ان-نیتروزو دی متیل آمین (NMDA) را به عنوان ماده ای که احتمالا برای انسان سرطان زا است (گروه2A )، شناخته شد. سرطان های گوارشی، مثانه و کبد مرتبط به NMDA می باشد و به دنبال مطالعات انجام شده، دیده شده است که در بیمارانی که رانیتیدین مصرف کرده اند و پیشینه خانوادگی و ژنتیکی نداشتند، درصد سرطان های نام برده شده افزایش یافته است. به همین علت داروی رانیتدین از بازاردارویی جهان و ایران جمع آوری شد.

پس از جمع آوری محصول رانیتدین از بازار دارویی ایران بر آن شدیم تا " فاموتیدین تزریقی " را هر چه سریع تر به سبد محصولات شرکت اضافه  نمائیم.

این محصول،  دارویی ایمن و موثر می باشد که با مهار رسپتور H2 در درمان رفلاکس معده و سوهاضمه مفید است.

از آنجاییکه داروی فاموتیدین در پروتکل درمان کرونا اثربخش شناخته شده است تولید فرم تزریقی کمک موثری در تسهیل تنفس در مبتلایان به سندرم زجر تنفسی می باشد.

شایان ذکر است همواره نیاز مبرم به  این دارو در درمان شوک آنافیلاکسی بوده است که با تولید آن این مشکل در طب اورژانس برطرف گردیده است.

▪ فاموتیدین جایگزین رانیتیدین شد/ تولیدکنندگان داخلی اقدام به تولید داروهای جدیدی می کنند که موردنیاز کشور است

 همایش علمی کاربرد و اثر بخشی ppl و H۲ بلاکر‌ها در بیماری‌های گوارشی و تازه‌های درمان آنافیلاکسی در اورژانس، با حضور پزشکان متخصص مختلف حوزه درمان و برخی از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی برگزار گردید.

در بخش دیگری از این همایش علمی، از آمپول فاموتیدین ایرانی که توسط یکی از شرکت‌های تولید داروی ایرانی "کاسپین تامین" تهیه و تولید شده است، رونمایی شد.

 نادر توکلی معاون درمان ستاد کرونا کلانشهر تهران و رئیس انجمن علمی طب اورژانس اظهارداشت : باتوجه به پیشرفت هایی که درزمینه تولید دارو درکشور اتفاق افتاده درکنار سایرداروهایی که وجوددارد تولیدکنندگان داخلی اقدام به تولید داروهای جدیدی می کنند که موردنیاز کشور است.

وی افزود:فاموتیدین جز داروهای استفاده شده در زمینه بیماری های گوارشی است و  جایگزین رانیتیدین می شود و  یکی از دارو‌هایی که در درمان کرونا به عنوان داروی کمکی تجویز می‌شد همین داروی فامو تیدین بود  که اثر بخشی داشت.

ناصر ابراهیمی دریانی متخصص گوارش نیز  گفت: برای بیمارانی که خونریزی گوارشی دارند و یا در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند از دارو‌های وریدی (تزریقی) استفاده می‌شود.

وی افزود: فاموتیدین خوراکی جایگاه خوبی برای بیماران با علائم رفلاکس معده موثر نشان داده است. برخی از بیماران کرونایی دچار سوزش معده، درد و تهوع هستند و کرونا بیماری زمینه‌ای بیماران را نیز تشدید کرده  و باعث تشدید عارضه‌های گوارشی شده است.

حامد صابونی مدیرعامل شرکت کاسپین دارو نیز اظهارداشت : از سال ۹۹ بعدا از جمع آوری داروی رانیتیدین از بازار دارویی یک خلا ای در خصوص جایگزین آن وجود داشت که متخصصان  مجموعه  ما با تلاش هایی که داشتند توانستیم ،آمپول فاموتیدین را با اخذ مجوز های قانونی ازسازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت  تولید آن را آغاز کنیم.

وی افزود: اثر گذاری این دارو بیشتر از رانیتیدین است  و مصرف آن در بهبود بیماران مبتلا به کرونا و کنترل و مهار بیماری موثر است و  از هفته آینده روانه بازار شده و تنها  با ارائه نسخه پزشک قابل عرضه است.

شرکت داروسازی کاسپین تأمین وابسته به گروه سرمایه گذاری دارویی تأمین (TPICO) از زیر مجموعه های شستا می باشد. این کارخانه در سال 1376 در زمینی به مساحت 150 هزار مترمربع در استان گیلان، شهرک صنعتی رشت و با ماشین آلات مدرن و پیشرفته و تجهیزات آزمایشگاهی کامل دایر گردید، انجام تمامی پروسه ها براساس اصول GMP و قوانین WHO، می باشد. تولیدات این شرکت در ابتدا منحصر به انواع مختلف آمپول بوده و در طی سالیان گذشته شرکت همواره در جهت افزایش تعداد محصولات و تنوع آنها کوشیده است. در سال 1380 تولید اشکال نیمه جامد (کرم، پماد، ژل و شیاف) ، محلولهای خوراکی و شربتها نیز در کنار آمپول راه اندازی گردید. در سال 1385 به منظور توسعه صادرات و در راستای برند سازی نام کارخانه داروسازی ایرانی در سطح جهانی،نام شرکت گسترش و سرمایه گذاری دارویی ایران (IPDIC) به شرکت داروسازی کاسپین تأمین (C.T.Pharma) تغییر نام داد. این شرکت در حال حاضر تعداد 100 قلم از محصولات دارویی را به بازارهای داخلی و خارجی  عرضه مینماید. شرکت داروسازی کاسپین تامین در سال 1394 مفتخر به دریافت گواهینامه پذیرش بازار سهام از فرابورس ایران گردید.

این شرکت بزرگترین تولید کننده محصولات تزریقی در ایران است و پیشرو در تولید داروهای تزریقی می باشد.

 

تعداد بازدید : 2444

ثبت نظر

ارسال