383

سرطان دهانۀ رحم: واکسن اچ‌پی‌وی تک‌دوز «با اثربخشی بسیار بالا»

Ref: NEJM Evidence/2022

سرطان دهانۀ رحم: واکسن اچ‌پی‌وی  تک‌دوز «با اثربخشی بسیار بالا»

فراهم گشتن شرایط برای واکسیناسیون هر چه بیشتر زنان و دختران منجر به پیشگیری از ابتلای آن‌ها به سرطان دهانۀ رحم و تمامی عواقب آن در طول زندگی‌شان خواهد شد.

یکشنبه 1 خرداد 1401 ساعت 12:41
گروه علمی نشریه پزشکی امروز

پژوهشگران طی بررسی جدید در آفریقا دریافتند که واکسن تک‌دوزی ویروس پاپیلومای انسانی(HPV) ممکن است به میزان روش استاندارد سه دوزی فعلی، اثربخشی داشته باشد. مطابق با نتایج این پژوهش، این واکسن می‌تواند به سرعت بخشیدن نرخ واکسینه شدن زنان در برابر ویروس کمک نموده و گسترش آن را در سطح جمعیت کاهش دهد.

▪ سرطان دهانۀ رحم و اچ‌ پی‌ وی:

به گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO)، ۳۴۲،۰۰۰ خانم در سال ۲۰۲۰ به دلیل سرطان دهانۀ رحم جان‌خود را از دست دادند. ۹۰درصد از این مرگ و میرها در کشورهای کم‌درآمد و با درآمد متوسط رخ داد. HPV، و به طور خاص سروتیپ‌های ۱۶ و ۱۸ آن، دلیل ۵۰ درصد از پیش‌سرطان‌های درجه بالای دهانۀ رحم (high-grade cervical pre-cancers ) هستند.

در حال حاضر، امکان واکسینه شدن در برابر HPV برای دختران و زنان فراهم شده است ، اما به گزارش مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ایالات متحده (CDC)، این امر مستلزم روش دو یا سه‌دوزی است.

اما موضوع قابل اشاره این است که نیاز به دوزهای متعدد، سرعت واکسینه شدن زنان و دختران را کاهش می‌دهد. این امر به ویژه در کشورهای کم‌درآمد و با درآمد متوسط ، به دلیل زیرساخت ضعیف و وضعیت اقتصادی بد، صادق است که توانایی کمتری برای واکسیناسیون گسترده و سریع دارند. در مقابل نیز آنچه که مشخص است ، میزان بیشتر افراد واکسینه‌شده، سرعت گسترش HPV در سطح جمعیت را کاهش می‌دهد.

در سال ۲۰۲۰، طرح حذف سرطان دهانۀ رحم برای پرداختن به چند چالش از جمله نابرابری دسترسی به واکسن ، توسط سازمان بهداشت جهانی راه‌اندازی شد. هدف این بود که تا سال ۲۰۳۰، نود درصد از دختران تا سن پانزده سالگی واکسینه شوند و پیشنهاد واکسیناسیون تک‌دوزی این قابلیت را دارد که این موضوع را سریع‌تر به این هدف برساند.

▪ کارآزمایی تصادفی کنترل‌شده:

این کارآزمایی تصادفی کنترل‌شده شامل ۲۲۷۵ زن و دختر بین ۱۵ و ۲۰ سال بود.

شرط ورود به این مطالعه در این کارآزمایی عبارت بودند از:
۱. عدم ابتلا به ویروس نقص ایمنی انسانی(HIV)
۲. داشتن فعالیت جنسی
۳. نداشتن بیش از پنج شریک جنسی در طول زندگی
۴. نداشتن پیشینۀ واکسینه شدن در برابر ویروس HPV.

شرکت‌کنندگان به طور تصادفی در یکی از سه گروه قرار گرفتند. واکسن (HPV) دوظرفیتی ، که واکنش ایمنی به دو آنتی‌ژن مختلف ایجاد می‌کند ، به ۷۶۰ نفر از شرکت‌کنندگان تزریق شد.

▪ تک‌دوز بسیار اثربخش:

پژوهشگران دریافتند که پس از ۱۸ ماه، تک دوزهای هر دو واکسن دوظرفیتی و غیرظرفیتی ۹۷.۵درصد در برابر(HPV)  ۱۶ و ۱۸ مؤثر بودند. یافته‌های این مطالعه حاکی از آن هستند که تک‌دوز واکسن اچ‌پی‌وی برای بسیاری از دختران و زنان قابل توصیه است. بخش گروه مشاوره راهبردی کارشناسان ایمن سازی سازمان بهداشت جهانی (SAGE) ، از تمامی کشورها می‌خواهد که واکسن‌های HPV را معرفی کنند و تشکیل دو گروه (multi-age cohort) را در الویت قرار دهند:گروه جامانده‌ها از واکسن برای دختران با سنین مختلف که به هر دلیل از واکسیناسیون جا مانده‌اند؛ و ‌گروه‌هایی برای دخترانی که سن بالاتری دارند. فراهم گشتن شرایط برای واکسیناسیون هر چه بیشتر زنان و دختران منجر به پیشگیری از ابتلای آن‌ها به سرطان دهانۀ رحم و تمامی عواقب آن در طول زندگی‌شان خواهد شد.

 

تعداد بازدید : 852

ثبت نظر

ارسال