شماره ۱۰۸۵

روشی جدید در درمان پارکینسون

روشی جدید در درمان پارکینسون

محققان طی تازه ترین پژوهشهای خود موفق به یافتن روشی جدید در درمان پارکینسون با هدف تسکین نشانه ها و بهبود اوضاع این گروه شدند.

چهارشنبه 28 بهمن 1394

حدود ۵۰ درصد از بیماران مبتلا به پارکینسون (PD) هنگام راه‌رفتن دچار انجماد گام‌(Freezing Of Gait :FOG) می‌شوند، (نوعی ناتوانی برای برداشتن گام‌بعدی به‌جلو) که  این موضوع نه‌تنها بر حرکت بلکه بر تعادل نیز اثر می‌گذارد. محققان طی تازه ترین پژوهش های خود موفق به یافتن روشی جدید در درمان پارکینسون با هدف تسکین نشانه ها و بهبود اوضاع این گروه شدند.

 

روشی جدید در درمان پارکینسون:

 

طی بررسی که به‌تازگی توسط محققان صورت‌گرفته، تحریک‌های مغناطیسـی ترانس کرانـیال (از طریق جمجمه) مکرر (rTMS: repetitive  Transcranial Magnetic Stimulation)می‌تواند FOG را کاهش‌داده و مهارت‌های حرکتی بیماران PD را بهبودبخشد.

این بررسی نشان می‌دهد که با پنج جلسۀ تجمعی در هفته rTMS با فرکانس بالا یعنی ۱۰‌هرتز، توانست FOG را در بیماران PD کاهش‌دهد و این اثر برای یک‌هفته ‌تداوم یافت.در عملکرد حرکتی و راه‌رفتن نیز نتایج مشابهی دریافت شد که شواهدی را فراهم‌می‌سازد تا تحریک‌های مغناطیسی تجمعی (Cumulative) جمجمه با فرکانس بالا به‌عنوان یک درمان جدید برای FOG در بیماران پارکینسون،گزینه‌ی مناسبی ‌باشد.   

محل آن در پوست‌سر هر‌یک از بیماران برای تحریک مطلوب ماهیچه‌های تی بیای قدامی (جلوی ساق‌پا) توسط تحریک ماهیچه‌ها و حرکت یک سیم پیچ(Pickup coil) روی پوست‌سر برای یافتن بهترین تحریک نقشه‌برداری شد. سپس این موقعیت برای هر‌یک از درمان‌ها استفاده گردید.  

 

یک تحریک‌کننده ی مغناطیسی تعبیه و ۲۰‌پالس۱۰‌هرتزی rTMS به ناحیه‌ی قشر حرکتی نیم‌کره‌ی مد‌نظر، رسانده شد. هرپالس ۵‌ثانیه، زمان بین پالس‌ها ۵۵‌ثانیه و طی ۲۰‌دقیقه۱۰۰۰‌پالس تولید می‌شود.تحریک‌ساختگی با حرکت سیم پیچ‌هایی در زاویه‌ی ۹۰درجه انجام‌شد تا اطمینان حاصل‌شود که میدان مغناطیسی، قشر حرکتی مغز را تحریک نمی‌کند.  

پس‌از درمان بیماران با استفاده از FOG-Q‌ که یک مقیاس خودارزشیابی برای بررسی نشانه‌های FOG در سندرم پارکینسون می‌باشد، ارزیابی شدند. به‌علاوه به‌عنوان یک فعالیت زمانبندی شده‌ی پیاده‌روی‌ همراه با یک تست چرخش ۱۸۰درجه در حالت ایستاده‌ هنگام شروع‌، بیماران به‌سمت یک هدف (یک مخروط ترافیکی) که ۱متر پشت‌سر آن ها بود حرکت‌کرده، دور آن بچرخند و سپس باز می‌گشتند. این فعالیت دوبار در هر‌جهت تکرار‌شد و کل فرایند فیلمبرداری ‌شد تا کمیت FOG مشخص‌‌شود.

هنگامی‌که بیماران تحت‌درمان مذکور قرار‌گرفتند‌، گروه  ‌post-rTMS به ‌نحو قابل ملاحظه‌ای در‌مقایسه با گروه pre-rTMS بهبود‌یافت و این نتایج در دوره‌ی پیگیری ادامه پیدا کرد. اما در FOG-Q یا TUG* در دوره‌ی پسا rTMS و دوره‌ی پیگیری در بیمارانی‌که درمان‌های ساختگی(پلاسبو) دریافت‌کرده بودند، تغییری وجود نداشت.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت پزشکی امروز مراجعه نمایید.

 

 

پارکینسون

 

TUG: Timed-UP-and Go*

تعداد بازدید : 996

ثبت نظر

ارسال