تاثیر مصرف قلیان بر بیماری ام اس

تاثیر مصرف قلیان بر  بیماری ام اس

سیگار یکی از عواملی است که سبب افزایش بیماری ام اس در ایران گردیده است.

چهارشنبه 3 مهر 1398 ساعت 16:26

 

محققان ایرانی دانشکدۀ بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران طی بررسی به ارتباط مصرف قلیان و افزایش ابتلا بیماری ام اس پرداختند.

 

روند مصرف قلیان در ایران:

 

روند مصرف قلیان در جامعۀ ما به ویژه در میان خانم ها در حال افزایش است و این رخداد نگرانی‌هایی جدی پیرامون ابتلا به برخی از بیماری‌ها مانند بیماری ام اس را فراهم نماید.

طی آمار ارائه شده ، سیگار یکی از عواملی است که سبب افزایش بیماری ام اس در ایران گردیده است. پژوهش ها نشان می دهد که مصرف سیگار خطر ابتلا به بیماری ام اس را تا ۲ برابر افزایش می‌دهد.

کمبود ویتامین D و افزایش عفونت به عنوان عوامل اصلی ابتلا به بیماری ام اس می باشد و نتایج پژوهش ها نشان می‌دهد که یکی از عوامل خطر ابتلا به بیماری ام اس کمبود ویتامین D است.

 

بیماری ام اس و سابقه ی خانوادگی:

 

یافته‌های پژوهشگران ایرانی نشان می‌دهد که میزان بیماری ام اس خویشاوندی نیز در حال افزایش است و براساس آخرین پژوهش انجام شده این مقدار به حدود ۱۷ درصد رسیده است که میزان بسیار بالا و نگران کننده ای است.

 

میزان بیماری ام اس در ایران:

 

بیش از ۷۰ هزار مبتلا به بیماری ام اس در ایران وجود دارد و متاسفانه این آمار در حال افزایش است و طبق بررسی‌های انجام شده متوسط سنی ابتلا ایرانی‌ها به این بیماری، حدود ۲۶ سال است.

بیماری ام اس در زنان شیوع بالاتری دارد، نسبت ابتلاء در زنان ۳ تا ۴ نفر به یک مرد است.

 

تعداد بازدید : 3220

نظرات

ندا

2 سال و 4 ماه و 12 روز پیش

سلام من بیماری ام اس دارم خواستم بگم من روپله ها به سختی میتونم راه برم آیااین ربطی به بیماریم دارد یاخیرچیکاربایدکنم که بهتربشم گه گاهی هم دستام بی حس میشن ممنون میشم اگه بتونیدراهنماییم کنید

ثبت نظر

ارسال