شماره ۱۲۳۲

آنژیوگرافیOCT در تشخیص بیماری‌های شبکیه

Eye World

آنژیوگرافیOCT در تشخیص بیماری‌های شبکیه

Split Spectrum Technique ازطریق فنومن Speckle می‌تواند عروق کوروئید را نمایان‌سازد در‌این فنومن هنگامی‌که گلبول‌قرمز از داخل مویرگ‌ها می‌گذرد، در‌اثر اینترفرانس میان نوری که از گلبول‌قرمز و نوری که از بافت‌های اطراف (دیواره عروق‌ و بافت‌رتین) منـعکس‌شـده، Speckle ایجادمی‌گردد

یکشنبه 6 مرداد 1398 ساعت 9:17
دکتر رضا لاجوردی - جراح و متخصص چشم

بدون تزریق فلورسئین توسط‌ OCT آنژیوگرافی می‌توان کوروئیدال نئوواسکولاریزاسیون را مشاهده‌نمود. Split Spectrum Technique ازطریق فنومن Speckle می‌تواند عروق کوروئید را نمایان‌سازد. در‌این فنومن هنگامی‌که گلبول‌قرمز از داخل مویرگ‌ها می‌گذرد، در‌اثر اینترفرانس میان نوری که از گلبول‌قرمز و نوری که از بافت‌های اطراف (دیواره عروق‌ و بافت‌رتین) منـعکس‌شـده، Speckle ایجادمی‌گردد (بستگی به طول‌موج و فرکانس‌نور دارد). هنگامی‌که طول‌موج بسیار باریک باشد (همانند نور لیزر) تعداد Speckle‌ها زیاد‌می‌شود، در‌حالی‌که با طول‌موج وسیع همچون نورسفید تعداد آنها بسیار کمتر خواهد‌بود.

با این‌ روش می‌توان کاپیلاری بدون پرفوزیون و نئوواسکولاریزاسیون را در کوروئید و قسمت‌خارجی شبکیه (برای نمونه در‌ AMD) و یا قسمت داخلی رتین و ویتره (برای مثال در دیابت) مشخص‌نمود و در گلوکوم می‌توان نواحی بدون پرفوزیون را در‌سر عصب‌باصره و الیاف‌عصبی ‌(Nerve Fiber) مشاهده‌نمود و همینطور مقدار نقصان آن‌را نیز مشخص‌نمود. درحالی‌که با OCT معمولی فقط عروق‌بزرگ را می‌توان بررسی نمود. در روش جدید، کاپیلرها به‌خوبی مشخص‌شده (با ۷۰ کیلوهرتزSpectral OCT می‌توان انجام‌داد) و نیازی به‌ تزریق نداشته و باز‌کردن مردمک و نور زیاد را نیز لازم ندارد.

این روش در نئوواسکولاریزاسیون‌های سطح رتین و داخل ویتره و کوروئیدرمیا (Choroideremia) و آتروفی‌‌‌ Geographic و آتروفی‌کوریوکاپیلار نیز به تشخیص کمک‌می‌کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به پزشکی امروز مراجعه کنید.

تعداد بازدید : 1285

ثبت نظر

ارسال