عوارض جانبی تزریق انسولین 

رگرفته از کتاب مقایسه پیامدهای انسولین تراپی

عوارض جانبی تزریق انسولین 

استفاده از قلم‌های انسولین باعث درد کمتر در هنگام تزریق، تعیین دقیق‌تر دوز‌های دارویی، تنظیم راحت‌‌تر نسبت به سرنگ انسولین، کاربرد آسان‌تر در مبتلایان به دیابت با اختلال دید یا اختلال حرکتی دست‌ها می‌شود.

یکشنبه 7 مهر 1398 ساعت 12:29
حسن پورعبدالله کارشناس ارشد پرستاری داخلی-جراحی،پریسا ناظمی کارشناس پرستاری

بیماری دیابت شایع‌ترین بیماری متابولیک انسان است. این بیماری به گروهی از اختلال‌های متابولیک گفته می‌شود که وجه مشترک آن‌ها بالابودن گلوکز خون است کنترل قند خون در بیماران دیابتی به وسیله‌ی اندازه گیری مکرر قند خون انجام می‌شود. با پیشرفت تکنولوژی رایانه‌ای و تولید دستگاه‌های کوچک اندازه‌گیری قند خون و روش کار ساده با این دستگاه‌ها برای بیماران دیابتی این امکان به وجود آمد که خود بتوانند اقدام به کنترل قند خون خویش بنمایند. یکی از روش های درمان بیماری دیابت بوسیله تزریق انسولین با سرنگ می باشد که عوارض مختلفی را برای بیماران دیابتی به همراه دارد. در این بحث به بررسی عوارض جانبی تزریق انسولین خواهیم پرداخت.

 

قلم های انسولین چیست ؟

 

 قلم‌های انسولین از جمله وسایل تزریق انسولین هستند که این کار را برای افراد دیابتی که از تزریقات متعدد انسولین استفاده  می‌کنند بسیار آسان نموده اند و جایگزین جدیدتری برای سرنگ به شمار می‌آیند. دیابت شیرین به عنوان شایع‌ترین بیماری غدد داخلی، به نوع یک و دو طبقه‌بندی می‌شود. دیابت نوع دوم شایع ترین نوع دیابت را تشکیل  می‌دهد که درحدود 90 درصد از کل موارد دیابت در سرتاسر جهان را به خود اختصاص می‌دهد.  ابتلا به دیابت به علت ایجاد عوارض باعث تحمیل رنج و هزینه‌های زیادی در بیمار می‌گردد، که این عوارض شامل افزایش خطر بیماری‌های قلبی- عروقی، بیماری مرحله انتهایی کلیوی، کوری و قطعی اندام تحتانی است. بر طبق آمار ها، شیوع دیابت در ایران 7/7 درصد بوده است. اختلال عمل و ترشح انسولین علاوه بر چاقی و سطوح بالای گلوکز خون، از مشخصه‌های بیماران مبتلا به دیابت است. با توجه به این که عدم کنترل قند خون یکی از مهم‌ترین عوارض خطرساز دیابت می‌باشد، بنابراین لزوم توجه هر چه بیشتر به کنترل قند خون اهمیت می‌یابد. افزایش مزمن قند خون، مسئول عمده عوارض حاد، کوتاه مدت و طولانی مدت بیماری دیابت است که می‌تواند تمام دستگاه‌ها و اعضای بدن را تحت تاثیر قرار دهد.

 

عوارض جانبی تزریق انسولین 

 

از جمله افزایش وزن، قرمزی و خارش در محل تزریق، ضخیم شدن پوست، تورم صورت، لب‌ها و یا زبان  روبه‌رو می‌باشند. این در حالی است که استفاده از قلم‌های انسولین باعث درد کمتر در هنگام تزریق، تعیین دقیق‌تر دوز‌های دارویی، تنظیم راحت‌‌تر نسبت به سرنگ انسولین، کاربرد آسان‌تر در مبتلایان به دیابت با اختلال دید یا اختلال حرکتی دست‌ها می‌شود. مهم‌ترین عامل کنترل این بیماری مزمن، رفتارهای خود مراقبتی یا به عبارتی پیروی از درمان  است.

منظور از خود مراقبتی، تزریق صحیح و به موقع انسولین، رعایت رژیم غذایی، فعالیت‌های ورزشی منظم، شناسایی علائم افزایش قند خون، مصرف منظم داروها، مراقبت از پاها و افزایش کیفیت زندگی است. خود مراقبتی منجر به بهبود و سلامت عمومی بیمار، شرکت فعالانه در روند مراقبت از خود و درنهایت کاهش هزینه های درمانی خواهد شد. طبق بررسی‌های موجود مهم‌ترین عامل زمینه ساز مرگ و میر بیماران دیابتی عدم انجام خود مراقبتی است . قلم‌های انسولین از جمله وسایل تزریق انسولین هستند که این کار را برای افراد دیابتی که از تزریقات متعدد انسولین استفاده  می‌کنند بسیار آسان نموده‌اند و جایگزین جدیدتری برای سرنگ به شمار می‌آیند.

 

 

 

 

 

 

تعداد بازدید : 2558

نظرات

مسلم علیبخشی

4 سال و 5 ماه و 18 روز پیش

عالی بود

رضا کریمی

4 سال و 1 ماه و 15 روز پیش

بسیار استفاده کردیم خلاصه و مفید

امیر حسن نجفی

4 سال و 1 ماه و 13 روز پیش

بسیار آموزنده بود

علی کرمی

3 سال و 11 ماه و 19 روز پیش

حاوی مطالب تازه ای بود

ثبت نظر

ارسال