تفسیر نتایج آزمون زیکا برای زنان باردار توسط CDC

دکتر سنبل طارمیان - متخصص بیماری‌های عفونی

تفسیر نتایج آزمون زیکا برای زنان باردار توسط CDC

شنبه 1 مهر 1396
پزشکی امروز

توصیه‌هایCDC روی زنانی تمرکز دارد که درمناطق هشدار سفر زیکایCDC زندگی‌ نموده و یا به‌صورت مکرر به‌این نواحی سفرمی‌کنند. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری(CDC) یک‌هشدار بهداشتی با دستورالعمل‌های به‌روزشده برای متخصصان خدمات‌بهداشتی منتشر کرده‌است تا با استفاده از آن نتایج آزمون زیکای زنانی که در مناطق باهشدار زیکای CDC زندگی می‌کنند یا به‌صورت مکرر (روزانه یا هفتگی) به‌این مناطق سفر می‌کنند را تفسیرنمایند.

این تغییر به‌این ‌دلیل ایجاد شده‌است که دستورالعمل آزمون زیکایCDC برای زنان‌باردار تاحدی به آزمون Zika virus Immunoglobulin M (IgM) ELISA  وابسته‌است تا بتواند آنتی‌بادی‌ها یا پروتئین‌هایی که بدن برای مبارزه با عفونت‌ زیکا تولیدمی‌کند را تشخیص‌دهد.داده‌های‌جدید نشان‌می‌دهند که آلودگی ویروس‌زیکا همانند چند فلاوی‌ویروس (Flavi Virus) دیگر، ممکن‌است باعث‌شود تا آنتی‌بادی‌های زیکا ماه‌ها بعداز آلودگی دربدن باقی‌بمانند. درنتیجه، نتایج این آزمون‌ها ممکن است نتوانند تشخیص‌دهند که آیا زنان پیش از بارداری یا پس‌از آن آلوده شده‌اند.

CDC این دستورالعمل را برای متخصصان بهداشتی توصیه‌می‌کند که زنان بدون نشانه‌ای که درمعرض زیکا بودند (به‌ویژه زنانی‌که درمناطق دارای هشدارهای زیکای CDC هستند یا به‌صورت مکرر به‌این مناطق سفر می‌کنند) را ارزیابی می‌نمایند. استفاده از این آزمون‌ها شاید مفید باشد اما همیشه در تشخیص زمان آلودگی، قاطع و مسلم نیست.

• غربالگری زنان باردار برای خطر درمعرض زیکاقرارگرفتن و نشانه‌های زیکا؛ آزمون سریع زنان باردار با استفاده از آزمون اسید نوکلئیک (Nucleic Acid Testing:NAT) درصورتی انجام‌می‌شود‌که درهرمرحله از بارداری نشانه‌های بالینی زیکا را نشان‌دادند یا آزمون آلودگی ویروس‌زیکا در شریک‌جنسی آنها مثبت‌شده باشد.

• استفاده از آزمونNAT حداقل یک‌بار در هردوره سه ماهه از بارداری برای تشخیص شواهد ویروس زیکا انجام‌می‌شود، مگر اینکه آزمون قبلی مثبت بوده‌باشد.

• آزمون نمونه‌های به‌دست آمده از آمنیوسنتز برای تشخیص ویروس‌زیکا اگر آمنیوسنتز به‌دلایل دیگر انجام شده‌است، قابل‌انجام می‌باشد.

• مشاوره به‌تمامی زنان باردار در هر سه‌ماه درمورد محدودیت‌های آزمون زیکا درمناطق هشدار زیکای CDC باید ارائه گردد.

برای زنانی که می‌خواهند باردار شوند و ممکن‌است پیش‌ازاین در معرض زیکا بوده باشند، متخصصان سلامت می‌توانند پیش از بارداری تست‌های مربوط‌به آنتی‌بادی‌های زیکا را انجام‌دهند. نتایج تست آنتی‌بادی قبل از بارداری نباید برای تعیین ایمن‌بودن باردارشدن زنان استفاده‌گردد. بلکه این تست قبل از بارداری می‌تواند به‌مشخص‌کردن اینکه آیا خانمی حین بارداری آلوده‌می‌شود یاخیر کمک‌کند. برای نمونه، اگر خانمی قبل از بارداری نتیجه منفی داشته‌باشد و حین بارداری نتیجه مثبت داشته‌باشد، احتمال این وجود دارد که حین بارداری آلوده شده باشد.

دستورالعمل CDC همچنان اشاره می‌کند که نتایج آزمون‌ها نشان‌دهنده یک نقطه زمانی هستند. زنانی‌که در مناطق دارای هشدار زیکایCDC زندگی می‌کنند و افرادی‌که هیچگاه با ویروس زیکا آلوده نشده‌اند، درمعرض خطرآلودگی به زیکا می‌باشند.

CDC به‌منظور پیشگیری از زیکا این اقدامات را پیشنهاد می‌کند:

• زنان و مردانی‌که درمناطق هشدار زیکای CDC زندگی می‌کنند یا به‌این مناطق رفت وآمد دارند باید نسبت انتقال این ویروس، هوشیار باشند. افرادی‌که باردار هستند یا شریک جنسی باردار دارند باید همیشه و به‌دقت از کاندوم استفاده‌کنند تا از انتقال ویروس‌زیکا حین انجام رابطه‌جنسی پیشگیری‌نموده و یا اصلاً حین‌بارداری ارتباط‌جنسی نداشته باشند.

• زنان باردار و شریک‌های‌جنسی آنها که درمناطق هشدار زیکایCDC زندگی می‌کنند یا به‌این مناطق رفت‌وآمد دارند، باید به‌طورجدی بدانند که پشه‌ها می‌توانند زیکا را منتقل‌کنند. آنها باید اقداماتی برای پیشگیری از گزیده‌شدن توسط پشه‌ها انجام‌دهند.

Ref

CDC.gov-May 2017



تعداد بازدید : 920

ثبت نظر

ارسال