شماره ۱۱۳۶

نقش انتقال فرد‌به‌فرد در اپیدمی سل مقاوم به دارو

پزشکی امروز

نقش انتقال فرد‌به‌فرد در اپیدمی سل مقاوم به دارو

چهارشنبه 18 اسفند 1395
پزشکی امروز

در پژوهشی که به‌طور‌ مشترک توسط دانشگاه Emory، مراکز کنترل و پیشگیری‌از بیماری‌ها‌(CDC) و مؤسسه ملی سلامت‌‌‌(NIH) انجام‌شد‌، شواهد قانع‌ کننده‌ای ارائه‌شده مبنی‌بر‌این که در استان KwaZulu-Natal آفریقای‌جنوبی، سل فوق مقاوم به دارو‌(XDR TB)، اغلب از‌طریق فرد‌به‌فرد گسترش می‌یابد. این بررسی بر‌پایه شواهد روزافزون نشان‌می‌دهد که در بعضی از کشورها با شیوع بالای بیماری، انتقال فرد‌به‌فرد، یک محرک کلیدی در گسترش سل مقاوم به دارو است. این پژوهش از روش‌های پیشرفته متعددی برای بررسی انتقال سل در مناطق با شیوع بالا استفاده‌کرده است.

آفریقای‌جنوبی اپیدمی گسترده XDR TB را تجربه می‌کند؛ مرگبارترین نوع سل که موارد ابتلای به آن از‌سال‌۲۰۰۲ تاکنون، ۱۰‌برابر شده‌است. در‌این بررسی مشخص‌شده که در مناطق با شیوع بالای‌HIV و سل در آفریقای‌جنوبی، بیشتر موارد ابتلا به بیماری (۶۹درصد) نه به‌دلیل درمان ناکافی‌TB، بلکه به‌دلیل انتقال فرد‌به‌فرد اتفاق‌می‌افتد. در‌این‌بررسی ارتباط‌های اپیدمیولوژیک‌(Epidemiologic links) میان ۳۰درصد از شرکت‌کنندگان شناسایی‌شد که بسیاری از آنها ازطریق بیمارستان‌ها، خانه‌ها و محیط‌های جامعه مانند محل کار به یکدیگر متصل‌بودند. این پژوهش حاوی دستاوردهای مهمی در زمینه تلاش برای پیشگیری و درمان سل فوق مقاوم به دارو (‌XDR-TB) می‌باشد.

محققان در ۴۰۴‌بیمار XDR-‌TB با ترکیب روش‌های ژنوتایپینگ قوی و تحلیل اپیدمیولوژیک (Epidemiologic analysis)، شبکه اجتماعی و نقش انتقال را مورد‌بررسی قراردادند که این یافته‌ها، اثباتی است بر لزوم بهبود فرایندهای تشخیص، پیشگیری و درمان سل مقاوم به دارو. (سل مقاوم به داروهای ‌Last Resort)، در جوامع با شیوع بالا، از‌طریق بیمارستان‌ها و خانه‌ها، در محل کار و سایر مکان‌های اجتماعی در‌حال‌گسترش است. تنها راه برای توقف این بیماری، بهبود کنترل عفونت و یافتن سریع و درمان مؤثر افراد مبتلا به سل می‌باشد.

محققان این پژوهش پیشنهاد‌می‌کنند که شکستن چرخه انتقال سل مقاوم به دارو، نیازمند تمرکز بیشتری بر تلاش‌های کنترل عفونت است درحالی‌‌‌که برنامه‌های جهانی برای تشخیص سریع و درمان مؤثر تمامی بیماران مبتلا به سل همچنان ادامه داشته باشد.

XDR-TB چیست؟

سل فوق مقاوم به دارو، یک اپیـدمی جهانی (Global Epidemic) است. طبق گزارش‌های 105‌کشور در‌سراسر جهان، XDR TB حداقل نسبت‌به ۴‌عدد از بهترین داروهای ضد‌سل، مقاوم است. در بیشتر مناطق، درمان در کمتر‌از ۴۰ ‌درصد از مواقع مؤثر‌بوده و نرخ مرگ در‌افرادی‌که به HIV نیز مبتلا هستند، ۸۰ ‌درصد است.

جلوگیری‌از گسترش ‌XDR-TB به‌ویژه در کشورهای با بالاترین تعداد مبتلایان به این بیماری، چالش‌برانگیز است. در مناطقی که محدویت منابع وجود دارد، اقدامات لازم برای پیشگیری‌از سل مانند ردیابی تماس، پیاده‌سازی اقدامات کنترل عفونت مؤثر، بهبود تهویه در بیمارستان‌ها و آموزش بهتر کارمندان خدمات بهداشتی‌درمانی، می‌تواند به‌شدت دشوار باشد.

بخش جهانی‌HIV و سل‌CDC)DGHT)،  در تلاش است تا در‌سراسر جهان، سل را پیدا و درمان‌نموده و از شیوع جهانی آن پیشگیری نماید و این‌کار را از‌طریق فراهم‌آوردن مداخلات زمینه‌ای (Ground interventions) در بیش‌از ۲۵کشور و رهبری جهانی تحقیق و تخصص تکنیکی انجام‌می‌دهد.

XDR TB

Extreme Drugs Resistant TB

Ref

Journal Watch

تعداد بازدید : 972

ثبت نظر

ارسال