شماره ۱۱۳۴

نور، محرک سلول‌هایT در مقابله با عفونت

پزشکی امروز

نور، محرک سلول‌هایT در مقابله با عفونت

چهارشنبه 4 اسفند 1395
پزشکی امروز

نورخورشید به بدن انسان امکان‌می‌دهد تا ویتامینD را در بدن تولیدکرده  و موجب  زندگی سالم‌تر گردد‌. اما یافته‌های یک پژوهش جدید مزیت فوق‌العاده دیگری از آفتاب گرفتن را آشکار‌کرده است.

محققان دریافته‌اند که نورخورشید از‌طریق مکانیسمی مستقل از تولید ویتامینD، به سلول‌هایT انرژی‌می‌دهد. باید توجه‌داشت که این سلول‌ها نقشی اصلی را در سیستم ایمنی بدن انسان دارند و قادر هستند پوست را که بزرگترین ارگان بدن می‌باشد، نسبت به میکروب‌های زیادی که در‌آن می‌توانند لانه گزینند، هشیار سازد.

می‌دانیم که تابش نور‌خورشید به پوست، ویتامینD فراهم‌می‌کند که مشخص‌شده این ویتامین علاوه‌بر اثرات زیاد دیگر، روی سیستم ایمنی نیز تأثیرگذار است. اما آنچه ما به آن رسیده‌ایم نقش کاملاً مستقل نور‌خورشید روی سیستم ایمنی است. بعضی از نقش‌هایی که به ویتامینD نسبت‌داده می‌شد نیز ممکن‌است به‌دلیل این مکانیسم جدید باشد.

محققان دریافتند که سطوح پایین نور آبی‌ملایم (Blue Light) که درپرتو‌های خورشید وجود دارد، باعث‌می‌شود تا سلول‌هایT سریع‌تر حرکت‌کنند و این نخستین گزارش از سلول‌های انسانی است که در پاسخ به نور خورشید، سرعتش افزایش یافته‌است.

سلول‌هایT، چه کمک‌کننده باشند چه کشنده، برای انجام وظیفه خود نیاز دارند حرکت‌کنند. یعنی باید به محل عفونت بروند و به آن پاسخ مناسب دهند. این بررسی نشان‌می‌دهد که نور‌خورشید به‌طور‌مستقیم سلول‌های ایمنی کلیدی را فعال‌می‌کند و این عمل را از‌طریق افزایش حرکت آنها انجام‌می‌دهد.

تولید ویتامینD در پوست انسان به نور‌UV نیاز دارد که این به‌نوبه‌‌خود می‌تواند موجب سرطان‌پوست و ملانوم شود، اما نور‌آبی ملایم پرتوخورشید و لامپ‌های ویژه تولید‌کننده این نور، ایمن‌تر هستند.

با این‌که انسان و سلول‌هایT در آزمایشگاه مورد بررسی قرار‌گرفته‌اند اما این‌ها سلول‌هایT اختصاصی پوست نبودند، بلکه آنها از کشت سلول موش و خون انسان به‌دست‌آمده بودند. پوست سهم بزرگی از سلول‌هایT را در انسان‌ها دارد و محققان معتقد هستند که تعداد این سلول‌ها در پوست، ۲‌برابر تعداد آنها در خون است.

می‌دانیم که نور‌آبی می‌تواند به درم (Dermis) یعنی لایه دوم پوست برسد و از آنجا سلول‌هایT می‌توانند در تمام طول بدن حرکت‌کنند.

محققان همچنین پی‌برده‌اند که چگونه نور‌آبی باعث حرکت سریع‌تر سلول‌هایT می‌شود. آنها این کار را از‌طریق ردیابی مسیر مولکولی (Molecular Pathway) انجام دادند که توسط نور فعال‌شده بود. آنچه که باعث حرکت سریع‌تر سلول‌هایT می‌شد، ترکیب (سنتز)پراکسید هیدروژن بود که به‌نوبه‌خود باعث فعال‌سازی یک مسیر سیگنالینگ می‌شد که حرکت سلول‌هایT را افزایش‌می‌داد. هیدروژن پراکسید ترکیبی است که سلول‌های سفید‌خون، زمانی آن‌را آزاد‌می‌کنند که عفونتی را حس‌کرده و بخواهند آن باکتری را بکشند و سلول‌هایT و سایر سلول‌های ایمنی را فرا‌می‌خوانند تا یک پاسخ ایمنی را سامان‌دهند.

نور‌خورشید در سلول‌هایT، هیدروژن پراکسید تولید‌می‌کند که این‌امر باعث حرکت سلول‌ها می‌شود و می‌دانیم که یک پاسخ ایمنی نیز از هیدروژن پراکسید استفاده‌می‌کند تا سلول‌هایT را وادار‌نماید که به طرف محل آسیب‌دیده حرکت‌نمایند.


Ref‌:‌Scientific Reports ,‌December 2016

تعداد بازدید : 1000

ثبت نظر

ارسال