شماره ۱۱۱۰

تشخیص سل در عفونتHIV

دکتر عبدالعلی شمس برهان - علوم آزمایشگاه

تشخیص  سل در عفونتHIV

چهارشنبه 17 شهریور 1395

سل یکی‌از علل اصلی مرگ‌و‌میر در افراد دچار HIV مثبت است. آزمایش‌های متعارفی مانند خلط، جهت تشخیص بیماری سل بسیار زمان‌بر هستند و همیشه در بیماران مبتلا به HIV پاسخی دقیقی در‌پی ندارند‌. محققان با ارزیابی‌های صورت‌گرفته‌‌ی‌ اخیر، آزمایش ادراری با‌نام‌ Point-of-care urine test را در‌جهت تشخیص و غربالگری بیماری سل (TB) در افراد مبتلا به ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV)  ابداع کردندکه به ارزیابی خلط ارتباطی ندشته و اگر به‌اندازه‌ی کافی دقیق باشد، می‌تواند با تشخیص زودهنگام بیماری سل که ممکن‌است توسط آزمایش متعارف خلط مشخص‌نشود، به افرادHIV مثبت که ابتلا به سل میزان مرگ‌و‌میر بالایی در‌آنان دارند کمک‌کند.

این بررسی به ارزیابی دقت و صحت آزمایش لیپوآرابینومانان (LAM:Lipoar Abino Mannan) در‌جریـان جانبی ادرار (LF-LAM:Lateral Flowurine Lipoar Abino Mannan)  می‌پردازد که امروزه به‌طور تجاری عرضه‌ شده و در دسترس می‌باشد.لیپوآرابینومانان (LAM) جزوی از دیواره‌های سلولی مایکوباکتریوم است و در برخی‌از افراد مبتلا به سل فعال در ادرار مشاهده می‌گردد که با این تست تشخیص داده‌می‌شود. انجام این آزمایش ساده است و نیازی به تجهیزات خاص ندارد و در 25‌دقیقه نتیجه مشخص‌می‌شود.

حساسیت (Sensitivity)‌؛ درصد بیمارانی را نشان‌می‌دهد که تست مثبت داشتند و به‌درستی بیمار بودن آنها تشخیص‌داده شده‌است.ویژگی(Specificity)؛ درصدی از بیماران را نشان‌می‌دهد که بیمار نبودن آنها به‌درستی تشخیص‌داده شده‌است. در افراد‌HIV مثبت با نشـانه‌ی سل، LF-LAM میانگین حساسیت و ویژگی به‌ترتیب ۴۵‌درصد و ۹۲‌درصد بود.
بر‌اساس این نتایج، در‌۱۰۰۰فرد مبتلا بهHIV مثبت به‌واقع ۳۰درصد‌از بیماران دچار سل بودند. LF-FAM  صدو سی پنج تَن را مبتلا به سل تشخیص داد و در ۱۶۵‌تن موفق به تشخیص نشد و برای ۷۰۰ تَن که سل نداشتند، این تست به‌درستی ۶۴۴‌تَن را بدون سل تشخیص‌داد اما 56‌تَن را هم که سل نداشتند، به نادرستی تشخیص‌ سل داده بود.

با این‌حال، در افراد‌HIV مثبت با تعداد کم سلول‌های CD4 که درمعرض بیماری‌های خطرناک قرار‌ دارند، حساسیت تست بالاتر است. در بیماران با‌CD4، صد سلول در‌هر میکرولیتر حساسیت، حساسیت LF-LAM ‌پنجاه و شش درصد بود؛ در‌مقایسه با ۲۶‌درصد در بیماران با تعداد CD4 بیش‌از ۱۰۰‌سلول درهر میکرولیتر.

محققان اشاره‌می‌کنند که LF-LAM چه برای تشخیص و یا غربالگری استفاده شود، حساسیت کمی در تشخیص سل دارد. اما در افـراد HIV مثبت با تعداد CD4 کم که به‌شــدت بیمار هستند، LF-LAM در تشخیص سل به آنها کمک می‌نماید.

 

تعداد بازدید : 974

ثبت نظر

ارسال