شماره ۱۱۰۴

کیت جدید آزمایش ویروس «زیکا»

دکتر عبدالعلی شمس برهان - علوم آزمایشگاه

کیت جدید آزمایش ویروس «زیکا»

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) در بیانیه‌ای از تست غربالگری پرده برداشت که می‌توان با استفاده از داروی تحقیقاتی جدید ‌IND برای غربالگری خون اهداشده در مناطق با انتقال فعال ویروس ‌Zika از پشه استفاده‌کرد‌.

وضعیت IND به‌معنای حذف یا تأیید تست زیکا توسطFDA نیست. بلکه به‌این معناست که قوانین فدرال استفاده از آن را تحت پروتکل خاصی توسط آزمایشگاه‌های غربالگری خون آمریکا مجاز اعلام کرده است.از آنجا که این تست هنوز در مرحله‌ی آزمایشی است، تمام آزمایشگاه‌های تست‌کننده باید در کارآزمایی بالینی ثبت‌نام کنند و با شرایط وضع‌شده توسط مرکز‌FDA برای ارزیابی و تحقیقات بیولوژیک (CBER) موافقت‌کنند.

انجام این تست برای محافظت از اندوخته‌ی خون اهمیت زیادی دارد. براساس بیانیه‌ی صادر‌شده توسط FDA توصیه شده‌است که مراکز خون در مناطقی که انتقال زیکا، منبع فعال خون و فراورده‌های خونی می‌باشد، از مناطقی که زیکا فعال نیست، جدا نگهداشته شود.

به‌این‌معنا که برای نمونه کشور پورتوریکو باید جمع‌آوری خون از اهداکنندگان را متوقف‌کرده و درعوض، آن‌را از محموله‌های خون جمع‌آوری شده در سرزمین اصلی آمریکا به‌دست‌آورد که وزارت‌ بهداشت و خدمات انسانی آمریکا از اوایل ماه‌مارس اقدام به ارسال این منابع خون به مناطق تحت سلطه‌ی خود کرده است. با انجام این تست می‌توان از ادامه‌ی جمع‌آوری خون در مناطقی که تحت‌تأثیر ویروس زیکا قرارگرفته‌اند، اطمینان حاصل‌ کرد. ازاین‌رو، این تست‌ها در توافق با پروتکل CBER در آزمایشگاه‌ها انجام‌می‌شود. پورتوریکو باید بتواند خون را مجدداً به‌صورت منطقه‌ای جمع‌آوری‌کرده و آن را از‌لحاظ داشتن ویروس زیکا غربال‌کند.  این امر باید وابستگی منطقه به خون واردشده از جاهای دیگر در آمریکا را کاهش‌دهد.

سازمان غذا و داروی آمریکا با همکاری شرکت تشخیص مولکولی روشه (Roche Molecular Diagnostics) این تست را ابداع‌کرده است که RNA ویروس زیکا را در نمونه‌های پلاسمای انسان‌های اهدا‌کننده  شناسایی‌می‌کند. تجهیزات تست شامل ۴‌واحد است: واحد عرضه‌ی نمونه،  واحد انتقال‌، واحد پردازش و واحد تحلیلی. این تست براساس کارخانه‌ی سازنده‌ی آن «بر آماده‌سازی تمام خودکار نمونه (استخراج و تصفیه‌ی نوکلئیک‌اسید) پس‌از آمپلیفیکاسیون و تشخیص PCR پایه‌ریزی شده‌است» که به‌طور خودکار نتایج غیرواکنشی، واکنشی یا نامعتبر را تولید‌می‌کند.

 

تعداد بازدید : 2108

ثبت نظر

ارسال