شماره ۱۰۸۲

آیا مِرس یک سارس دیگر است؟

دکتر ندا امینیان - عفونی

آیا مِرس یک سارس دیگر است؟

واقعیـات مربـوط بـه مِرس (سندرم تنفسی خاورمیانه):

نشانگان (سندروم) تنفسی خاورمیانه، که دلیل آن کرونا‌ویروس مِرس است (Middle East Respiratory Syndrome : MERS-CoV)، یک بیماری تنفسی ویروسی می‌باشد و در ‌مقایسه با سندرم تنفسی حاد شدید با عاملیت کرونا ویروس سارس (Severe Acute Respiratory Syndrome :SARs-CoV) باعث ابتلای تعداد کمتری از افراد ولی مرگ‌و‌میر بالاتری می‌شود و برجمعیت خاصی بیشتر تأثیر می‌گذارد.

بررسی صورت‌گرفته روی درک این نکته متمرکز است که درمقایسه با نشانگان (سندروم) کرونا‌ویروس سارس، چه جمعیتی از همه بیشتر احتمال دارد تا به نشانگان کروناویروس مِرس آلوده شوند. تعداد فوق‌العاده زیادی از افراد آلوده به ویروس مرس، مردانی با میانگین سنی ۵۰‌سال و دچار چند بیماری مزمن هستند. ولی کروناویروس سارس، مردان و زنان را به‌طور تقریباً مساوی آلوده می‌سازد و امکان دارد هم افراد سالم و هم بیمار به آن مبتلا شوند.

هر‌دو بیماری به‌سرعت در بیمارستان‌ها گسترش می‌یابند و تقریباً ۲۱ درصد از افراد مبتلا به هر‌یک از این دو بیماری را کارکنان بیمارستان‌ها‌ تشکیل می‌دهند.  

در‌سال‌2003، طغیان (Outbreak) کروناویروس سارس در چند کشور بیش‌از ۸۰۰۰ تَن را مبتلا‌کرد که بیش‌از ۷۰۰ ‌تَن از آنها جان خود را از‌دست دادند. در سال‌2012، کروناویروس جدید؛ ‌کرونا ویروس مِرس که با کروناویروس سارس۳ (‌SARS-CoV3) خویشاوندی دارد، برای اولین‌بار در عربستان‌سعودی گزارش‌شد. درطول ۳‌سال گذشته، کروناویروس مِرس به۱۴کشور مختلف گسترش یافته و بیش‌از ۱۳۰۰‌تَن را مبتلا نموده است.

داده‌های حاصل از این بررسی‌ها از‌طریق خلاصه‌ی گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت (‌WHO)، در‌باره‌ی کروناویروس مِرس و گزارش‌های حاصل از داده‌های تجمعی مربوط به طغیان کروناویروس سارس درسال‌20۰3 جمع‌آوری شده است.


تعداد بازدید : 1578

ثبت نظر

ارسال