شماره ۱۰۸۱

واکسن انفلوآنزا، ناجی سالمندان

دکتر بهمن خالقیان - عفونی

واکسن انفلوآنزا، ناجی سالمندان

با تجویز واکسن انفلوآنزا به میلیون‌ها تَن ساکن آسایشگاه‌های سالمندان (Nursing Home)‌، ارزش واکسیناسیون انفلوآنزا را در‌میان افراد سالمند، طی۹‌سال بین سال‌های۲۰۰۰تا۲۰۰۹‌مورد ارزیابی قرار‌دادند و مشخص‌‌شد که هرچه نوع واکسن با نوع بیماری شیوع یافته همخوانی بهتری داشته، افراد کمتری از ساکنان آسایشگاه‌های سالمندان در بیمارستان بستری یا فوت شده‌اند.

امروز واکسیناسیون انفلوآنزا به یک شاخص کیفیت خدمات ‌(Standard of Care) در اقامتگاه‌های سالمندان بدل‌شده است. توانایی واکسن برای مبارزه با انفلوآنزا می‌تواند هرسال به‌طور گسترده‌ای متفاوت باشد. گاهی اوقات تولید‌کنندگان دست به تولید واکسنی‌می‌زنند که با ویروس انفلوآنزا هم‌خوانی داشته و اثر محافظتی بالایی دارد و گاهی اوقات اینگونه نیست‌.

محققان درطول‌دهه‌ی ۲۰۰۰تا۲۰۰۹ از این تنوع طبیعی بهره‌بردند تا ببینند که آیا ساکنان آسایشگاه‌های سالمندان هنگامی‌که همخوانی واکسن خوب بوده، در‌مقایسه با زمانی‌که خوب نبوده‌است شرایط بهتری داشته‌اند و یا اگر واکسن به سالخوردگان کمک‌نمی‌کند، پس ساکنان آسایشگاه‌های سالمندان نباید هنگامی‌که واکسن همخوانی خوبی دارد، هیچگونه وضعیت بهتری نسبت به زمانی‌که همخوانی بدی دارد، داشته باشند.

نتایج نشان‌می‌دهند که واکسیناسیون کمک‌کرد تا بعضی‌از ساکنان آسایشگاه سالمندان زنده و به دور از بیمارستان نگهداشته شوند.

نرخ همخوانی، به‌طور گسترده‌ای در گونه‌ی A/H3N2 انفلوآنزا که به‌طور معمول منجربه بستری‌شدن و مرگ ناشی‌از آن می‌شود، متنوع بود. در‌طول دوره‌ی ۱۰‌ساله‌ی ارزیابی‌ها، این میزان در‌حدود ۱۱/۲‌درصد درسال‌های ۲۰۰۳‌تا‌۲۰۰۴ و ۲۲درصد در‌سال بعد (۲۰۰۵) تا ۱۰۰درصد در دوسال اول و سال آخر پژوهش قرار‌داشت. نرخ هـم‌خوانی معمولاً برای گونه‌ی A/H1N1 بالا و برای گونه‌‌ی B پایین بود.

با‌مقایسه‌ی هفتگی مرگ‌و‌میر و بستری‌شدن‌های مربوط به انفلوآنزا در فصل انفلوآنزای هر‌سال، محققان توانستند محاسبه‌کنند که برای هرنقطه افزایش درصد (Percentage Point) در نرخ هم‌خوانی A‌/‌H3N2‌، مرگ‌و‌میر هفتگی حدود‌۰/۰۰۱۶ و بستری حدود ‌۰/۰۰۲ به‌ازای هر ۱۰۰۰ساکن آسایشگاه سالمندان کاهش‌یافت.

شاید این اعداد به‌نظر کوچک برسند اما راه دیگری را برای حدود 1‌میلیون سالمندی که سالانه در آسایشگاه‌ها زندگی می‌کنند بازمی‌کند؛ افزایش۵۰درصدی در نرخ همخوانی برای فصل انفلوآنزا، جان تعداد زیادی را از مرگ و بستری‌شدن نجات‌داده است.(۲۵۶۰مورد از مرگ و ۳۲۰۰ مورد از بستری).

این ارزیابی نشان‌می‌دهد که واکسیناسیون سالیانه تنها راه به‌حداکثر رساندن بهبود نتایج، صرف‌نظر از سن سالمند می‌باشد.

 

تعداد بازدید : 1603

ثبت نظر

ارسال