شماره ۱۰۵۳

بر‌هم‌کنش عوامل مرتبط با خونروی زخم‌پپتیک

پزشکی امروز

هم‌زمانی عفونت هلیوباکترپیلوری و مصرف دارو‌های ضد‌التهابی غیراستروئیدی، خطر خونروی را ۸‌ برابر بیشتر می‌نماید.

عفونت‌Helicobacter pylori، دارو‌های ضد‌التهابی غیر‌استروئیدی(NSAIDS) و دوز پایین آسپیرین (LDA) هر‌سه می‌توانند باعث ایجاد بیماری زخم‌پپتیک(PUD) شوند. برای تعیین بر‌هم‌کنش (Interaction) بالقوه‌ی این عوامل، محققان اسپانیایی بررسی چند مرکزی و مورد ـ شاهدی (Case-Control Study) بر روی ۶۶۶ بیمار بستری‌شده در بیمارستان که مشکل اصلی آنها خونروی پپتیک بود (خونروی شدید) و همین تعداد شاهد که از نظر جنسیت، سن و ماه پذیرش با آنها یکسان بودند، انجام دادند.

عفونت هلیکوباکتر‌پیلوری با آزمون سرولوژی تشخیص داده شد و مصرف دارو‌های ضد‌التهابی غیر‌استروئیدی و دوز پایین آسپیرین که به‌طور جداگانه از‌طریق پرسشنامه مشخص‌شد. عفونت هلیکوباکتر پیلوری در گروه مورد (گروه خونروی) به‌طور معنی‌داری رایج‌تراز گروه شاهد بود (۷۴/۳درصد در‌برابر ۵۴/۸‌درصد) و همین‌طور مصرف دارو‌های ضد‌التهابی غیر‌استروئیدی (۳۴/۵ درصد در‌برابر ‌۱۳/۴درصد) و مصرف دوز پایین آسـپیریـن (۱۵/۸درصد در برابر ۱۲درصد).

خطر خونروی ناشی‌از زخم‌پپتیک دربیمارانی‌که دچار عفونت هلیکوباکتر‌پیلوری بودند و دارو‌های ضد‌التهابی غیراستروئیدی مصرف می‌کردند، در‌مقایسه با بیمارانی‌که این دوعامل در آنها وجود نداشت ۸برابر بیشتر بود و در بیماران مبتلا به عفونت هلیکوباکترپیلوری که دوز پایین آسپیرین مصرف می‌کردند، این خطر ۳/۵‌برابر بیشتر‌از بیمارانی بود که این دو عامل در آنها وجود نداشت. چون خطر نسبی مرتبط با عفونت هلیکوباکتر‌پیلوری و مصرف دارو‌های ضد‌التهابی غیراستروئیدی ۸برابر بیشتر از خطر افزایشی هرعامل به‌طور جداگانه بود (۶/۲)، این محققان می‌گویند بر‌هم‌کنش مثبتی بین این دو عامل وجود دارد. بین عفونت هلیکوباکتر پیلوری و مصرف دوز پایین آسپیرین هیچ بر‌هم‌کنش مثبتی مشاهده نشد.

J Watch  May 2015

 

 

تعداد بازدید : 823

ثبت نظر

ارسال