شماره ۱۰۴۷

برای عفونت مایکوپلاسما پنومونیه؛ هرگز خیلی پیر نیستید

پزشکی امروز

مایکوپلاسما پنومونیه در‌میان ساکنین یک آسایشگاه مراقبتهای درازمدت شیوع پیداکرد و منجر به مرگ‌و‌میر به‌نسبت بالایی شد.

عفونت با مایکوپلاسما پنومونیه (به‌ویژه در جمعیت‌های متراکم) بسیار شایع است. اما باور بر‌این است که اغلب کودکان و جوانان را آلوده می‌کند و میزان کشندگی آن (حتی در نبود درمان آنتی‌بیوتیکی) بسیار پایین‌است.

در بیستم ژوئن سال‌2014، یک آسایشگاه مراقبت‌های درازمدت سالمندان در نبراسکا شیوع نوعی بیماری تنفسی را که مشخصه‌ی آن سرفه و تب بود گزارش کرد. 22‌نفر از ساکنان مبتلا شده بودند و 4 نفر از آنان طی دو هفته‌ی بعد‌از ابتلا به بیماری از دنیا رفتند. (بیمار شاخص که ساکن بخش آلزایمر بود در روز دوم ژوئن دچار سرفه و تب شد و از روز پنجم ژوئن آموکسی‌سیلین مصرف‌کرد؛ آنتی‌بیوتیکی که مایکوپلاسما پنومونیه به آن مقاوم است، و دو روز بعد‌از دنیا رفت). آزمایش واکنش زنجیره‌ای پلیمراز (PCR)، روی سوآبهای نازوفارنکس و اوروفارنکس و مواد اتوپسی که درCDC انجام گرفت، مایکوپلاسما پنومونیه را مشخص کرد. طی دو ماه بعد، افراد زیاد دیگری بیمار شدند. در مجموع، 55 فرد (شامل 15درصد از ساکنان و کارکنان) دچار ناخوشی شدند که با تعریف بیماری مطابقت داشت. 12‌نفر بستری شدند و 7‌نفر از دنیا رفتند. ۴۰درصد از نمونه‌هایی که به وسیله‌ی PCR آزمایش شدند از لحاظ دارا‌بودن مایکوپلاسما پنومونیه مثبت بودند.

میانه‌ی سن، به‌طورکلی46‌سال (۲تا۹۶سال) و میانه‌ی سن ساکنان آسایشگاه 89 سال بود (۶۲تا۹۶‌سال). شیوع بیماری تا اواسط آگوست، (اواخر مردادماه) ادامه داشت. اما با انجام اقداماتی مانند درمان ضدمیکروبی مناسب (فلوروکینولون‌ها، تتراسیکلین‌ها یا ماکرولیدها) و کنترل مناسب عفونت، شامل جداسازی و گروه‌بندی، خاتمه یافت.

MMWR Morb Mortal Wkly Rep 2015 Mar.27

تعداد بازدید : 1086

ثبت نظر

ارسال