شماره ۱۰۴۲

انتشار قارچ Fusarium دردرمان حمله‌ای AML

دکتر داود منادی زاده - هماتولوژیست

خانم‌‌20‌ساله‌ا‌ی مبتلا به لوسمی میلوبلاستیک حاد (AML) تحت‌درمان پروتکل استـاندارد Daunorubicin در‌‌۳‌‌روز و Cytarabine در‌‌۷ روز قرارگرفت. او در روز هشتم دچار تب نوتروپنیک شد. آنتی‌بیوتیک‌ها وسیع‌الطیف شروع گردید. در روز دهم درمان زمانی‌که شدیداً نوتروپنیک بود دچار زخمی در ساق پای چپ به قطر ۰/۵×۰/۵ سانتی‌متر شد که به‌سرعت تبدیل به یک ندول بزرگ با مرکز سیاه‌رنگ و خارش‌دار شد(پانل‌A).

در‌عرض 24‌ساعت بعد مبتلا به بثورات جلدی وسیع در دست‌ها و پاها، شکم و تنه گردید. بیمار گرفتار اختلال مغزی شد و معلوم شد که ضایعه hyperintense درتالاموس چپ، مخچه و پشت لوب‌پاریتال چپ وجود دارد.

ضایعه پوستی بیـوپسی‌شد که نشان‌دهنده‌ی قارچ ‌angioinvasive در ناحیه‌یdermis با مرفولوژی مطابـق با Fusarium (پانلB فلش سیاه) بود.
کشت خون نیز بعداً برای Fusarium specise مثبت گزارش گردید.

Amphotericin شروع شد. او دچار obstructive hydrocephalus گشته و نهایتاً در‌اثر خونــروی مغزی در روز 13‌درمان حمله‌ای فوت نمود.
منشای پخش سریع قارچ Fusarium به هیچ‌وجه یافت نشد.

نوتروپنی شدید مداوم بیمار ناشی‌از شیمی‌درمانی او را درمعرض خطر‌Fugemia در شروع درمان گذاشته، منتهی به مرگ او گردید.

عارضه Disseminatd fusaroisis پیش‌آگهی بسیار خطرناکی را در زمان درمان induction chemotherapy در AML دارد.

بحث:

قارچ‌های زیادی که شاملFusarium بود قبلاً فکر می‌شد بی‌خطر هستند ولی بعداً معلوم شد که پاتوژن مهمی در بیماران با ایمنی‌کم (Immunecompromised) می‌باشند. این عفونت اکثراً درافراد مبتلا بدخیمی‌های خونی و آنهایی که داروهای پیشگیری‌کننده‌ی عفونت‌های قارچی می‌گیرند اتفاق می‌افتد.
عفونت ممکن‌است لوکالیزه در پوست ، ‌ریه، سینوس‌ها و یا بطور گسترده در ارگان‌های متعدد بروز نماید.
Fusariosis را باید همیشه در بیماران با ایمنی‌کم و آنهایی که ضایعه‌ی پوستی متعدد دردناک دارند در‌‌نظر‌داشت. کشت‌خون اکثراً مثبت خواهد بود.
عفونت سینوسی ممکن‌است با Bony erosion، عفونت زیر‌جلد بعــد‌از ضــربــه (trauma) که موجب کیـست و یــا زخم می‌شود همراه باشد.
ضایعه non pigmented septate hyphae آن از Aspergillus غیر‌قابل تفکیک است.


Ref:

1) BLOOD,29 May 2014,Vol.123,No. 22
2) Current Medical Dingnoris and Treatment 2014

 

تعداد بازدید : 1693

ثبت نظر

ارسال