شماره ۱۰۳۱

تشکیل جوشگاه در محل چسب تستوسترون

پزشکی امروز

تشکیل جوشگاه در محل چسب تستوسترون

در یک مرد 78‌ساله طی یک معاینه‌ی پوستی سالیانه یک ضایعه‌ی‌جوشگاهی(eschar) با قطر 2/5×4 سانتی‌متر بیضی شکل به رنگ سبز مایل به سیاه در قسمت میانی پشت مشاهده شد و در نزدیکی این ضایعه‌، عارضه‌ی پوستی جوشگاهی صورتی‌رنگ با قطر3‌سانتیمتر نزدیک به محل چسباندن چسب حاوی تستوسترون مشاهده شد که برای اولین‌بار بیمار 5سال قبــل شروع  به استـفاده  از ایــن چسب‌های حاوی تستوسترون (Androderm5mg)  برای درمان هیپوگنادیسم کرده‌بود. چسب به‌طور روزانه تعویض می‌شده و گاه تحریک پوستی در‌محل چسب بروز می‌کرده است که تدریجاً یک نسج جوشگاهی (اسکار) درمحل چسب ایجاد شده بود.

عارضه‌ی پوستی شبیه به سوختگی خیلی نادر ولی گزارش شده‌است (عارضه‌ی مصرف چسب‌های تستوسترونی). علت آن به‌طور دقیق شناخته شده نیست اما می‌تواند مربوط به واکنش به تستوسترون یا ژل‌الکلی ترکیب‌یافته با دارو و یا پلی‌اتیلن موجود در زمینه‌‌ی (base) دارو باشد.

به بیمار یک پانسمان هیدروکلوئیدی جهت تسریع ‌در بهبود زخم توصیه شده بود، که سرانجام یک نسج جوشگاهی(اسکار) 3‌سانتی‌متری صورتی‌رنگ شبیه به نمایی که در سمت‌چپ تصویر مشخص شده بر‌جای‌گذارد. باتوجه به ‌‌احتمال بروز حساسیت مجدد نسبت به چسب و خطر عفونت ثانویه در محل تحریک پوست، به بیمار توصیه قطع‌استفاده از این دارو (چسب‌های تستوسترونی) شد.

 

 

تعداد بازدید : 2766

ثبت نظر

ارسال