شماره ۱۰۰۴

آندوتلیت ‌CMV

دکتر سیدرضا لاجوردی - چشم

شایع‌ترین ویروس‌هایی که اتاق قدامی چشم را گرفتار می‌کنند، عبارتند‌از: ویروس تبخال‌(HSV)، ویروس آبله‌مرغان‌(HZV) و سیتومگا‌ویروس‌(CMV)، به‌خصوص درافرادی‌که دچار اختلال ایمونیته هستند دیده می‌شود. بهترین علامت برای تشخیص التهاب آندوتلیوم قرنیه در‌اثرCMV وجود رسوبات ریز و یا متوسط (KPs) در روی سطح داخلی قرنیه می‌باشد که ممکن‌است به‌صورت خطی یا دایره‌یی پیگمانته و یا غیرپیگمانته در قسمت تحتانی مرکزی قرنیه باشد.
فرم حاد. همراه با اوئیت حاد یک‌طرفه‌ی عود‌کننده و اکثراً همراه با ازدیاد فشارداخل چشم، سن بیمار‌20‌تا‌40‌سال که با تاری ناگهانی و هاله و سردرد یک طرفه و بیشتر در مردان همراه با مختصر قرمزی ملتحمه و رسوبات ریز و متوسط در سطح داخلی قرنیه درقسمت تحتانی مرکزی به صورت خطی دیده می‌شود.
نوع مزمن. اکثراً یک طرفه درافراد مسن‌50تا‌80‌سال، و اکثراً درمردان به‌صورت تاری تدریجی بینایی و رسوبات ریز به‌طور پراکنده به‌صورت حلقوی در سطح داخل قرنیه و ممکن‌است همراه با کدورت عدسی باشد. درهر بیمــاری که ادم قرنیه دارد باید به فکر این بیمـاری بود.
متعاقب پیوند قرنیه. ممکن‌است به‌‌صورت Rejection بروز نماید و باید تشخیص افتراقی انجام شود چرا که درمان این دو متفاوت است.
نقصان شدید سلول‌های آندوتلیوم قرنیه باید بیشتر مارا متوجه‌CMV نماید. بیشتر درمحل الحاق قرنیه‌ی بیمار و قرنیه‌ی‌دهنده رســوبـــات ‌(KPs) بـه‌صورت ‌(coin like lesion) در قرنیه‌ی بیمار و قرنیه‌ی‌دهنده دیده‌می‌شود و ممکن‌است پیگمانته باشد، فشار داخل چشم ممکن‌است بالا باشد و علائم التهابی دراتاق قدامی به مقدار کم دیده می‌شود.
معمولاً درموقع Rejection پیوند اگر به درمان موضعی استروئید جواب مناسب نمی‌دهد باید به فکر CMV بود.
برای تشخیص باید DNA ویروس را در مایع زلالیه جستجو کرد.
1ـ تست Real-Time -Polymerase
(Chain Reaction (RT-PCR در40٪موارد کمک می‌کند.
2ـ پاسخ‌دادن به‌درمان آنتی‌ویرال موضعی وسیستمی درضمن نقصان استروئید درمانی به‌تشخیص کمک می‌کند.
بهترین روش درمان و جلوگیری از عود بیماری900میلی‌گرم خوراکی Valganciclovir 2‌بار در روز به‌مدت 6 هفته و ادامه‌ی درمان 900‌میلی‌گرم هر روز صبح به‌مدت 6 هفته. درنوع اوئیت حاد و مزمن‌CMV 75٪ به درمان جواب می‌دهد و 75٪ با قطع  دارو عود می‌کند لذا درمان موضعی Gancyclovir 1۵درصد 5 بار در روز به‌طور نامحدود و با کم‌کردن تدریجی ادامه یابد همراه با درمان ضد‌التهابی غیر‌استروئیدی.
تشخیص افتراقی‌CMV با HSV پرونوستیک‌CMV بدتر است و شانس عود بیشتر و خطر Rejectiun‌ قرنیه متعاقب پیوند هم بیشتر.
۳ـ آنتی‌‌بادی در اتاق قدامی (Goldman-Witner Ciefficinent)چهارم عکس‌العمل التهابی در‌HSV دراتاق قدامی شدیدتر و ممکن‌است همراه با هیپوپیون وچسبندگی خلفی باشد.

 

تعداد بازدید : 1780

ثبت نظر

ارسال