شماره ۱۰۰۱

باکتری‌های خوب و HIV

دکترسنبل طارمیان - عفونی

پژوهشگران در شاخه‌ی پزشکی دانشگاه تکزاس در گالوستون Galveston با رشد یاخته‌های پوست واژن در خارج از بدن و بررسی راه تعامل این یاخته‌ها با باکتری‌های «خوب و بد» فکر می‌کنند که توانسته‌اند باکتری‌های خوبی را شناسایی کنند که خانم‌ها را در برابر آلودگی HIV وسایر عفونت‌های منتقله از راه نزدیکی حفظ می‌کنند.

سلامت محیط واژن انسان به روابط سودمند همزیستی متقابل با باکتری‌های خوبی وابسته است که در سطح واژن زندگی کرده و از فرآورده‌های حاصل از یاخته‌های جلدی واژن تغذیه می‌کنند. این باکتری‌های خوب، به نوبه‌ی خود یک سدفیزیکی و شیمیایی در برابر باکتری‌های بد و ویروس‌ها ازجمله HIV ایجاد می‌کنند.
یک گروه از دانشمندان که نماینده‌ی نظام‌های متعدد UTMB هستـند و انستیــتوی علـومOak Crest در پاسادنای کالیفرنیا مقاله‌یی منتشر ساخته‌اند که طی آن، روش جدیدی برای بررسی رابطه‌ی میان یاخته‌های جلدی وباکتری‌‌های خوب گزارش شده است.
این پژوهشگران نخستین‌گروهی هستند که توانسته‌اند یاخته‌های پوست واژن انسان را دریک ظرف به طریقی رشد دهند تا سطوحی به وجود آورد که از کلنیزاسیون جوامع باکتریایی مجموعه‌ی خوب‌وبد گردآوری شده از خانم‌ها درمعاینات معمولی زنان حمایت کند. این جوامع باکتریایی هرگز قبلاً به این ترتیب با موفقیت، بیرون ازبدن انسان رشد نکرده بودند.
این گروه پژوهشی نتایج کارخود را درشماره‌ی 27‌ماه مارس نشریه‌ی معتبر PLoS One گزارش کرده و با استفاده از این مدل واژن انسان، کشف کرده‌اند که بعضی جوامع باکتریایی طریق آلوده کردن HIV و تکثیر آن را دچار اختلال می‌کنند. این مدل آزمایشگاهی امکان ارزیابی دقیق و کنترل شده‌ی جامعه‌ی پیچیده‌ی باکتری‌ها را فراهم آورده و به شناسایی نهایی آن گونه‌هایی موفق شده است که قدرت دفاعی را در برابر HIV تضعیف می‌کنند. با این مدل همچنین فرصت بررسی علت تغییر فعالیت داروهای واژینال مورد استفاده در اثر گونه‌های مختلط این جوامع باکتریال فراهم می‌آید. انجام کار این نوع بررسی‌ها به‌صورت کارآزمایی‌های بالینی درخانم‌ها دشوار یا حتی غیر‌ممکن‌است.
 در واقع، گزارش گروه قدرت بالقوه‌ی این کار را در‌سیستم موجود به اثبات رسانده و ثابت‌کرده است که براساس نحوه‌ی تأثیر متقابل بر باکتری‌های خوب و بد بهتر می‌توان به ارزیابی فعلی و آینده‌ی داروهای ضد‌میکربی مبادرت کرد. در بررسی‌های حاضر یک جامعه‌ی باکتریال که دارای حالت علامتی موسوم به واژینوزباکتریال بودند با این روش سبب کاهش فعالیت آنتی ویرال یکی از داروهای اصلی ضدHIV شده بودند. به‌عکس، آن دسته از سطوح واژن که توسط باکتری سالم اشغال شده و تحت‌درمان آنتی‌ویرال بودند به‌طور کامل نسبت‌به سطوح بدون باکتری مجاور شده با همان آنتی‌ویرال مقدار‌HIV کمتری ایجاد نمودند.

 

 

 

تعداد بازدید : 1468

ثبت نظر

ارسال