شماره ۹۸۰

لغزیدن زیر رادار

دکترسنبل طارمیان - عفونی

دانشمندان در یکی‌از باکتری‌هایی که سبب ایجاد مننژیت و مسمومیت خونی blood poisoning می‌شود یک حسگر sensor طبیعی گرمایی یافته‌اند که امکان یورش این باکتری‌ها به عکس‌العمل‌ایمنی بدن را فراهم آورده و به بروز عفونت‌های تهدیدکننده منتهی می‌شود.

در این بررسی که توسط انجمن پژوهش طبی (MRC) وبنیاد ولکام حمایت مالی شده، مشخص شد که افزایش دما سبب می‌شود باکتری کپسول بیشتری بسازد، یعنی یک لایه‌ی محافظتی که مانند یک «پوشش نامرئی» دور باکتری‌ را می‌گیرد و به آن کمک می‌کند از تجسس دستگاه ایمنی درامان بماند.
این پژوهش که در نشریه‌ی Nature به چاپ رسیده حکایت ازآن دارد که افراد تأثیرپذیر نسبت به عفونت وقتی دچار می‌شوند که تب داشته باشند و این‌امر توجیه می‌کند که چرا غالباً به دنبال شیوع فلو (که سبب تب می‌شود)، افزایش موارد سپسی ومننژیت مشاهده می‌گردد. این یافته‌ها، همچنین مسأله‌ی چگونگی تکامل این باکتری‌ها و تبدیل آنها به قاتل خطرناک را روشن می‌کند و به دانشمندان کمک می‌کند درآینده، واکسن‌هایی علیه این باکتری‌ها تولید‌کنند.
باکتری‌های مننگوکوک به‌طور‌معمول درحدود ثلث جمعیت دیده می‌شود. دربسیاری موارد، این باکتری‌ها به‌طور‌کامل صدمه نمی‌زنند ولی در بعضی شرایط ممکن‌است به‌جریان‌خون مغز هجوم برده وسبب بروز کسالت جدی مننگوکوک شوند. یکی از این کسالت‌ها، سپسی (که بیشتر مسمومیت خونی نامیده می‌شود) به‌شدت وخیم است و از هریک مورد از‌10‌مورد هلاکت‌بار است. کسالت مننگوکوکی علت عفونی اصلی مرگ در اوان کودکی است.
درک مکانیسم‌های دفاع باکتریال درایجاد واکسن‌های موجود بسیار مهم است. به این جهت پژوهشگران دانشگاه آکسفورد و کالج پادشاهی لندن به تحقیق در مکانیسم‌‌مننگوکوک پرداخته‌اند. این محققان، در آزمایشگاه، این باکتری‌ها را مورد بررسی قرارداده‌اند تا روشن شود رفتار باکتری‌ها در دماهای مختلف چگونه است و دریافتند که تولید کپسول توسط حسگرهای زیردما درکد ژنتیک باکتری کنترل می‌شود. افزایش دما برای باکتری‌ به‌عنوان «سیگنال خطر» عمل می‌کند و سبب می شود باکتری کپسول محافظت کننده‌تر وملکول‌های اساسی دیگری برای مقاومت علیه عکس‌العمل ایمنی تولید کند. این امر حاکی از آن است که با گذشت زمان برای بقای حیات در برابر حمله‌های خصومت‌آمیز بدن، باکتری‌ تکامل می‌یابد. آن دسته از باکتری‌هایی که به حیات خود ادامه می‌دهند درعکس‌العمل نسبت به گرمای بدن شرطی می‌شوند واین امر باکتری‌ها را ویرولان کرده و به آنها امکان می‌دهد به مناطق گرم‌تر زیر سطح حلق حرکت کرده و سبب بروز عفونت شوند.
این عفونت‌ها برای گروه‌های تأثیر‌پذیر، به‌خصوص کودکان خردسال بی‌نهایت خطرناکند وممکن است سبب کوری، صدمه‌ی مغز وخسران عضو شوند. امید است که نتایج این پژوهش به درک چگونگی بیماری توسط باکتری کمک کند وروزی به پیشگیری از این عفونت جدی کمک شود.
درک چگونگی عملکرد باکتری‌ها وتعامل با دستگاه ایمنی در ایجاد راهکارهای جدید درمان بیماری‌های عفونی اهمیت حیاتی دارد. نتایج این پژوهش بینشی مسحور کننده نسبت به نحوه‌ی‌ ایجاد مننژیت توسط باکتری‌ها  و تکامل آن به قاتلی خطرناک، اطلاعات کاملی به دست می‌دهدو به مطلع شدن از راهکارهای آینده درجهت پیشگیری از بیماری کمک می‌کند.

 

 

تعداد بازدید : 1255

ثبت نظر

ارسال