شماره ۹۷۹

نابسامانی‌های سوماتوفورم و عفونت

دکترحسین نجمی - روانپزشک

طی یک بررسی از ثبت موارد، تشخیص نابسامانی‌های سوماتوفورم somatoform disorders پیش‌از افزایش نرخ عفونت به‌خصوص انواع شدید آن بوده‌است.

اتیولوژی و پاتوژنز نشانه‌های طبی بدون توجیه، عملکردی تنی somatic تیره است.
این نشانه‌ها شامل است بر نابسامانی‌های سوماتوفورم somato form disorder و نابسامانی‌های تنی‌شدن ‌somatization که غالباً خستگی مزمن، فیبرومیالژی و سندرم‌های روده‌ی آغالش‌پذیر است.
دربررسی‌های پیشین که به ارزیابی نقش عفونت در‌نابسامانی‌های سوماتوفورم اختصاص داشت، یافته‌های ناسازگار به‌دست‌آمد.
محققان آلمانی به‌صورت گذشته‌نگر داده‌های حاصل از ثبت شبکه‌ی پزشکان‌عمومی و ثبت پرونده‌ی روانپزشکی را در 185 بیمار انجام داده‌اند که به کلینیک‌های روانپزشکی مراجعه کرده و با‌تشخیص نابسامانی‌ افتراق نایافته‌ی سوماتو فورم، نابسامانی‌تنی‌شدن یا نابسامانی‌ درد تحت درمان بودند و با شاهدان تطبیق یافته ازنظر سن، جنس وکد پستی بدون نابسامانی‌ تنی شدن یا روانپریشی مقایسه کردند.
محققان ویزیت‌های‌GP را برای عفونت هم ازنظر دوره‌ی کامل با داده‌های موجود (متوسط ۱۰/۵سال)‌ و هم برای دوره‌ی‌3 ساله بلافاصله پیش‌از تشخیص سوماتوفورم آنالیز کردند.
عوامل بررسی عبارت بود از بار عفونت تام و درمان‌شده با دارو و وخامت عفونت. برای دوره‌ی کامل و دوره‌ی‌3‌ساله‌ی پیش‌از تشخیص، بیماران دچار نابسامانی‌ سوماتوفورم بیش‌از افراد شاهد ویزیت عمومی داشته و بار تام عفونت‌بالاتر بود.
برای دوره‌ی‌کامل، بیماران سوماتوفورم نیز دارای عفونت‌های بیشتر تحت‌درمان با دارو و تعداد بیشتر عفونت‌های شدید، لکالیزه و حاد (مثل آپاندیسیت) بودند.
بیمارانی که کمی پس‌از ویزیتGP دارای تشخیص سوماتوفورم بودند نسبت به افرادی‌که میان ویزیت‌GP و این نوع تشخیص فاصله وجود داشت، دارای بار عفونی بالاتر بودند.

 Psychosom Med 2013 Aug 19

مصنفان اظهار داشته‌اند که این داده‌ها با مدل‌هایی سازگار است و این حدس را به وجود می‌آورد که عوامل ایمنی پیوند شده با سایتوکین به‌خصوص موارد همراه با کسالت‌های حاد و تب‌دار لکالیزه ممکن‌است بر‌آن جریان‌های مغزی تأثیــر‌گــذارند که درتظاهرات خلق و رفتاری «رفتــارنــاخــوشی» سهیم هستند.
اما، افرادی که مستعد رفتارناخوشی هستند ممکن‌است به احتمال زیادتر برای نشانه‌های تنی به ملاقات پزشک‌عمومی خود بروند و بنابراین در تعداد بالاتر ویزیت‌های عفونت، نام‌شان ثبت شده باشد. برای آزمودن بهتر این فرضیه‌ها لازم‌است بررسی‌های آینده‌نگر شامل تعداد بیشتر بیماران و استفاده از سنجش‌های دقیق‌تر روانشناسیک و تنی انجام شود.

 

 

تعداد بازدید : 912

ثبت نظر

ارسال