شماره ۹۷۵

باکتری‌های خوب و بد

دکترسنبل طارمیان - عفونی

جنگ میان نیروهای خوب و بد درهمه جا وجود دارد.

 دریک بررسی جدید عفونت‌مسمومیت غذایی آنچنانکه درموش‌ها اتفاق می‌افتد آشکار ساخته است که باکتری‌های مضر، مانند نوع شایع سالمونلا، دربحبوحه‌ی تغییرات نادیده درمحیط روده، علیه باکتری‌های سودمند کودتا می‌کنند با نتایج به دست آمده ازاین بررسی نسبت به سیر عفونت بینشی تازه به دست می‌آید و بهترمی‌توان به پیشگیری یا استفاده از روش های درمانی جدید اقدام کرد.
با این بررسی کوشش شده است بسیاری از مسایل ناشناخته‌ی بیولوژی به کنار گذاشته شود. عفونت در روده، جمعیت باکتری‌ را تغییر داده به بروز التهاب می‌انجامد. دراین بررسی سعی شده است تأثیر متقابل میان این رویدادها معلوم شود.
دراین بررسی نشان داده شده که سالمونلاتیفی موریوم ازقند فوکوز fucose استفاده می‌کند. استفاده ازاین قند نشانه‌ی آن است که این باکتری‌ محل خوبی برای تکثیر یافته‌است و یا ازاین قند برای حفظ خود درضمن عفونت استفاده می‌کند یا هر 2 مورد صحیح است. این نخستین بار است که پژوهشگران متوجه شده‌اند فوکوز درعفونت سالمونلا، بازیگر اصلی است.
با‌نتایج به‌دست آمده از فوکوز، پژوهشگران شگفت زده شدند همچنین مشخص‌شد قندهای دیگری که به‌طور معمول توسط ساکنان روده مصرف می‌شود دست‌نخورده مانده‌است. با دانستن این موضوع که باکتری چه می‌خورد، کوشش بر آن است که باکتری‌های‌خوب حفظ‌شده و باکتری‌های‌بد از صحنه خارج شوند.
مسمومیت غذایی ایجاد شده توسط باکتری‌های سالمونا هر سال بیش از ۰۰۰/۴۰ نفر را مبتلا می‌کند. یکی‌از انواع شایع این باکتری‌ها سالمونلا‌تیفی‌موریوم که معمولاً سبب ناخوشی موش‌ها نمی‌شود. به این جهت در این کارآزمایی از موش‌هایی استفاده شد که منحصراً نسبت به‌عفونت سالمونلا حساس بودند. بعد‌از آلوده‌کردن موش‌ها به‌باکتری‌های ایجاد کننده‌ی بیماری از راه دهان، پژوهشگران می‌توانستند با آنالیز آنچه که از سمت دیگر موش‌ها بیرون می‌آید، سیر بیماری را پیگیری کنند.
دربسیاری از بررسی‌ها، پژوهشگران پیش از وارد کردن باکتری‌های آلوده‌کننده باکتری‌های مقیم را با آنتی‌‌بیوتیک پاکسازی می‌کنند. دراین بررسی، مشاهده می‌شد سالمونلا، ارگانیسم‌های همزیست را بیرون می‌راند و خود به‌جای آنها می‌نشیند. بدون انجام این کار، پیش‌از این امکان دنبال‌کردن این تعادل وجود نداشت.
با کنار هم گذاشتن این نکته‌ها، می‌توان مشاهده کرد که چگونه سالمونلا، جای میکرب‌هایی را غصب می‌کند که ساکنان طبیعی روده‌اند. باکتری‌های همزیست، ساکنان طبیعی روده بوده ووظایف مهمی برعهده دارند ازجمله تجزیه‌ی کربوهیدرات‌ها وقند‌هایی که انسان وموش‌ نمی‌توانند این کار را انجام دهند. با استفاده از ابزار و تکنیک‌های پیشرفته، پژوهشگران مشخص کردند با پیشرفت عفونت و اعاده‌ی سلامت درموش‌ها کدام جمعیت باکتری‌ها بیشتر وجود دارد و نیزتغییرات در لوله‌ی معده و روده مثل وجود التهاب ومواد مغذی موجود چگونه است.
درعین‌حال که بسیاری از رویدادهای مشاهده شده مانند بروز التهاب در روده به علت عفونت، دور ازانتظار نبود، اما بعضی رویدادها دور از انتظار بود. یکی از این تغییرات دور از انتظار نوع قندهای موجود برای مصرف باکتری‌ها بود. عده‌یی ازقندهایی که به‌طور طبیعی باکتری‌های خوب مصرف می‌کردند دست نخورده باقی مانده بود.
این انبوه قندهای غیر‌معمولی احتمالاً به آن علت انبار شده بود که سالمونلا و یک نوع باکتری دیگر به‌نام آنتروکوک‌ها علیه باکتری‌های خوب کودتا کرده بودند. آنتروکوک‌ها به طور طبیعی در روده وجود دارند ولی وقتی فرصت‌های خوب پیدا می‌کنند، رشد می‌نمایند.
به دور از انتظار، چند مورد ازمدارک به دست آمده حاکی از آن بود که سالمونلا ازقند فوکوز به عنوان منبع غذایی استفاده می‌کند. نتایج این بررسی نشان‌داد این باکتری‌ها پروتئین‌هایی تولید کرده‌اند که اختصاصاً به هضم فوکوز کمک می‌کند. این نخستین بار بود که پژوهشگـــران پــروتئیـــن‌های این قند را درعفونت‌سالمـونلا مشاهده می‌کردند.
باوجودی که برای روشن شدن نقش فوکوز درچرخه‌ی عفونی سالمونلاتیفی موریوم انجام پژوهش‌های دیگر ضروری است ولی این مشاهده در‌آینده به کنترل یا پیشگیری از عفونت‌ معدی روده‌یی ازطریق درک بهتر منابع مغذی و پیام‌های روده کمک خواهد کرد.

تعداد بازدید : 1570

ثبت نظر

ارسال