شماره ۹۷۲

رمز مهلک بودن تیفوئید

دکترسنبل طارمیان - عفونی

تب تیفوئید یکی از قدیمی‌ترین بیماری‌های مستندشده‌یی است که انسان را مبتلا کرده است ولی آنچه سبب می‌شود این بیماری هلاکت‌بار شود، قرن‌ها است که جزو اسرار مانده است.
طی یک بررسی که به صورت آنلاین درنشریه‌ی Nature انتشار یافته، پژوهشگران دانشگاه ییل درمورد این بیماری ناتوان کننده که با هذیان delirium و بهت stupor مشخص می‌شود وهنوز سالانه 200.000 نفر را درسطح جهان به هلاکت می‌رساند بررسی کرده‌اند. ضمن این توضیح، پژوهشگران درمورد اصول ساخت واکسن درآینده هم پیشنهادهایی کرده‌اند.
به نظر می‌رسد متهم اصلی دراین قضــیه توکسیــن پــرقـدرتی است که درسالمونلاتیفی Salmonella‌‌ typhi وجود دارد. این باکتری سبب ایجاد تب تیفوئید می‌شود.
دانشمندان دانشگاه ییل برای نخستین‌بار ساختار توکسین تیفوئید را  شرح داده ونشان داده‌اند که این توکسین درموش‌ها سبب ایجاد بیماری می‌شود.
با ساختار این توکسین‌ دانشمندان توانسته‌اند توضیح دهند که چرا تب تیفوئید دارای آن چنان نشانه‌های متفاوتی است که درعفونت سالمونلایی پسرعموی ژنتیکی نزدیکش دیده نمی‌شود. عفونت‌ سالمونلای اخیر علت شایع مسمومیت غذایی است.
آنچه که این مسأله را شگفتی‌برانگیز می‌کند آن است که واکسن‌‌ها و روش‌های درمانی که توکسین‌ها را هدف‌می‌گیرند با موفقیتی عالی همراه بوده‌اند.
اعتقاد بر این است که تب تیفوئید سبب مرگ پریکلس سردار آتنی و ثلث جمعیت یونان در 430 قبل از میلاد مسیح شده است. این واقعه در جنگ پلوپونز اتفاق افتاد و ازآن زمان تاکنون پزشکان را غرق حیرت کرده است. این بیماری 20٪ افراد آلوده را از بین می برد اما بسیاری از آن عده که زنده می‌مانند درتمام مدت عمر ناقل بدون علامت بیماری خواهند بود. با این واقعیت می‌توان توجیه کرد که چرا تب، کسالت و مرگ به دنبال ناقل بیماری است. ازمعروف‌ترین افراد ناقل مری مالون Mary Mallon را می‌توان نام برد که در اوایل قرن بیستم سبب مرگ صدها نفر درنیوانگلند شد.
با وجودی که علت تب تیفوئید بیش از یکصدسال است که شناخته شده است ولی علت هلاکت باربودن سالمونلاتیفی معلوم نبود.
Galan وهمکاران نشان دادند که پاسخ این رمز در توکسین‌ تیفوئید نهفته است. توکسین مهلکی که از اختلاط دوتوکسین جدا و پرقدرت حاصل می‌شود.در این بررسی ساختار اتمی توکسین و گیرنده‌اش گزارش شده  و به این ترتیب راه برای استفاده ازدرمان نجات‌بخش هموار گردیده است.

 

تعداد بازدید : 1574

ثبت نظر

ارسال