شماره ۹۷۰

پستانداران دریایی و H1N1

دکترسنبل طارمیان - عفونی

پستانداران دریایی و H1N1

دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا دردیوبس، ویروس H1N1 را در فک‌های فیلی شمالی از ساحل مرکزی کالیفرنیا یک سال پس از شروع پاندمی (2009) یافته‌اند. دراین بررسی که درشماره‌ی 17ماه مه 2013 نشریه‌ی PLOSONE به چاپ رسیده است برای نخستین‌بار وجود سویه‌ی فلو در پستانداران دریایی گزارش شده‌است.

دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا دردیوبس، ویروس H1N1 را در فک‌های فیلی شمالی از ساحل مرکزی کالیفرنیا یک سال پس از شروع پاندمی (2009) یافته‌اند. دراین بررسی که درشماره‌ی 17ماه مه 2013 نشریه‌ی PLOSONE به چاپ رسیده است برای نخستین‌بار وجود سویه‌ی فلو در پستانداران دریایی گزارش شده‌است.
تصور می‌شد که می‌توان ویروس‌های انفلوانزا را یافت، زیرا این ویروس‌ها را پیش ازاین در پستانداران دریایی یافته بودند ولی کسی انتظار نداشت H1N1 پاندمیک دراین حیوانات یافت شود. این امر نشان می‌دهد ویروس‌های انفلوانزا درمیان گونه‌های مختلف حرکت می‌کنند.
پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا ویروس‌های فلو را ازسال 2007 در پرندگان و پستانداران باحمایت مالی انستیتوهای ملی بهداشت مورد بررسی قرارداده‌اند. هدف  از این پژوهش درک نحوه‌ی ظهور ویروس‌ها وحرکت‌شان به سوی حیوانات و انسان است.
درفاصله‌ی 2009 تا 2011، این گروه دانشمندان ازبیش از 900 پستاندار دریایی از 10 گونه‌ی متفاوت کناره‌ی اقیانوس آرام از آلاسکا تاکالیفرنیا، نمونه‌ی سواب بینی تهیه کردند. این گروه در دوفیل فک شمالی عفونت H1N1 را تشخیص داده و در 28 فیل فک دیگر آنتی‌بادی‌هایی علیه این ویروس یافتند که حاکی از تماس گسترده‌تـر بود.
هیچ یک ازاین دو فک آلوده به نظر بیمار نمی‌آمدند. این امر نشانه‌ی آن بود که ممکن‌است پستانداران دریایی بدون آنکه شناسه‌های بالینی کسالت درآنها دیده شود آلوده باشند.
این یافته‌ها به ویژه برای آنهایی اهمیت دارد که با پستانداران دریایی سروکار دارند مثل دامپزشکان وکارگران بازتوانی و نجات حیوانات. این یافته ، همچنین اهمیت استفاده از وسایل شخصی محافظ درزمان کار دراطراف حیوانات دریایی را به خاطر می‌آورد که هم برای پیشگیری از تماس عامل با بیماری مناسب است وهمچنین از انتقال بیماری‌های انسان به حیوانات جلوگیری می‌کند.
خوک، منشاء اولیه‌ی H1N1 بوده است. این ویروس به سال 2009 درانسان ظهور کرد و به صورت پاندمی درسراسر جهان انتشار یافت. اکنون سازمان بهداشت جهانی سویه‌ی‌ H1N1 سال 2009 را کنترل شده تلقی می‌کند و آن را در دسته ویروس‌های فصلی جای می‌دهد.

به سال 2009 ویروس H1N1 درانسان دیده شد. دراوایل2010، فک‌هایی که درخشکی بودند و پیش ازآنکه وارد آب شوند ازنظر این ویروس منفی بودند ولی دربهار 2010 از آب به  خشکی بازگشتند، نتایج آزمون‌ مثبت بود. بنابراین، این سوال مطرح می‌شود که ویروس از کجا آمده است؟
وقتی فیل فک ها در دریا هستند بخش اعظم وقت خود را به‌جستجوی غذا درشمال‌شرقی اقیانوس آرام می‌گذرانند و دراین ناحیه احتمال تماس مستقیم با انسان وجود ندارد.
این فک فیل‌ها توسط گروه ردیابی شده‌اند  و به این جهت دانشمندان می‌دانند این حیوانات کجا بوده‌اند و چه زمانی به ساحل رسیده‌اند. اولین فک در11فوریه از کالیفرنیا به ‌جنوب‌شرق آلاسکا برای تهیه‌ی غذا سفر کرده و در 24 آوریل به کالیفرنیا بازگشته است. دومین فک در 8 فوریه از سان‌ماتئوکانتی کالیفرنیا به سمت شمال‌شرق اقیانوس حرکت کرده و در 5 ماه مه بازگشته است. عفونت درهر دو فک ظرف چند روز پس‌از بازگشت به‌خشکی کشف شده است. دراین گزارش آمده‌است که احتمالاً تماس فک‌ها با ویروس پیش‌از رسیدن به‌خشکی یا در دریا و یا ضمن وارد شدن به محیط نزدیک ساحل بــوده است.

 

تعداد بازدید : 1869

ثبت نظر

ارسال