شماره ۹۶۱

آثار درازمدت مننژیت

آثار درازمدت مننژیت

داغ‌‌های کوتاه مدت مننژیت باکتریال دوران کودکی شامل است بر از دست دادن شنوایی، نقص‌های حرکتی، تشنج و اختلال شناختی. اما درمورد عملکرد درزندگی بزرگسالی چه می‌توان گفت؟ طی یک بررسی همنوای اخیر، محققان ازثبت پرونده‌‌ی ملی بیماران در دانمارک برای مقایسه‌ی پیشرفت آموزشی و خودکفایی اقتصادی افرادی استفاده کردند که درفاصله‌ی سال های 1977تا 2007 درآنها پیش از سن 12 سالگی تشخیص مننژیت مننگوکوکی، پنوموکوکی یا هموفیلوس آنفلوانزا داده شده بود واین افراد با کسانی به عنوان شاهد که ازنظر سن وجنس تطبیق داده شده بودند ودچار مننژیت نبودند مقایسه شدند. برای سنجش عوامل مشترک مرتبط با خانواده، پژوهشگران خواهران و برادران ووالدین این دو همنوا را نیز مورد ارزیابی قراردادند.
درسن 35سالگی جان به دربردگان از مننژیت پنوموکوکی یاهموفیلوس آنفلوانزا نسبت به شاهدان تطبیق داده شده، کمتر به سطح آموزشی دبیرستان یا آموزش عالی رسیده بودند. همچنین این عده نسبت به خواهران و برادران خود که دارای سطح آموزشی مشابه افراد شاهد بودند ازپیشرفت آموزشی کمتری برخوردار بودند. میزان کارنمود آموزشی در والدین از جان‌به در‌بردگان مننژیت مننگوکوکی نیز نسبت به والدین شاهدان کمتر بود. میزان کارنمود تحصیلی والدین ازجان به دربردگان از مننژیت پنوموکوکی و هموفیلوس آنفلوانزا با افراد شاهد قابل قیاس بود. درسال2010 تعداد کمتری از جان به دربردگان نسبت به افراد شاهد ازنظر اقتصادی خودکفا بودند.


JAMA 2013 Apr 24 ;309:1714

تعداد بازدید : 1794

نظرات

مهدی

8 سال و 10 ماه و 9 روز پیش

آیا منرژیت در کودکی سبب نازایی در بزرگ سالی نیز میشود!؟

admin

8 سال و 6 ماه و 21 روز پیش

خیر این یک مسئله دور از ذهن و نادر است چونکه مننژیت باید در حدی باشد که بر روی غده هیپوفیز اثر گذارد و باعث بروز مشکلات دیگر شود

ثبت نظر

ارسال