شماره ۹۵۵

درمان نئوپلازی آنال

دکتر سنبل طارمیان - عفونی

واکسن پاپیلوما ویروس انسانی human papilloma virus (باکوته نوشتHPV) برای استفاده به عنوان پروفیلاکسی اولیه اجازه دریافت کرده‌اند ولی آیا این واکسن در پیشگیری از داغ‌های عفونت در افرادی که قبلاً به HPV آلوده شده‌اند تأثیر دارد؟
به سال 2006 برای بیمارانی که به HIV آلوده نبودند وخود را ازجمله‌ی مردانی می‌دانستند که با مردان دیگر رابطه‌ی‌ جنسی دارند و به یک مرکز انجام جراحی آنورکتال درنیویورک سیتی رجوع کرده بودند،واکسیناسیون با برچسب باز HPV عرضه شد.
درمیان این افراد، 88 نفر ازعده‌یی بودند که نئوپلازی اینترا اپیتیلیال آنال، با درجه‌ی بالای‌شان high-grade anal intraepithelial neoplasia (باکوته‌نوشت‌HGAIN) که با بیوپسی تأیید شده بود تحت درمان جراحی بودند.
درمقایسه با 114 بیمار مبتلا به HGAIN که از واکسن استفاده نکردند، آن عده که واکسن دریافت کرده بودند با احتمال کمتر دچار رجعت HGAIN (رجعت ۱۰/۲ در برابر ۱۵/۷ به ازای100شخص درسال) شدند. درمیان زیرگروه بیمارانی که ناقل تأیید شده‌ی ژنوتیپ‌های انکوژنیک HPV بودند، واکسیناسیون با کاهش احتمال رجعت همراه بود (۱۵/۴ در برابر ۲۸/۳ مورد رجعت به ازای 100شخص ـ سال).
گروه افراد واکسینه‌ی جوان‌تر و به احتمال بیشتر نسبت به گروهی که واکسن نزده بودند دچار کندیلوم آنوژنیتال anogenital condyloma بودند ولی ازسایر موارد دموگرافیک مشابه بودند و نرخ بیماری‌های منتقل شده از راه نزدیکی پس از ورود به بررسی نیز مشابه بود.

Clin Infect Dis 2012 Apr;54:891

دراین بررسی به نقش واکسن HPV در پروفیلاکسی ثانوی تأکید شده است.
مصنفان، فرضیه‌یی را پیش‌کشده‌اند که افزایش ‌تراز آنتی‌بادی به دنبال انجام  واکسیناسیون ممکن است از  انتشار HPV به خارج از یاخته‌های آلوده جلوگیری کند.
 یک نگرانی درمورداین داده‌ها این احتمال است که مردانی که می‌خواهند 600 دلار آمریکا زیرمیزی برای واکسن پرداخت کنند احتمالاً با دیگران تفاوت خواهند داشت.

تعداد بازدید : 1976

ثبت نظر

ارسال