شماره ۱۰۵۵

تراکوتومی،سریعتر و کم‌خطر می‌شود

پزشکی امروز

دستگاهی جدید، که توسط محققان دانشکده‌ی مهندسی صنعت دانشگاه پلی‌تکنیک مادرید (UPM) و با همکاری دانشگاه آتونومای مادرید (UAM) اختراع شده خطرات مرتبط با تراکوتومی اورژانس و زمان مورد نیاز برای این‌کار را به حداقل می‌رساند. به واسطه‌ی ترکیب دستگاه‌های مکانیکی و برشی با عناصر تصویربرداری پزشکی و مدیریت اطلاعات، این امکان میسر شده‌است که عمل‌جراحی را با شرایط فیزیکی بیمار تطبیق داد.

این سیستم را می‌توان هم برای بزرگسالان و هم کودکان به کار برد و این امکان وجود دارد که به‌سرعت و به‌شکل مؤثری نای بیمار را پیداکرد. علاوه‌بر‌این، شکاف به‌طور خودکار به‌منظور ایجاد راه هوایی ثابت انجام می‌شود که ممکن‌است عمل‌های جراحی آتی را سهولت بخشد.

عملکردهای اصلی این دستگاه جدید عبارتند از: تثبیت موقعیت گردن، شناسایی با سرعت و دقت تراشه، تشخیص کافی داده‌های  بیماران، اتساع برش به‌منظور باز کردن راه هوایی جایگزین و نگهداری راه هوایی به کمک توان الکتریکی و هوایی (electrical & air support).

این طرح در‌حال‌حاضر در مرحله‌ی توسعه است و از‌طریق پلتفرم Medtronic Eureka، درحال ارزیابی است. در آینده، علاوه‌بر موارد کاربردی در عمل‌جراحی، این دستگاه جدید تراکوتومی می‌تواند در اماکن عمومی قرار داده شده و عنصری برای امنیت سلامت عمومی باشد. همانطورکه درحال ‌حاضر دستگاه‌های دفیبرلاتور وجود دارند.

Ref: UPM & UAM research Division 28. Jan .2014

 

تعداد بازدید : 2936

ثبت نظر

ارسال