شماره ۹۹۱

پنهان‌کردن احساسات

دکترکیاناکمیلیان - دندانپزشک

پنهان‌کردن احساسات

بعد‌ازمشاهده‌ی تصاویر مربوط به صحنه‌های درمان دندانپزشکی، پژوهشگران کشف کرده‌اند که بیماران مؤنثی که از دندانپزشک می‌ترسند درمقایسه با خانم‌هایی که دچار هراس غیر دندان پزشکی هستند، پس از مشاهده‌ی تصویر، 6 برابر تغییر قیافه می‌دهند.

در پیکار دوجنس، خانم‌های دچار هراس از دندان‌پزشک تلاش می‌کردند عواطف خود را پنهان کنند. باوجودی که پس از پرسش درمورد احساس نسبت به دندان پزشک، آقایان و خانم‌ها منصفانه عمل کرده‌اند ولی خانم‌هایی که از دندان‌پزشک می‌ترسیدند بیش از آقــایــان احســاس نفــرت از این کار داشتند.
داده‌های این سنجش حاکی از آن است که قریب نیمی از بزرگسالان به مقدار متوسط تا شدید ازدندانپزشک می‌ترسند. باقریب به 30میلیون نفری که روزانه به دندانپزشک مراجعه می‌کنند باید از نتایج این پژوهش درجهت اطمینان دادن به بیماران مضطرب استفاده کرد زیرا این عده تنها نیستند و راه‌هایی وجود دارد تا ملاقات با دندانپزشک،تجربه‌یی قابل تدبیر باشد.
اخبار خوب در این زمینه آن است که درحال حاضر غالب دندانپزشکان به این ترس بیماران پی برده‌اند و با ترکیبی از مهربانی و ملایمت وملاطفت درمان دندان پزشکی را به روش درمان قابل قبول و به عنوان بخش طبیعی از زندگی بدل کرده‌اند. باید مطمئن بود که دندانپزشک می‌داند، بیمارش عصبی است وبنابراین به بیمار کمک خواهد کرد. بیمار باید بداند که در‌این ترس تنها نیست و در‌صورتی‌که این احساس را با گروه دندان پزشکی به اشتراک گذارد، بسیار کمتر احساس ترس خواهد کرد.
 دندان پزشکان می‌دانند بسیاری از بیماران‌شان به نوعی اضطراب دچارند. عده‌یی از دندانپزشکان در درمان بیماران عصبی تخصص دارند و زمان بیشتری برای بیمار می‌گذارند. معمولاً دراین موارد، زمان ملاقات باید وقتی باشد که بیمار احساس بهتری دارد و دچار سایر دلشوره‌های مربوط به زندگی نیست. بیمار نیز باید زمانی را انتخاب کند که درقالب ذهنی راحتی است.
پیش‌از شروع درمان، اینگونه بیماران باید قراری قائل شوند که به معنای لزوم استفاده از استراحت است. دراینگونه موارد معمولاً بیمار می‌تواند دست خود را بلند کند تا درمان چند دقیقه متوقف شود تا بیمار برای ادامه‌ی درمان آماده شود. هنگامی که بیمار دانست که می‌تواند وضعیت موجود را کنترل کند، احساس امنیت خاطر خواهد کرد. بعضی بیماران احساس می‌کنند که شنیدن نوای موسیقی درطول درمان کمک کننده است. درصورتی‌که باز هم بیمار عصبی باشد دندانپزشک برای کمک به بیمار می‌تواند ازتکنیک‌های دیگر مانند بسط (تن آرامی)یا تسکین با دارو استفاده نماید.
ازجنبه‌ی نظری، بیماران مضطرب دندانپزشک، نسبت به آنهایی که به طور منظم برای چک‌آپ رجوع می‌کنند از سلامت ضعیف‌تر دهان برخوردارند. حتی اگر شخص می‌ترسد، مهم است که به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کند و بر اساس توصیه‌ی دندانپزشک، بخت سلامت دهان خود را ازدست ندهد. رفع مشکلات دهان و دندان در زمانی که جزیی هستند به معنای آن است که درمان جزیی‌تر و هزینه کمتر است. زیرا واقعاً پیشگیری بهتر ازدرمان است. باید همیشه به یاد داشت که بیمار باید برای باقی عمر در خدمت سلامت دهان باشد و روزی دوبار و هر بار به مدت دو دقیقه، با خمیر دندان حاوی فلوراید دندان‌ها را مسواک نماید تا به رفع پلاک کمک شود که هم علت پوسیدگی و هم سبب بیماری لثه است. نکته مهم دیگر استفاده از مسواک‌های بین دندانی یا نخ دندان برای پاک کردن فاصله‌ی بین دندان‌ها است.
برای سلامت خوب دهان، بنیاد سلامت دندان انگلیس نکات زیر را توصیه کرده است:
• با استفاده از خمیردندان حاوی فلوراید روزی 2بار به‌مدت 2دقیقه دندان‌ها مسواک شوند.
• ازخوراکی‌ها ونوشابه‌های شیرین‌بسیار کم استفاده شوند.
• به‌طور منظم به دندان‌پزشک رجوع شود.

 

تعداد بازدید : 1734

ثبت نظر

ارسال