شماره ۹۸۱

پیش‌بینی درمان اندو (۲) (بخش پایانی)

دکترماندانا پرتوی - دندانپزشک ـ اندودنتیست

بزرگترین اختلاف درسیستم‌های روتاری، دندانپزشکی است که از آنها استفاده می‌کند.....

تصمیم6: کدام سیستم روتاری برای شما مناسب است؟
بزرگترین اختلاف درسیستم‌های روتاری، دندانپزشکی است که از آنها استفاده می‌کند. آیا شما مطابق دستور تولید کننده با فایل روتاری کار می‌کنید؟ آیا برای هر درمان از فایل تازه استفاده می‌کنید؟ آیا شستشوی کافی انجام می‌دهید؟ آیا به طور مدام پره‌های فایل را تمیز کرده و شواهد باز شدن پیچش فایل را بررسی می‌کنید unwinding ازکمپانی که طراحی فایل خود را بلافاصله بعد‌از آموزش سیستم به شما به یکبار عوض می‌کند، باشید. اعتبار هر شکل هندسی سیستم‌ها باید شامل تست‌گذر زمان باشد.
 از فایلی استفاده کنید که سالها در دسترس بوده وقابلیت کاربردی داشته باشد. سیستم روتاری سیستمی حساس است و شما جزء افرادی که تحت آزمایش بازار فروش قرارمی‌‌گیرند نباشید، بگذارید دیگران روی مریض‌های دیگران این کار را انجام دهند.
 کیفیت‌های لازم دریک فایل روتاری که باید به آن توجه داشته باشید: بی‌خطر‌بودن، سادگی کارآیی و تداوم آن است. باید فایل روتاری درکنترل شما باشد و شما از فایل، کار مورد‌نظر را بخواهید نه برعکس آن، مانند بسیاری از سیستم‌های فایل که فقط یک دریل ثابت متقارب است. توجه داشته باشید شما چوب را دریل نمی‌کنید بلکه نسج ظریف دندان انسان زیر دست شما است و طراحی فایل باتوجه به این هدف باشد. برای مقایسه سیستم‌های روتاری سه مولر مندیبل انتخاب کنید. بعد‌از تهیه‌ی حفره‌ی دسترسی و تهیه‌ی glide path در کانالهای مزیال سیستم‌ها را مقایسه کنید. کانالML را با یک سیستم و MB را با سیستم دیگر آماده کنید و متوجه بهترین سیستم شوید. بهترین آموزش را ازطریق خودتان فراگیرید.
تصمیم7: چه روش تمیز کردنی باید انتخاب کنید؟
هدف‌از تمیز‌کردن سیستم کانال‌ریشه، حذف باکتری‌های بیوفیلم لایه‌ی اسمیر و هر‌نوع محرک زنده و غیر‌زنده باقیمانده است که قادر به ایجاد ضایعه‌ی اندو ازطریق مسیرهای خروجی سیستم کانال‌ریشه است که به‌طور دائم سیل نشده. از NaClO رقیق نشده باید برای ایجاد glide path استفاده نمود وطی کار با روتاری از EDTA استفاده کنید. از EDTA برای حذف لایه‌ی اسمیر و از NaClO برای حذف هر‌نوع نسج نکروز جدا‌شده و از الکل‌ برای خشک‌کردن سیستم کانال‌ریشه قبل‌از پرکردن آن. Endo Activator باعث افزایش قابل‌توجه درتمام شستشو‌دهنده‌های اندو می‌شود. لذا درطول تمیز‌کردن و شکل‌دهی کانال‌ریشه از محلولهای شستشو‌دهنده به تناوب استفاده کنید.
تصمیم‌8: آیا لزومی به امتحان ‌کن‌گوتاپرکا قبل از پرکردن است؟ آیا لزومی به بررسی شکل‌دهی قبل از تراکم گوتاپرکا است؟
بدون توجه به‌روش پرکردن انتخابی: تراکم عمودی گوتاپرکا نرم carrier based وcontinuous wave یا تراکم جانبی باید از آماده‌بودن کانال برای پرشدن مطمئن شد.
Cone-fit (امتحان کن گوتا) آماده بودن کانال را برای پرشدن تعیین می‌کند. در روش گوتاپرکای گرم، امتحان کن گوتا، امکان تغییر دراندازه‌ آن را قبل از متراکم کردن تعیین می‌کند(شکل۸).
تصمیم9: چه روش پرکردن مناسب است؟
راحتترین روش پرکردن کانال ریشه: تراکم جانبی سپس carrier based وcontinuous wave و درنهایت تراکم عمودی گوتاپرکای گرم است.
راحتترین روش پرکردن ازنظر کنترل به نظر مؤلف: تراکم عمودی گوتاپرکای گرم، تراکم جانبی، continuous wave و carrier based است.
روشی که به شما انتخاب مختلف می‌دهد: تراکم عمودی گوتاپرکای نرم، continuous wave، تراکم جانبی وcarrier based است.
بهتریـن سیل سه‌بُعدی: carrier based، تراکم عمودی گوتاپرکای گرم، continuous wave و تراکم جانبی است.
بیشترین حساسیت تکنیکی: تراکم عمودی گوتاپرکای گرم، carrier based، تراکم جانبی و continuous wave
توصیه‌ی مولف براین است که از روش پرکردنی استفاده کنید که نباید زیاد فکر کنید. پرکردن کانال‌ریشه زمان آسودگی است نه وقت ایجاد مشغله‌ی فکری!
تصمیم10:درمورد سیل‌کورونال چه باید کرد؟
آیا از روش پرکردن جدیدresin bonding باید استفاده نمود یا آنکه این تکنیک بسیار پیچیده برای مشکلی که اصلاً وجود نداشته می‌باشد! ایده‌ی باندینگ در پرکردن کانال ریشه واقعاً مطلوب است ولی مقالات و علم به قدر کافی لزوم تغییر روش پرکردن به سمت آن را توصیه نکرده‌اند. مواد باندینگ رزینی نیاز به تغییر در روش پرکردن کانال ریشه دارند، نگرانی از شسته‌شدن مواد‌ رزینی اندو با گذر زمان وجود دارد. پرکردن رزینی کانال هرگز یک راه حل طلایی برای اندو نخواهد بود. ولی درهر حال همگام با مقالات جدید اندو بودن لازم است.
اگر گوتاپرکا 1تا2 میلی‌متر کوتاه‌تر از اتاقک پالپ قطع شود احتمال نشت کورونال بعید است. با کسب سیل کورونال فوق‌العاده دیگر ریز نشت ایجاد نمی‌شود. در روش تراکم عمودی گوتاپرکای گرم و continuous wave از1تا2 میلی‌متــر کف اتــاقک پالـپ back packing را قطع کنید و سیلر قابل‌دید را پاک اچ‌باند  و ترمیم حفره‌ی دسترسی را ادامه دهید. در روشهای carrier based و تراکم  جانبی‌1تا2‌میلی‌متر گوتاپرکا را بعد‌از پرکردن کانال‌ریشه از دهانه‌ی کانال بردارید. لذا از سیل کورونال بعد‌از پرکردن کانال‌ریشه مطمئن شوید (شکل۹و۱۰).

 

خلاصه:
10‌کلید مهم تصمیم‌گیری که روی پیش‌آگهی درمان اندو تأثیر دارند:
1ـ نقش آگاهی ازکل فلسفه‌ی درمان کانال ریشه
2ـ دید کافی
3ـ حفره‌ی دسترسی
4ـ طی م سیر کانال
5ـ glide path
6ـ شکل دهی
7ـ تمیز کردن
8ـ امتحان کن گوتا
9ـ پرکردن کانال ریشه
10ـ سیل کورونال

 

تعداد بازدید : 2466

ثبت نظر

ارسال