شماره ۱۰۹۸

لیزر درمانی در کودکان (۶)

پروفسور رضا قادری - پوست

لیـــزر‌Long‌-‌pulsed ruby (۲‌میلـی‌ثـانیه ‌-nm‌694) Long - pulsed alexandrite (۴تا۲۰ میلی‌ثانیه ۷۵۵nm‌)، Didode (۵۰تا۲۵۰ میلی‌ثانیه nm‌۸۱۰) با طول‌موج‌های (قرمز تا نزدیک مادون‌قرمز) ملانین موجود در ملانوزوم‌های پیاز مو و خود مو را هدف قرارمی‌دهند.

بنابراین، انرژی لیزر که به‌وسیله‌ی ملانوزوم‌ها جذب می‌شود، به‌عنوان حرارت آزاد شده و درنتیجه به فولیکول‌های اطراف آسیب وارد می‌کند. مدت‌زمان پالس درحد میلی‌ثانیه، آسیب حرارتی کافی برای تخریب کامل فولیکول‌ها ایجاد‌می‌کند.

نتایج یک بررسی در مورد حذف مو در کودکان کمتر از ۱۶سال با لیزر Long-pulsed ruby، نشان داد که درمان سریع و بسیار خوب بوده و میزان رویش مو را به‌طور کامل، به‌مدت ۳ تا ۶ ماه سرکوب کرد. Intense pulsed light نیز گزارش شده که در درمان هیپرتریکوز مؤثر بوده است. برای بیماران با پوست تیره، لیزر Long-pulsed alexandrite لیزر Diode وNd:YAG  (و nm‌۱/۰۶۴ )، به‌‌دلیل داشتن طول موج‌های طولانی‌تر که کمتر به‌وسیله‌ی ملانین اپیدرم جذب می‌شود، مناسب‌تر هستند. درمان با لیزر ممکن است مزایایی به سایر روش‌های نیمه دائمی برداشت مو از قبیل الکترولیز داشته باشد که به‌دلیل‌اثر سریع، درد کمتر و مؤثر‌بودن آنهاست.

با‌این‌حال، برداشت‌ مو با لیزر، عوارض‌جانبی قابل انتظار مثل  اریتم و ادم اطراف فولیکولی دارد و قدرت بالقوه برای عوارض جدی‌تری از قبیل پیگمانتاسیـــون بافتی و اسکار (اگر Fluence بیش‌از‌حد استفاده‌شده باشد)، دارا‌ می‌باشد. اثربخشی درازمدت لیزر در کودکان، هنوز به‌طور کامل تخمین‌زده نشده و هزینه‌ی آن هنوز هم نسبتاً بالاست.

اسکارهای هیپرتروفیک و کلوئید:

اسکارهای هیپرتروفیک و کلوئید، به‌عنوان یک پاسخ غیرطبیعی به آسیب پوستی هستند و از لحاظ بافت‌شناسی، به‌وسیله‌ی فراوانی بیش‌از‌حد کلاژن مشخص می‌شود.

برای کودکان، اسکارهای هیپرتروفیک و کلوئیدها ممکن است نه تنها از لحاظ آناتومیکال مشکل‌زا باشد، بلکه از لحاظ روانی نیز آزار‌دهنده بوده و میزان اعتماد‌به‌نفس فرد را کاهش دهد. برای سالها، لیزر دی‌اکسید‌کربن با توانایی بریدن تمام بافت فیبروتیک، نسبتاً در درمان کلوئیدها مفید بوده است. لیزرEr:YAG نیز برای درمان مؤثر اسکارهای هیپرتروفیک اثربخش بوده است. لیزر Pulsed-dye با طول‌موجnm‌585، جدیدترین درمان استفاده شده برای اسکارهای هیپرتروفیک و کلوئیدها می‌باشد. لیزرpulsed-dye نه‌تنها برای کاهش اریتم، بلکه برای بهبود بافت و تأثیر نیروی بافت اسکار و انعطاف‌پذیری نیز مفید گزارش شده‌است.

نمونه‌ی بافتی از مناطق درمان شده با لیزر گزارش شده که حاوی تعداد نرمال فیبروبلاست در مقایسه با افزایش تعداد فیبروبلافت‌های موجود در اسکارهای درمان‌نشده می‌باشد. لیزر‌Pulsed-dye، همچنین ممکن‌است در کاهش نشانه‌های مرتبط با اسکار از‌قبیل خارش یا دیس‌استزی (Dysesthesia) مؤثر باشد.

البته این یافته‌ها، عمومیت ندارد. یک بررسی شاهد غیرانتخابی اخیراً درمورد کفایت لیزر Flashlamp-pumped pulsed-dye با طول‌موج nm‌585 و ژل پوشاننده سیلیکون در درمان اسکارهای هیپرتروفیک، هیچ نوع تفاوتی در بهبود اسکار دربین گروه‌های کنترل و درمان را نشان ‌نداد. از طرف دیگر، عوارض ناشی‌از درمان لیزر Pulsed-dye، ازقبیل هیپو یا هیپرپیگمانتاسیون و پورپورای گذرا گزارش شده‌است.

بررسی‌های بیشتری برای تصمیم‌گیری در مورد کفایت صحیــح لیــزر Pulsed-dye روی اسکارها بخصوص در کودکان نیاز است.

استریا:

Stretch marks یا Striae distensae اسکارهای آتروفیک درمال هستند که ‌در‌ تقریباً۷۰درصد افراد بالغ ‌زن ‌و ۴۰ درصد افراد بالغ ‌مرد، دیده می‌شوند. هیچ درمان مؤثری برای استریاها وجود ندارد. درمان‌های متعددی که تا‌به‌حال استفاده شده‌است شامل: داروهای موضعی Intense pulsed light و لیزرها هستند. با‌این‌‌حال ‌بهبودی ‌بالینی مختصری با لیزر Pulsed-dye با طول‌موج ۵۸۵nm با زمان پالس‌۴۵۰ میکروثانیه گزارش ‌شده‌است.

به‌تازگی استفاده از لیزرهای Nonablative که در گستره‌ی مادون‌قرمز عمل می‌کنند، از قبیل Nd:YAG با طول‌موج ۱۳۲۰nm با دینامیک خنک‌کننده (برای حفاظت اپیدرم) در بهبودی در بافت استریای بالغ، بهبودی نسبتاً خوبی ایجاد کرده است. به‌علاوه، یک درمان لیزری جدید با نور ماوراءبنفش  ۲۹۰nm تا۴۰۰ که برای اجزای هیپوپیگمانته استریا به‌مدت۲تا۳ماه به‌کار‌رفته، با موفقیت‌هایی همراه ‌شده‌است. تا‌جایی که پیگمانتاسیون مجدد در ۸۰درصد بیماران گزارش شده است.  

زگیل‌ها:

زگیل‌های ویروسی، یک موضوع درمانی مشکل، مخصوصاً برای کودکان است. اگرچه تخمین‌زده شده که ۶۰ درصد این قبیل زگیل‌ها،  در‌عرض ۲سال خود‌به‌خود از بین می‌روند، ولی تعدادی می‌توانند برای سالها باقی‌مانده و باعث درد و ناراحتی بیمار شوند. میزان پاسخ با روش‌های استاندارد از قبیل کرایوتراپی، سالیسیک‌اسید و بلئومایسین بخصوص در ضایعات مقاوم، متفاوت است. لیزرها به‌طور رایج برای درمان زگیل‌ها استفاده می‌شوند. لیزر دی‌اکسید‌کربن، ‌به‌طور غیر‌اختصاصی بافت مبتلا را تراشیده ولی ممکن‌است منجر به اسکار و هیپوپیگمانتاسیون ناشی‌از آن شود.

میزان پاسخ‌های گزارش‌شده برای زگیل‌های مقاوم اطراف و زیر ناخن و زگیل‌های کف پا بعد‌از یک‌بار درمان با لیزر دی‌اکسید‌کربن،‌۵۶تا۸۱درصد است. ولی مسأله این است که در‌بین کودکان، ۵۰درصد بهبودی با  دارونما نیز ممکن‌است به‌دست آید و اغلب زگیل‌ها در کودکان به‌طور خود‌به‌خود درعرض ۲ سال از‌بین می‌رونـد. لیزر ‌Pulsed-dye 585nm به‌نظر می‌رسد که زگیل‌ها را با تولید انتخابی فتوترمولیز عروق خونی درم و القاء پاسخ ایمنی بالقوه از‌بین می‌برد. نتایج بعضی از بررسی‌ها، میزان بهبودی تا ۹۹درصد برای اغلب زگیل‌های غیرتناسلی و مقاوم را نشان‌داده‌اند. در یک بررسی مقایسه‌ای با نیتروژن مایع و درمان Cantharidin، هیچ تفاوتی در بهبودی زگیل بین روش درمانی با لیزر و بدون لیزر در دو گروه درمان شده وجود نداشت. بحث‌های زیادی در مورد تکنیک‌های درمانی متفاوت،که مسئول نتایج متعدد هستند وجود دارد. و پیشنهاد شده است که فاصله‌گذاری دربین درمان‌ها با استفاده از Fluence بالا و پالس‌های سریع و به دنبال‌آن درمان با فواصل کوتاهتر، باعث افزایش پاسخ به درمان می‌شود.

عوارض‌جانبی لیزرهای دی‌اکسید‌کربن و Pulse-dye، از درد و اریتم گذرا تا پورپورایی که برای ۱۴روز باقی‌می‌ماند، کراست مشکی و ترشحات سروسانگینو متغیر است. با این وجود، محل‌هایی که با لیزرPulsed-dye درمان می‌شوند برخلاف لیزر دی‌اکسید‌کربن، معمولاً با حداقل اسکار یا بدون اسکار بهبود می‌یابند. استفاده از لیزرKTP با امواج پیوسته با اسکنرهای رباتیک، میزان پاسخ به درمان مشابه با آنچه که در مطالعات لیزرPulse-dye بود را نشان‌داد.

درمان ممکن‌است بدون بی‌حسی موضعی تحمل شود و کمی تغییرات پوستی بعد‌از جریان درمان وجود دارد که یک مزیت قابل‌توجه در مقایسه با لیزر دی‌اکسید‌کربن یا Pulse-dye است. همانند لیزر Pulse-dye،‌ مکانیسم لیزرKTP روی زگیل‌ها تصور می‌شود با هدف‌گیری عروق درمی موجود در زگیل‌ها باشد. کفایت این روش در مقایسه با روش‌های درمانی رایج شناخته شده‌، هنوز نامشخص است.

به‌دلیل ایجاد ناراحتی و زمان بهبودی درازمدت، درمان زگیل با لیزر در کودکان، اغلب برای ضایعاتی که به سایر درمان‌های کمتر تهاجمی مقاوم هستند، مدنظر قرارمی‌گیرد.

تعداد بازدید : 2138

ثبت نظر

ارسال