شماره ۱۰۶۸

ارتباط انجماد ستون فقرات با وزن زمان تولد

دکتر عبدالامیر ضیغمی - کودکان

با تشخیص اسپوندیلیت انکیلوزان (AS) (التهاب ستون مهره همراه با تمایل مهره‌ها به جوش‌خوردن به یکدیگر) از‌طریق وزن پایین هنگام تولد، داشتن‌خواهر و برادرهای بزرگتر و بستری‌شدن به‌دلیل عفونت بین سنین ۵‌تا‌۱۶ سال قابل پیش‌بینی ‌(predictable) است. این داده‌ها نشان‌می‌دهند که این عوامل نقش مهمی در پیدایش این بیماری ایفا می‌کنند.

AS نوعی آرتریت دردناک و پیش‌رونده است که از التهاب مزمن مفاصل در ستون‌مهره ایجاد می‌شود. AS در نقاط مختلف جهان شیوع متفاوتی دارد و برآورد شده‌است که در اروپا از هر 10000 انسان، ۲۳/۸ تَن و در آمریکای شمالی از هر10000‌تَن ۳۱/۹ تَن به آن مبتلا هستند.

عامل‌AS ناشناخته است. هرچند AS شدیداً با ژنوتیپ HLA-B27 ارتباط دارد، اما تمام افرادی که نتیجه‌ی آزمایش آنها برای این مارکر مثبت است به این بیماری دچار نمی‌شوند.

ارتباط بین AS و ژنوتیپ HLA-B27 بیش‌از سی‌سال پیش اثبات شد، اما بررسی‌های انجام شده روی عوامل خطرساز محیطی معدود می‌باشند‌. تحقیقات اخیر، سه عامل را شناسایی کرده‌اند که با افزایش چشمگیر خطر ابتلا به این بیماری در بزرگسالی ارتباط دارند و به شناسایی تأثیرات متقابل موجود بین عوامل محیطی و ژنتیکی در‌مورد بیماری‌AS کمک می‌کنند و محققان را به تعیین دقیق دلیل بنیادین این بیماری نزدیکتر می‌نمایند.

در مقایسه با کودکان سالم، در کودکانی‌که وزن آنها هنگام تولد کمتر از ۳‌کیلوگرم بوده (۱۸درصد در مقابل ۱۵درصد) و خواهر و برادرهای بزرگتری داشتند (۶۳درصد درمقابل ۵۸درصد) و به‌دلیل عفونت در سنین بین ۵‌تا‌۱۲سال (۵درصد درمقابل‌۱۳درصد) و در سنین ۱۳‌تا‌۱۶ ‌سال (۲درصد درمقابل ۱درصد) در بیمارستان بستری‌شدند، احتمال ابتلا به AS از‌نظر آماری به‌میزان قابل‌ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد.

این عوامل در سایر بیماریهای مشابه نیز نقش داشتند؛ تأثیر تحریک‌کننده‌ی عفونت‌ها در ایجاد آرتریت واکنشی(reactive arthritis) اثبات شده‌است و کاملاً نشان‌داده شده که وزن هنگام تولد در پیش‌بینی ایجاد بیماریهای خودایمنی (دیابت و آرتریت روماتوئید) نقش مهمی داشته و در‌مورد بیماری آسم هم ارتباطی بین داشتن خواهر و برادرهای بزرگتر و خطر ابتلا به این بیماری مشاهده شده‌است.(فرزند آخر خانواده بودن).

از داده‌های دفاتر ثبت ملی بیماری‌ها در سوئد برای این تحقیق استفاده  شده است؛ جنبه‌های ارزیابی شده عبارت بودند از وزن هنگام تولد، سن بارداری مـادر، نــوع تولد (تک/  چندقلویی)، تعداد خواهر و برادرهای بزرگتر و مواجهه با عفونت.


تعداد بازدید : 639

ثبت نظر

ارسال