شماره ۱۰۶۳

تأخیر در بستن بندناف و مهارت‌های حرکتی کودک

دکتر عبدالامیر ضیغمی - کودکان

تأخیر دربستن بنـدناف (Delayed cord clamping) به منظور پیشگیری از کمبود آهن در نوزادی با بهبود عملکرد مهارت‌های حرکتی ظریف و توانایی‌های اجتماعی در کودکان 4ساله و به‌ویژه پسران در مقایسه با کودکانی که بندنافشان بلافاصله پس از تولد بسته‌شده، به‌طور کل دارای تفاوت است ولی در بهره‌ی هوشی (IQ) و یا رفتار این دو گروه تاثیری ندارد.

کمبود آهن‌معضل بهداشتی جهانی دربین کودکان پیش‌دبستانی است که موجب اختلالات تکامل عصبی (Neurodevlopment) شده و می‌تواند بر توانایی‌های شناختی، حرکتی و رفتاری تأثیر بگذارد. تأخیر دو تا سه دقیقه‌ای در بستن بندناف موجب می‌شود خون باقی‌مانده در جفت به نوزاد برگردد. این فرآیند بر بهبود سطح آهن در ۴تا ۶ ماهگی مؤثر است. به دلیل اطلاعات ناکافی در مورد تأثیرات بلندمدت و بی‌ضرر بودن این عمل، هنوز برای توصیه‌ی قطعی آن در مورد تمام نوزادان فول ترم، تردیدهایی وجود‌ دارد.

در یک بررسی بالینی تصادفی (CRT)در آپسلای سوئد، اثرات درازمدت تأخیر در بستن بندناف بر رشد عصبی در کودکان در سن ۴سالگی، با استفاده از ارزیابی‌ها و پرسشنامه‌ها، ۲۶۳کودک (حدود۶۹ درصد از افراد تحقیق اصلی) را بر اساس آزمون IQ و همچنین رشد و رفتار مورد بررسی قرار دادند. تأخیر در بستن بندناف (۱۴۱کودک) سه دقیقه یا بیشتر و بستن بندناف زود هنگام (۱۲۲کودک)حدود ده‌ثانیه یا کمتر، بعد از تولد بود.

براساس نتایج، تفاوتی در میزان کلی بهره‌ی هوشی(IQ) بین دو گروه دیده نشد. با این‌حال،  در گروه کودکانی که بندنافشان با تأخیر بسته‌شده‌بود، میزان ناتوانی در گرفتن مداد کمتر بوده و امتیاز بالاتری در ارزیابی‌های اجتماعی-فردی و مهارت‌های حرکتی ظریف داشتند. در مورد دختران هیچ تفاوتی در ارزیابی‌های دو گروه دیده نشد. با این‌حال، نتایج نشان می‌دهد پسرانی که بندنافشان با تأخیر بسته‌شده، میانگین امتیاز بالاتری در آزمون‌های مرتبط با عملکرد حرکتی ظریف و زمینه‌های اجتماعی-فردی داشتند.

در مقایسه با بستن سریع بندناف، به تعویق انداختن آن تا سه‌دقیقه بعد از زایمان تأثیر خاصی بر رشد عصبی و رفتاری در کودکان ۴ساله نداشت، با این‌حال والدین عملکردهای بهتری را در رفتارهای اجتماعی پیشرفته و همین‌طور رشد رفتارهای فردی-اجتماعی و حرکتی ظریف در سن ۴سالگی و به‌ویژه در پسرها گزارش دادند. این کودکان، گروهی از کودکان در معرض خطر پایین در کشوری ثروتمند (High income)با شیوع پایین کمبود آهن بودند (کشور‌سوئد). با این‌حال، تفاوتی که میان گروه‌ها وجود داشت حاکی از تأثیرات مثبت و بی‌خطر تأخیر در بستن بندناف بود. ولی تحقیقات بیشتر روی گروه‌های بزرگتر برای پشتیبانی از این امر ضروری است.

بررسی تأثیر درازمدت انتقال خون جفت در کودکان به‌موقع متولد شده(Full- Term):

تاکنون اطلاعات بسیار محدودی در مورد بررسی درازمدت نوزادان درمورد نارس و طبیعی برحسب بستن بندناف سریع و با تأخیر، وجود دارد. انتشار نتایج تحقیقات بیشتر، موجب افزایش آگاهی در مورد مزایای این عمل برای تمام نوزادان خواهد شد. در حالی‌که بسیاری از پزشکان به تأخیرانداختن بستن بندناف را تاکنون در عمل (Into practice) انجام داده‌اند، اما در مورد بستن با تأخیر بندناف در مورد همه‌ی نوزادان طبیعی و به موقع متولد شده هنوز تردید وجود دارد. چنانچه ایمنی آن (بی‌عارضه بودن تا پایان ۴سالگی) نشان‌داده شود، این تردید نیز از میان خواهد‌رفت.

 

تعداد بازدید : 906

ثبت نظر

ارسال