شماره ۱۰۲۹

کم‌خوابی نوجوانان و چاقی

دکتر فرشادمهدوی - جراح

کم‌خوابی نوجوانان و چاقی

نوجوانانی که خواب شبانه‌ی ناکافی داشتند و درنتیجه‌ با حالت نامناسبی بیدار شدند دچار خواب آلودگی درکلاس شیمی می‌شوند. نتایج بررسی‌های جدید خطر چاقی از سن 20 سالگی را 20٪ بیشتر از 16‌سالگی در کسانی‌که کمتراز 6‌ساعت خواب شبانه داشتند در مقایسه باکسانی که  8 ساعت خواب شبانه داشته‌اند نشان می‌دهد.

محققان دانشگاه کلمبیا  و کارولینای شمالی جزو اولین مکانهایی بودند که خطر چاقی در افرادی‌که خواب ناکافی در دوران نوجوانی داشتند را ارزیابی کردند و دریافتند که کمبود خواب میزان افزایش BMI را بالا می‌برد.

نتایج این بررسی‌ها در مجله‌ی کودکان انتشار یافته است. درطی یک برنامه‌ی سلامت نوجوانان، محققان ده هزار نوجوان و جوان آمریکایی را که بین 16 تا21 سال داشتند درطی سالهای 1995تا2001 ازنظر ساعات خواب و وزن و قد مورد بررسی قرار دادند.

یک‌پنجم نوجوانان 16ساله‌ کمتراز 6ساعت درشب خواب داشتند. این افراد تا سن 21‌سالگی 20٪ نسبت به دیگران چاق‌تر بوده و با افرادی‌که بیش‌از 8‌ساعت خواب‌شبانه داشتند مقایسه شده بودند. دراین بررسی زمانی که فرد در کمترین فعالیت فیزیکی بوده و یا زمانی‌که مشغول تماشای تلویزیون بوده در مطالعه‌ی کمبود خواب و چاقی قرارنگرفته است.

دکتر Suglia می‌گوید: کاهش خواب در نوجوانان باعث چاقی در سنین بالاتر می‌شود که کم‌کردن و نگهداری وزن مناسب بسیار مشکل‌تر  است و چاقی طولانی فرد را در معرض بیماری‌های قلب‌وعروق، دیابت و سرطان قرارمی‌دهد.

پیام این بررسی جهت والدین این است که مطمئن شوند که نوجوان آنها حداقل 8‌ساعت درطی شب خواب داشته باشد. دکتر Suglia اضافه می‌کند که خواب‌شبانه‌ی خوب وکافی نوجوانان باعث هوشیارتر بودن آنها در مدرسه شده و در آینده باعث پیوستن آنان به جمع بالغان سالم می‌گردد.

خواب‌آلودگی و خستگی روزانه یک اثر  شناخته شده در نوع و چگونگی خوردن دارد که به‌شکل تغییر در اشتها و عطش مشاهده می‌شود. برای کسانی‌که کمبود خواب دارند تامین کمبود کالری توسط فست‌فودها راحت‌تر از غذاهایی است که مقوی می‌باشند.

ارزیابی درمورد آنچه که نوجوانان می‌خورند دراین بررسی انجام نشده است اگرچه یک رل مهم بازی می‌‌کند.

نتایج بررسی‌های آینده ممکن‌است نشان دهدکه به‌طور مثال مصرف سودا عامل بی‌خوابی می‌باشد که در‌نتیجه‌ ممکن‌است بعدها باعث چاقی شود. دکتر Suglia در 2013 در یک بررسی نشان داده است در کودکانی که سودا می‌نوشند احتمال بروز مشکلات رفتاری بیشتری وجود دارد.

 

تعداد بازدید : 1874

ثبت نظر

ارسال