شماره ۱۰۰۴

سلامتی در مدرسه

دکترفرهاد فیلی - کودکان

سلامتی در مدرسه

آیا به‌نظر می‌رسد کودک همیشه بیمار است؟

درسال‌های اولیه‌ی دبستان، دستگاه ایمنی کودک مورد آزمایش قرارمی‌گیرد. اما به‌هرحال، سیستم ایمنی کودکان خردسال، درگروه‌های بزرگ زمینه‌یی برای پرورش ارگانیسم‌هایی به‌شمار‌می‌رود که سبب کسالت می‌گردد.
در زیر علت شایع‌بودن بیماری عفونی درکودکان وکاری که کودک باید در دبستان برای سالم‌ماندن انجام دهد ذکر شده است.

نحوه انتشار عفونت:

بسیاری‌از بیماری‌های دوره‌ی کودکی در‌اثر ویروس ایجاد می‌شوند. به‌این‌ترتیب تنها کافی است یک کودک با خود ویروسی را به مدرسه بیاورد تا انتشار بیماری آغاز شود. این داستان به‌این‌ترتیب آغاز می‌شود که یک کودک درکلاس درس به‌علت سرماخوردگی سرفه می‌کند یا عطسه می‌زند. کودکانی که نزدیک کودک بیمار نشسته‌اند در قطرات تنفسی آلوده نفس می‌کشند و درنتیجه سرماخوردگی انتشار می‌یابد یا ممکن‌است کودکی دچار اسهال به دستشویی رفته و بدون شستن دست‌ها به کلاس درس بازگردد. ممکن‌است ازهرچیزی که کودک بیمار دست‌زده است اجرام ایجاد‌کننده‌ی بیماری به سایر کودکانی منتقل شوند که به‌همان اجسام دست زده‌اند و سپس انگشتان خود را به دهان برده‌اند.

اهمیت دست شستن:

یکی‌از ساده‌ترین و مؤثرترین راه‌های سالم ماندن در مدرسه، شستن مکرر دست‌ها است. باید به کودک یادآوری‌کرد که پیش‌از غذا‌خوردن و بعد‌از رفتن به دستشویی، بینی‌گرفتن یا بازی‌کردن بیرون از منزل دست‌ها را بشوید. بهتر است به کودک ترانه‌یی آموخت و به وی یاد داد که دستانش را با صابون به‌مدت دوبار خواندن آن ترانه صابون بزند.
کودک برای سالم‌ماندن باید راه درازی بپیماید. افزون‌بر شستن مکرر دست‌ها، باید نکات زیر را برای سالم ماندن به کودک آموخت:

• استفاده‌از پاک‌کننده‌های بهداشتی دست. باید به کودک پاک‌کننده‌ی‌ الکل بنیاد دست‌داد تا درکیف خود نگاه دارد باید به کودک یادآوری کرد پیش‌از خوردن میان‌وعده یا ناهار و پس‌از  استفاده‌از ماوس مشترک کامپیوتر، مداد تراش مشترک، آب‌سردکن یا وسایل اجتماعی از پاک‌کننده‌ی بهداشتی استفاده نماید. همچنین والدین باید برای استفاده‌ی عموم، وسایل ضدعفونی‌کننده به دبستان  اهدا نمایند.
• پوشاندن دهان و بینی برای سرفه و عطسه. به کودک باید دستمال کاغذی داد تا در کیف نگاه دارد. کودک را باید تشویق کرد در دستمال‌سرفه یا عطسه‌کند، سپس دستمال را در ظرف زباله بیندازد و دستهای خود را بشوید یا از پاک‌کننده استفاده نماید.  درصورتی‌که برای برداشتن دستمال مدت لازم وجود نداشته باشد، به او یاد بدهید در چین آرنج سرفه و عطسه کند.

• دور نگاهداشتن دست‌ها از چشم و دهان. باید به کودک خاطرنشان کرد دست‌هایش را از چشم دور نگاه‌داشته و درون دهان نکند و بداند که دست محل تجمع میکرب‌ها است.

• بطری آب، غذا و وسایل شخصی به شراکت گذاشته نشود. باید این قانون ساده را به کودک آموخت که اگر چیزی را وارد دهان می‌کند، آن را برای خود نگاه دارد.
همچنین باید به کودک آموخت که از افرادی که دچار عفونت‌ مسری هستند دوری کند. تماس نزدیک با دوستی که دچار بیماری مسری است سبب بیماری‌اش خواهد شد.
البته، لازم است کودک ازغذای سالم استفاده کرده، خواب کافی داشته و واکسیناسیون کامل انجام داده باشد. برای پیشگیری از انتشار بیماری در منزل  نیز باید همین نکات را رعایت کرد.

 

 

تعداد بازدید : 1962

ثبت نظر

ارسال