شماره ۹۸۹

حذف موهای ناخواسته کودکان

پروفسور رضا قادری - پوست

مقدمه:
کودکان مبتلا به هیرسوتیسم و هیپرتریکوز ممکن‌است دچار عوارض روحی‌روانی شوند. حذف مو با لیزر در بزرگسالان ایمن است و به خوبی تحمل می‌‌شود اما این موضوع در کودکان کمتر بررسی شده‌است. دراین بررسی  حذف مو با لیزر در کودکان و ایمنی و تحمل این فرایند در آنها توصیف شده‌است.
روش‌ها:
24بیمار با سن کمتر ا ز16 سال که حداقل 3 جلسه تحت‌درمان برای حذف مو قرار گرفته  بودند به طور گذشته‌نگر بررسی شدند .
در بیمارانی با نوع  پوست دوتا چهار فیتزپاتریک، لیزر لانگ پالس الکساندر‌ایت به‌همراه خنک‌کننده با فرکانس ۱۶‌تا‌۱۷ یا لیزر لانگ پالس الکساندرایت به‌همراه خنک‌کننده‌ی کرایوژن با فرکانس ۱۶تا۳۲ به‌کار رفت .
در بیماران با نوع  پوست۲تا۴ فیتزپاتریک چهار تا شش جلسه لیزر با لانگ پالس Nd-yag به همراه خنک کننده با فرکانس ۲۰تا۳۵ یا لیزر Nd-yag با خنک کننده که دیوژن با فرکانس ۱۶تا۲۶ استفاده شد .
یافته‌ها:
متوسط سن در اولین درمان 3تا12سال بود تشخیص‌ها شامل هیرسوتیسم، سندرم‌تخمدان پلی‌کیستیک،  هیپرتریکوز ژنرالیزه مادرزادی  و هیپرتریکوز نووئید بود. یک بیمار نیاز به بیهوشی‌عمومی پیدا‌کرد. هفت بیمار تحت بی‌حسی موضعی قرار گرفتند و 16‌نفر به‌هیچ شکلی از بی‌حسی احتیاج پیدا نکردند. تنها عارضه‌ی‌جانبی درد غیر‌قابل‌تحمل بود که نیازمند ‌کاهش در‌میزان فلوئنس بود که در دو مورد دیده شد‌. هیچ موردی از تاول‌، عفونت‌، دیس‌پیگمانتاسیون یا اسکار گزارش نشد‌.
نتیجه‌گیری: یافته‌های این بررسی نشان‌داد که حذف‌موی ناخواسته با لیزر در‌کودکان ایمن است و به‌خوبی تحمل می‌شود‌.

 

 

تعداد بازدید : 1729

ثبت نظر

ارسال