شماره ۱۱۰۸

پیگیری د‌رازمدت رژیم FCR در بیماران CLL

دکتر داود منادی‌زاده - هماتولوژیست

در حال حاضر همه می‌دانند که درمانی قطعی برای بیماری CLL به‌جز پیوند آلوژن وجود ندارد ...

چهارشنبه 3 شهریور 1395

در حال حاضر همه می‌دانند که درمانی قطعی برای بیماری CLL به‌جز پیوند آلوژن وجود ندارد. کیموایمیونوتراپی عمر طولانی به این بیماران می‌بخشد. لذا امروزه درمان استاندارد برای این افراد که قبلا درمان نشده‌اند به‌شمار می‌رود.

در ۵سال اخیر دو دارویجدیدIbrutinib وIdelalisib به‌عنوان داروهای هدف گیرنده‌ی سلول‌هایB مورد تأیید و بررسی قرار گرفته است.

آنها نسبت به داروهای کیموایمیونوتراپی در زمان کوتاه سمیت کمتری دارند که موجب امیدواری در بیماران مقاوم به درمان‌شده و یا موارد عود بیماری را ایجاد نموده است.

علاوه بر اینها بازدارنده اختصاصیBCC-2 ‌به‌نام Venetoclax در حال حاضر تحت بررسی است. برپایه این نتایج ممکن است درمان دست اول کیموایمیونوتراپی در آینده تغییر یابد. مهم است که بدانیم تجربه با این داروهای نوین هنوز محدود است و باید آنها به‌صورت درمان نامعین در آینده مصرف شوند. در ضمن بررسی‌های کنترل‌شده در مورد این داروها بسیار کم است.

گرچه پیش‌‌آگهی تجویز داروهای کیموایمیونوتراپی متفاوت است ولی اکثراً اثر آنها بسیار خوب (Excellent) بوده است. به‌رغم امیدواری در داروهای هدفمند کیموایمیونوتراپی با فلودارابین و سایکلوفسفاماید توام با Rituximab درمان استاندارد در افرادی که مبتلا به CLL هستند و حال عمومی آنها مناسب است می‌باشد.

ما در اینجا پیگیری طولانی راندومیزه CLL8 و بی‌ضرر بودن و موثر بودن فلودارابین، سایکلوفسفاماید(FC)و فلودارابین+ سایکلوفسفاید+FCR) Rituximab)را در نزد ۸۱۷ بیمار مبتلا به CLL گزارش می‌نماییم. منظور در این بررسی زندگی عاری از پیشرفت بیماری(PFS) با میانگین پیگیری 5.9 سال بود که در مورد بیماران با درمان FC و گروه درمان شده با F.C.R  را بررسی کردیم. میانگین PFS در گروه FC ۳۲/۹ماه و در گروه ۵۶/۸ FCR ماه بود.

میانگین طول عمر کلی (OS) در گروه FC ۸۶ ماه بود و در گروه FCR هنوز معلوم نشده (یعنی همه زنده هستند). دربیماران باموتاسیون (IGHV Mut) تحت درمان با پروتکل FCR در مقایسه‌باFC زندگی عاری از پیشرفت بیماری(PFS) و طول عمرکلی (OS) به‌مراتب با پروتوکل FCR بیشتر بود.

این بهبودی در کلیه افراد با سایتوژنتیک مختلف وجود داشت بجز (del (17P آنالیز Long-Term safety در گروه FCR نشان داد نوتروپنی در سال‌های اول طولانی‌تر از FC می‌باشد (۱۶.۶درصد در مقابل  ۸/۸درصد) سرطان ثانویه شامل تبدیل به Richter’s در گروه FCR ۱۳درصد و در گروه FC ۱۷/۴درصد بود: نتیجه اینکه درمان دست اول با پروتکل FCR موجب خاموشی کامل طولانی و طولانی شدن عمر کلی(OS) در کلیه بیماران گرفتار CLL می‌شود بخصوص برای آنهایی که دارایIGHVMUT می‌باشند.

Ref: Long-term Remission after FCR Chemo lmmunotherapy in previously untreated patient  with CLL Blood. 14 Januuary 2016. Vol 127 Number2


تعداد بازدید : 1009

ثبت نظر

ارسال