شماره ۱۰۸۷

درمان سندرم هیپرائوزینوفیلی

دکتر داود منادی زاده - هماتولوژیست

سندرم هیپرائوزینوفیلی از عوارضی است که باتعداد ائوزینوفیل‌های‌خون‌محیطی ۱۵۰۰ یا بیشتر در میلیمترمکعب خون مشخص می‌شود؛ بدون نشانه‌ای از گرفتاری اعضاء بدن که عارضه‌ی دیگری جز افزایش ائوزینوفیل‌ها وجود نداشته باشد.

سندرم هیپرائوزینوفیلی (HES) تظاهرات گوناگون دارد. شامل علت ناشناخته‌ی‌Idiopathic (اولیه‌) و یا همراه با بیماری‌ها (ثانویه) که با زیربنایی چون آلرژی، روماتولوژیک، عفونی و نئوپلاستیک همراه می‌باشد.

اتیولوژی ائوزینوفیلی ممکن است اولیه (میلوئید) و مشتق از لنفوسیت‌ها و یا ناشناخته باشد.

گرچه مصرف کورتیکواستروئیدها نقشی اساسی و اولیه در درمان این عارضه دارد ولی تعدادی از داروهای نوین امروزه در دسته‌ا‌ی که شامل بازدارنده‌های Tyrosine Kinase و آنتی‌بادی‌های منوکلونال می‌باشند، درمان این بیماران را تغییرداده است. این مقاله مروری از درمان‌های امروزی را شامل می‌شود.

مقدمه: ائوزینوفیلی خفیف و یا متوسط در حد ۵۰۰در میلیمتر مکعب خون، اغلب در ۳درصداز افراد دیده می‌شود که بیشتر شامل Atopic Disease، آسم، حساسیت به دارو و عفونت‌های انگلی می‌باشد. برخلاف ائوزینوفیلی شدید در حد ۱۵۰۰ یا بیشتر در میلیمترمکعب خون نادر بوده و باید فوراً علت آن بررسی و درمان گردد.

تعریف خصوصیات سندرم هیپرائوزینوفیلی (HES) عبارت است‌از:

۱ـ ائوزینوفیلی بیش‌از ۲۰درصد در مغز‌استخوان

۲ـ انفیلتراسیون ائوزینوفیل‌ها در نسج به‌عقیده‌ی پاتولوژیست باتجربه

۳ـ رسوب پروتئین حاصل از ائوزینوفیل‌ها در نسج توسط رنگ‌آمیزیImunostaining.

امروزه نه‌تنها وسیله‌ی تشخیصی در HES که قبلاً شناخته نشده بود بهتر شده، بلکه در دسترس‌بودن داروهای مؤثر نیز از موربیدیته و مورتالیته‌ی بیماران شدیداً کاسته است بخصوص اگر درمان سریع شروع شود (قبل‌از ایجاد ضایعه‌ی غیرقابل برگشت).

در هدف مرور این مقاله تعریف سندرم هیپرائوزینوفیلی طیف گسترده‌ای دارد که به تعداد مطلق ائوزینوفیل‌های۱۵۰۰ در میلیمتر مکعب خون و نشانه‌های افزایش ائوزینوفیل‌ها در نسج می‌پردازد.

عارضه‌ی ائوزینوفیلیک با علت معلوم چون بازدارنده  (آلفا) عامل رشد با منشاء پلاکت توأم با نئوپــلاسم میـلوپرولیـفراتیـو Platelet-Derived Growth Factor Receptor Associated Myeloproliferative Neoplasm: PDGFRA Associated MPNsفیبروز آندومیوکارد ائوزینوفیلیک ناشی‌از عفونت انگلی نیز در‌این تعریف می‌گنجد و به‌این‌نکته تأکید می‌نماید که نشانه‌های بالینی، قابل‌تفکیک از HES ناشناخته (Idiopathic) نمی‌باشد.

اصول درمانی این عارضه در شرح‌حال بیمار زیر خلاصه می‌شود:

خانمی ۴۲ساله در سلامتی کامل در گذشته به‌علت شدت یافتن ضعف و خستگی، افزایش‌وزن، تنگی‌نفس در فعالیت، سرفه‌های خشک و اورتوپنه به‌مدت ۲ماه به اورژانس مراجعه کرد.

این خانم تب نداشت ولی ‌Tachypnea, Tachycardia داشت و معاینه‌ی بالینی محدود می‌شد به Right Lower Lobe crackels در سمع ریه‌ها و ورم خفیف در هردو پا. بررسی‌های آزمایشگاهی دلالت می‌کرد به  در mm3 با ۵۱درصد ائوزینوفیل‌(ائوزینوفیل مطلق۸۰۰۰ در میلیمترمکعب)، انفیلتراسیون در لوب ‌تحتانی ریه‌ی راست، اکوکاردیوگرافی نشان‌دهنــده Gobal hyperkinesis و کاهـشو هیپرتروفی Left Apical بدون ترومبوز بود، Treponin سرم اندازه‌گیری نشد.


تعداد بازدید : 6836

نظرات

Z.fathi

5 سال و 3 ماه و 12 روز پیش

Very good

مسعود

4 سال و 5 ماه و 7 روز پیش

سلام وقت شما بخیر،خانم بنده مدت دوسال ونیم است که بامشکل ائوزنوفیل بالا درگیرشده ودرطی این دوسال با پردونیزولون دوز ۱۰وحتی دوز ۱۵تا مقدار ائوزنوفیل ۳۵ درصد در خون توانسته کنترلش کنه وبه محض کم کردن دوزقرص تا ۶۵ درصد بالامیرودلطفا اگر پزشک یا راه درمانی در نظر دارید سپاس گذار میشویم مارا راهنمایی بفرماییدباتشکر۰۹۱۲۸۹۰۵۵۲۵

Farzane

1 سال و 2 ماه و 3 روز پیش

سلام من سندروم هایپرائوزینوفیلی داشتم درمان شدم اصلا نگران نباشید منم فکر می کردم درمانی نداره ولی خوب شدم بعد از سه سال

مصی

4 ماه و 29 روز پیش

سلام راه درمان می فرمایید به چه صورت بوده ؟

علیرضا دمیرچی

10 ماه و 17 روز پیش

سلام اونایی که سندروم هایپرائوزینوفیلی یا همون سندروم HES یا مشکل ائوزنوفیل بالا دارن بیان یه گروه بزنیم اطلاعاتمون به هم بدیم علیرضا دمیرچی 09376947269

مهدی

3 ماه و 29 روز پیش

سندرم هیپرائوزینوفیلی چکاربایدکرد

محسن خسروی

4 ماه و 21 روز پیش

سلام دوستان دختر من هم ۵ سال هست درگیر هست منم با نظر دوستمان موافق هستم .یک گروه تشکیل بدهیم.

ثبت نظر

ارسال