شماره ۱۰۱۶

پیوت، کاکتوس آسمانی (۳)

دکتر سیدرضا جمالیان - عفونی

کاربرد طولانی و مستمر پیوت
درسال2005 درمجله‌ی‌ بیولوژیکل پسیکیاتری biological psychiatry مقاله‌یی منتشرشده بود که این مطالب درآن به‌چشم می‌خورد:
درمصرف مداوم یا طولانی کاکتوس‌ها به‌مقدار اندک، هیچگونه نقص و یا کمبودی در استاندارد (Rand Mental Health Inventry(RMHI و یا سایر استانداردهای اندازه‌گیری‌های نوروپسیکولوژیک یا عصبی روانی مشاهده نشده‌است. RMHI استانداردی است که برای تشخیص یا بررسی وضعیت سلامت‌روانی درکاربرد داروها به‌کار می‌رود و این معیار مقوله‌ی بهداشت و سلامت‌روانی را به‌صورت کلی مورد بررسی و سنجش قرارمی‌دهد.

افرادی که به‌مقدار کم پیوت مصرف می‌کردند، در مقام مقایسه با گروه شاهدی که از این دارو استفاده نمی‌‌کردند، وضع سلامتی روانی بهتری داشتند!
برعکس وضعیت فوق، زمانی که استاندارد RMHI درافرادی که ازنوشابه‌های الکلی استفاده می‌کردند درمقایسه با گروه شاهد که نوشابه‌ی‌‌الکلی مصرف نمی‌کردند مورد استفاده قرارگرفت، مشخص شد گروه اول که نوشابه‌ی‌‌الکلی مصرف نمی‌کردند، درتمام موارد در وضعیت بهتری قرارداشتند.

تاریخچه مصرف پیوت در آمریکا

پیوت از دوران ماقبل تاریخ درگروه‌هایی از انسان‌ها که درمناطق جنوب‌غربی آمریکای‌شمالی زندگی می‌کردند، مورد استفاده قرار می‌گرفته است. درسال 2005 میلادی تحقیقات باستان‌شناسی به کمک رادیوکربن (یک ایزوتوپ کربن) که برای مشخص‌شدن تاریخ موادی که درحفاری‌های باستان شناسی به‌دســت‌می‌آید صــورت‌گرفت. در غار شماره‌ی‌5 شوملا shumla در منطقه‌ی ریوگراند در تگزاس، چند جوانه‌ی پیوت در حفریات به‌دست‌آمد که تاریخ و سابقه‌ی‌ آنها به دورانی بین3660 تا 3780 سال پیش‌از میلاد یا حدود 5500 سال پیش برمی‌گشت. زمانی که درتمام نمونه‌های پیوت اندازه‌گیری الکالوئیدها به‌عمل آمد، درحدود 2٪ الکالوئید ازجمله مسکالین از آنها به دست آمد. این بررسی‌های باستان شناسی دقیق نشان دادند که قبایل بومی درآمریکای شمالی ازحدود5500 سال پیش پیوت مصرف می‌کرده‌اند.
تحقیقات باستان شناسی درقسمت های مرکزی، غربی ایالت کوآهوئیلا درغاری که قبایل بومی، مردگان خود را درآنجا دفن می‌کردند، در کنار جسد مردگان چند جوانه یا دکمه‌ی کاکتوس به‌دست‌آمد که مربوط به‌حدود 3000 سال پیش و از جنس یا گونه‌ی پیوت بودند.
درآنچه که تاریخ جدید یعنی از زمان کشف آمریکا و بررسی روی رفتار و روحیات بومیان آمریکا باعنوان سرخپوستان می‌گذرد، کاربرد پیوت توسط این افراد به ویژه دردشت‌های جنوبی ـ مکانی که حالا اکلاهما نامیده می‌شود، مرسوم و معمول بوده است و قبایل لیپان‌آپاچه LipanApache از اولین قبایلی بوده‌اند که مصرف پیوت درآنها معمول و مرسوم بوده است. درسال‌های بعد قبایلی که درجنوب ایالات‌متحده و در مکزیک زندگی می‌کردند، طرز و اندازه‌ی استفاده ازپیوت را به‌مهاجران اروپایی اولیه مانند کومانچه‌ها Comanche  وکیووها Kiowa  و برخی از قبایل بومی که پس‌از شکست درجنگ دراین ناحیه اسکان داده شده بودند آموزش دادند. به نظر می‌آید که ازحدود 2000 سال پیش درمراسم مذهبی و اقدامات درمانی بومیان آمریکا ازپیوت استفاده می‌کرده‌اند(شکل۳).


تأسیس کلیساهای بومیان آمریکا

باتوجه به رسمیت تأسیس کلیساهای بومیان آمریکا درقرن نوزدهم، سرخپوستان یا بومیان آمریکا درسطح گسترده‌تری درمتن مراسم مذهبی خود به‌مصرف پیوت پرداختند و این موضوع را نوعی رستاخیز‌معنوی و بومی خویش تلقی می‌کردند. آنان از قدیم به‌پیوت و ترکیبات آن عنوان «داروی مقدس» را داده بودند و برای مقابله با طیف‌گسترده‌یی از بیماری‌های جسمی، روانی و محرومیت‌های اجتماعی از آن بهره می‌بردند. با توجه به‌خواص و آثار محرک‌روان بودن این ترکیبات، دربین سال‌های1880تا1930 مقامات آمریکا ابتدا قصد داشتند با این مراسم مذهبی که درمتن آن به‌عنوان یک داروی مقدس و تعالی‌بخش بومیان ازپیوت هم استفاده می‌کنند به‌مقابله بپردازند و حتی انجام مراسم رقص‌ارواح را که از لحاظ مشخصات تندسازهای بادی  و حرکات موزون بدنی شرکت‌کنندگان شبیه کنسرت‌های متعدد و متنوع جوانان درگوشه ‌و کنار آمریکا بود، ممنوع کنند، ولی این‌کار هم موفقیت‌آمیز نبود و هم مورد تأیید تمام مقامات اداری و اجتماعی قرارنگرفت.

درشرایط کنونی، کلیساهای بومیان آمریکا به‌عنوان یکی‌از مراکز یا تشکیلات مذهبی متعدد و متنوعی که دراین کشور انواع آنها وجود دارند، به‌رسمیت شناخته شده و مصرف ترکیبات پیوت هم به‌عنوان جزئی از این مراسم مذهبی عادی و قانونی شناخته شده است.

مصرف پیوت در قبایل ناواهو

ازتمام مراسم آئینی بومیان قدیمی آمریکا به‌علت پراکندگی قبایل سرخپوستی و محدودیت‌ رشد‌و‌نمو پیوت، تنها در برخی‌از مناطق جنوب‌غربی مصرف این ترکیبات معمول بوده و از دهه‌های اول قرن بیستم به‌تدریج این گروه‌ها هم توسط قبایل همسایه با مصرف این مواد درمراسم آئینی خود آشنا شدند و درجوار آن از باورهای فرهنگی و پزشکی مرتبط با آن هم آگاهی پیدا کردند. قبایل یوتا که درمجاور ناواهوا بودند، در این گسترش اطلاع از این ماده‌ی‌شیمیایی بیشتر مؤثر بودند.
درشرایط کنونی افراد قبایل ناواهو بیشترین میزان اعضاء رادرکلیساهای بومیان آمریکا دارا هستند و براساس آمارهایی در حدود20٪ یا کمی بیشتر از اعضای آن به مصرف پیوت می‌پردازند.

 

تعداد بازدید : 3662

ثبت نظر

ارسال