شماره ۱۰۱۶

هیپرتانسیون و طب‌سوزنی

دکترحسین اشراقی

فشارخون نیرویی است که خون در مقابل دیواره‌ی عروق هنگام عبور ازآن ایجاد می‌کند. هرچقدر پمپ قلب در عبوردادن خون قویتر و عروق تنگ‌تر باشد فشارخون بیشتری ایجاد می‌شود. فشارخون شامل دوگروه اولیه و ثانویه است. درحدود 90٪ موارد اولیه است و این بدان معناست که هیچ دلیل مشخص پزشکی برای آن وجود ندارد. 5تا10٪ نیز ثانویه است که شرایط تأثیر‌گذار بر کلیه‌ها، شریان‌ها، قلب یا دستگاه غدد درون‌ریز باعث ایجاد آن می‌شود.

علائم و نشانه‌ها:

فشارخون به‌ندرت علایمی از خود نشان‌می‌دهد و تشخیص آن ازطریق اندازه‌گیری است و یا درحین یک بیماری دیگر مشخص می‌شود.
جالب است بدانیم که فشارخون در نوزادان و اطفال 0/2‌ تا 3٪ از نوزادان را شامل می‌شود و درکودکان و نوجوانان شایع و 2تا9٪ است و لذا توصیه می‌شود فشارخون کودکان بالای 3 سال به‌طور منظم اندازه‌گیری بشود.
در آمریکا 67 میلیون نفر (یک سوم) به فشارخون مبتلا هستند و فقط 47٪ مردم آمریکا ازنظر فشارخون تحت کنترل هستند.
فاکتورهای ایجاد فشارخون زیاد است که اهم آن شامل سن، جنس، نژاد، قومیت بوده ولی می‌توان خطر این بیماری را با برنامه‌یی صحیح، کم‌کردن وزن، ترک سیگار و فعالیت‌های فیزیکی به طرز فاحشی کاهش داد.
ازنظر درمان، طب‌سوزنی اثرات شگرفی ازخود نشان‌می‌دهد و درمان‌کننده‌است. داروها جنبه‌ی ‌نگاهدارنده دارند. چند مورد با این روش درمان شده‌اند که به ذکر یکی‌از آن‌ها بسنده می‌شود.
درتاریخ 92/5/23 فردی به‌نام محمد ابراهیم... 62 ساله با فشارخون 210/90 به اینجانب مراجعه کرد. وی 4 عدد قرص مصرف‌می‌کرد ۲عدد Atenolol50 و ۲عدد Amlodipin با‌وجود مصرف این دارو‌ها فشارخون درحدی بود که ذکر شد.
بعداز ده جلسه درمان با روش‌های طب‌سوزنی، فشارخون به
  BP تقلیل یافت و بعد‌از جلسه‌ی چهاردهم فشارخون 140/75 BP اندازه‌گیری شد.
مقدار داروهای مصرفی به نصف تقلیل داده‌شد و درجلسه‌ی بیستم (آخرین جلسه) فشارخون در همین حد باقی‌ماند. متأسفانه به‌علت عدم‌مراجعه برای کامل‌شدن درمان 9 ماه بعد یعنی درتاریخ 93/2/29 میزان فشارخون خود را درتماس تلفنی 160/80 اعلام نمود. لازم به ذکر است که تعدادی از افراد این خانواده نـیز به فــشارخون بالا مبتلا هستند.

 

تعداد بازدید : 1405

ثبت نظر

ارسال