شماره ۱۰۱۳

تائی‌چی و افزایش +CD34

پزشکی امروز

تائی‌چی و افزایش +CD34

تائی‌چی taichi یک هنر و ورزش رزمی سنتی درچین است و دریافته‌اند که انجام آن درافزودن تعداد یک نوع مهم یاخته سودمند است. این یافته وقتی به‌دست‌آمد که سه گروه از جوانان آزموده شدند تا منافع تائی‌چی تند راه رفتن و نرمش نکردن مورد بررسی قرارگیرد.
در گروهی که تائی‌چی انجام می‌دادند افزایش خوشه‌یی افتراق یاخته‌های متجلی شده‌ی 34 (+CD34) دیده‌شد که برای تعدادی از کرده‌ها و ساختارهای بدن به‌عنوان بن‌یاخته‌ عمل می‌کند.
این بررسی درشماره‌ی (4/5)23 نشریه‌ی Cell Transplantationانتشاریافته و به‌صورت آنلاین در دسترس است.
برای ارزیابی تأثیر بالقوه‌ی طویل‌شدن عمر تائی‌چی، یک بررسی گذشته نظر و سطح مقطعی به مدت یک سال انجام شد و آثار جوانسازی و ضد پیری این روش در سه گروه داوطلب زیر 25سال مقایسه شد که یا تائی‌چی (TCC)، انجام می‌دادند و یا تند راه می‌رفتند(BW) و یا عادت به انجام ورزش نداشتند (NEH). دراین بررسی، به این‌علت از افراد جوان استفاده شده بود که دارای توان نوسازی یاخته‌یی بهتر نسبت به سالمندان هستند و نیز لازم بود از بیماری‌های مزمن و مصرف دارو پرهیز شود که سبب اختلال در بررسی می‌شد.
منافع انجام تائی‌چی دربیماران مبتلا به بیماری پارکینسون خفیف تامتوسط و فیبرومیالژی مورد تأیید قرارگرفته است. افزون بر‌این، مزایای احتمالی انجام تائی‌چی در کاهش درد، پیشگیری از سقوط و بهبود تعادل، ظرفیت هوازی، فشارخون، کیفیت زندگی وکاهش استرس به ثبوت رسیده است.
درمقایسه با گروهNEH، درگروه TCC تعداد یاخته‌های +CD34 بالاتر بود همچنین شمار یاخته‌های +CD34 گروه TCC بالاتر از این تعداد در گروه BW بود.
یاخته‌های +CD34 پروتئین CD34 را متجلی می‌کنند و از «مارکرهای خوشه‌یی» برای بن‌یاخته‌های هماتوپوئیتیک به‌شمار می‌روند که درگیر خود نوسـازی یاخته، افــتراق و تکـــثیر هستند.
احتمال دارد انجام تائی‌چی سبب وازودیلاتاسیون شایسته‌ و افزایش جریان خون‌گردد. با‌توجه به آنکه تند راه‌رفتن مکان وسیع‌تر و تجهیزات بیشتر می‌خواهد، به‌نظر می‌رسد انتخاب تائی‌چی به‌عنوان نرمش ضد‌پیری، آسان‌تر و راحت‌تر باشد. این بررسی نخستین گام درتدارک مستندات علمی برای منافع احتمالی تائی‌چی درسلامت انسان است. به این‌جهت برای روشن‌شدن تأثیر کامل این روش، بررسی بیشتر درمورد نحوه‌ی بروز منافع تائی‌چی درجمعیت‌های مختلف و با پارامترهای متفاوت پیری ضروری است.

 

تعداد بازدید : 1960

ثبت نظر

ارسال