شماره ۹۶۰

روش‌های درمانی دل آگاهی و PTSD

روش‌های درمانی دل آگاهی و PTSD

تمرین‌های دل آگاهی mindfulness شامل مراقبه، تمرین‌های کششی و پذیرش افکار و عواطف به کهنه‌سربازان مبتلا به نابسامانی‌ استرس پسا ضربه‌یی (PTSD) مرتبط با جنگ کمک می‌کند تا از شر نشانه‌های بیماری خود رها شوند.
 طی یک بررسی مشارکتی سیستم سلامت دانشگاه میشیگان و سیستم مراقبت ازسلامت VA Ann Arbor نشان داد، کهنه سربازان مبتلا به PTSD که برنامه ی درمان گروهی 8 هفته‌یی دل‌ آگاهی را به پایان رسانده‌اند، درمقایسه با بیمارانی که به طور معمول تحت درمان قرارگرفته‌اند، نشانه‌های بیماری به طور قابل توجه کاهش یافته است.
 دردرمان شناختی براساس دل آگاهی یا MBCT ، تلفیقی از اعمال درمان شناختی با رویکرد مراقبه‌یی دل آگاهی است که بر افزایش آگاهی به انواع افکار وعواطف تأکید دارد.
 در نتایج پژوهش پیشین ثابت شده بود که استفاده از کلاس‌های کاهش استرس که از مراقبه‌ی دل آگاهی استفاده شده است برای افرادی که سابقه‌ی تماس با تروما دارند ازجمله کهنه‌سربازان، افراد معمولی که دچار ترومای مرتبط با جنگ هستند و بزرگسالانی که سابقه‌ی ایذای جنسی دوران کودکی دارند سودمند است ولی در بررسی اخیر، برای نخستین بار تأثیر رواندرمانی براساس دل‌آگاهی برای PTSD کهنه سربازان دریک کلینیک PTSD به اثبات رسیده است.
 کهنه‌سربازان گروه درمان دل آگاهی درکلاس‌های تمرینی مثل تمرین غذا خوردن دل آگاهانه شرکت کردند و طی آن روی احساسات مرتبط با غذا خوردن بسیار آهسته تمرکز نمودند. ازجمله تمرین‌‌های دیگری که دراین کلاس‌ها انجام می‌شد «اسکن‌بدن» وحرکت و کشش دل آگاه و«مراقبه‌ی دل آگاهی» بود. دراسکن‌ بدن، توجه خاصی به درد و تنش می شد و بیمار بر احساسات جسمانی درهریک ازبخش‌های بدن تمرکز می‌نمود. درمراقبه‌ی دل آگاهی بر تنفس و عواطف تمرکز می شد. همچنین به شرکت کنندگان آموزش داده شده بود تا با کمک تمرین‌های ضبط شده‌ی ویدیویی و درطول روز ضمن آنکه فعالیت‌هایی مانند راه رفتن، غذا خوردن وحمام گرفتن را انجام می‌دهند دل آگاهی را تمرین کنند.
 بعد از 8 هفته درمان، درمقایسه با 33٪ گروه‌های درمان معمولی در 73٪ بیماران گروه دل آگاهی بهبودی با معنایی ایجاد شده بود. یکی از جالب‌ توجه‌ترین زمینه‌های بهبودی دربیماران گروه دل آگاهی، کاهش نشانه‌های پرهیزی بود. یکی ازمهم‌ترین اصول درمان دل آگاهی تمرکز پیوسته بر افکار و خاطرات، حتی افکار وخاطراتی بود که ناخوشایند بودند.

Depression and Anxiety Online 2013 Apr 19



تعداد بازدید : 1465

ثبت نظر

ارسال