تاثیر کرونا ویروس بر جنین

ویروس| کرونا| ویروس کرونا| عفونی| بیماری

در مورد تاثیر کرونا ویروس، بر سلامت جنین، باید این نکته را در نظر گرفت که به دلایل متعدد ناشی از بارداری، زنان باردار دچار تضعیف سیستم ایمنی خواهند گردید

چهارشنبه 6 فروردین 1399 ساعت 9:16
آرزو چراغی ، عضوهیات علمی گروه مامایی و عضو انجمن زنان و مامایی ایران

کرونا ویروس جدید، با نام ( COVID – 19 )  ویروسی از خانواده کرونا ویروس ها می باشد که به دنبال جهش(موتاسیون) ، فرم بسیار مسری و مهلک پیدا کرده است. هنگام بیماری، فرد مبتلا، دارای نشانه هایی، مانند، سرفه های خشک، تنگی نفس و تب بالا می باشد. در زمان پاندمی این ویروس، در جهان ، به شستشوی مکرر دست ها با آب و صابون و ماندن در خانه و پرهیز از تجمعات، توصیه شده است. اما پرسشی که ذهن بسیاری از افراد ر ا درگیرنموده است، این است که آیا این ویروس مسری قادر به آسیبِ جنین انسان خواهد بود یا خیر؟



- آیا ویروس کرونا بر جنین تاثیرگذار است ؟

 

در مورد تاثیر کرونا ویروس، بر سلامت جنین، باید این نکته را در نظر گرفت که به دلایل متعدد ناشی از بارداری، زنان باردار دچار تضعیف سیستم ایمنی خواهند گردید و بدن آنان، نه تنها در برابر این بیماری جدید، بلکه در برابر انواع ویروس ها و باکتری ها حساس تر است و از طرفی زنان باردار، تاب آوری کمتری نسبت به مقابله با بیماری های عفونی دارند. بنابراین، مراقبت از خود، به هنگام بارداری، یکی از مسائل بسیار مهمی می باشد که باید به زنان باردار، توصیه نمود.

انواع ویروس های خطرناک، مانند آبله مرغان و سرخجه، سبب آسیب های مختلفی، به جنین آن ها می شوند. لذا، با توجه به اینکه، هنوز، داده های تازه ای پیرامون ویروس جدید کرونا در زمینه آلودگی جنین در دسترس نیست، می بایست با نگاهی گذشته نگر بر ویروس هایی که در گذشته، جنین انسان را مبتلا نموده اند ، در زمینه خطرات احتمالی، به زنان باردار هشدار داد.

بیماری های ویروسی و عفونی و تب بالای ناشی از آنان، خطرات جدی را برای جنین انسان به همراه دارد. به ویژه هنگامی که ، تب بالا در مادر در سنین واقع در سه ماهه نخستین بارداری، یعنی سنین زیر 14 هفته باشد. این سنین، مصادف با سنین پایین بارداری، یعنی زمانی که حتی مادر، ممکن است از بارداری خود، بی اطلاع باشد، می باشد. بنابراین، مراقبت از زنان باردار یا مشکوک به بارداری، حائز اهمیت فراوان، می باشد.

آنانسفالی، به معنای عدم تشکیل جمجمه است. نتایج مطالعات مختلف بر جنین انسان، ثابت کرده که ابتلای مادران باردار در سه ماهه اول به تب بالا، با ابتلای جنین به عارضه کشنده آنانسفالی، همراه است. در این ناهنجاری، مغز تباهیده شده و عملکرد طبیعی ندارد و لذا با اختلالات تنفسی و قلبی ، باعث مرگ جنین، می شود.

آنوفتالمی و میکروفتالمی، به معنای نبود چشم و کوچک بودن کره چشم، از عوارض دیگر ابتلای جنین به بیماری های ویروسی، نظیر سرخجه، می باشد.

میکروسفالی، به معنای کوچک بودن محیط  پیرامونی سر است. کوچک بودن دور سر، سبب کاهش رشد مغز و بنابراین، ابتلای به عقب ماندگی های ذهنی خواهد شد. ویروس ها و بیماری های عفونی، نظیر سرخجه، سرخک، توکسوپلاسما، سایتومگالوویروس، از علل ابتلای به میکروسفالی می باشند.

علاوه بر خود ویروس، ابتلای به تب از موارد مهم ابتلای جنین به عوارض متعدد، به خصوص ناهنجاری های لوله عصبی (NTD) می باشد که با درگیری، مغز و نخاع، سلامت و عملکرد بدن فرد را تحت تاثیر، قرار می دهند. ابتلای به اسپاینابیفیدا (Spina Bifida) یا همان مهره شکافدار که با بیرون زدگی طناب نخاعی از ناحیه کمر، توصیف می شود از عوارض مهم ابتلای مادر به تب بالا می باشد.

 به منظور پیشگیری از ابتلای به این ناهنجاری فولیک اسید برای مادران باردار، تجویز می شود. نتایج  حاصل از، تحقیقات مختلف، نشان داده است که از میان موارد مهم ابتلای جنین به اسپاینابیفیدا، مانند تب بالا، افزایش مصرف ویتامین ها و یا چاقی مادر، تب بالا، از مواردی است که نمی توان با مصرف فولیک اسید، در پیشگیری از نقائص لوله عصبی، با آن مقابله کرد.

از طرفی، در سنین بالای 14 هفته، یعنی در سه ماهه های دوم و سوم، ابتلای مادر باردار، به ویروس ها و تب، امکان بروز زایمان زودرس و پارگی زودرس کیسه آب (PPROM) وجود دارد.

بنابراین، توجه به نکات مهم بهداشتی که از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، توصیه می شود، نقش مهمی در پیشگیری از ابتلای احتمالی جنین، به نقائص مختلف ناشی از ویروس ها دارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت پزشکی امروز مراجعه کنید.

 

تعداد بازدید : 1928

نظرات

سبحانی

4 سال و 0 ماه و 24 روز پیش

می بخشیدکه پیامم خیلی طولانی شد یه سوال دیگم داشتم مترونیدازول روبیشترمصرف کنم یاسیپروفلوکساسینو کدوم بهتره میشه بگید لطفا دستتون درد نکنه خیلی ممنون میشه مسکن مصرف کنم مثل ژلوفن ممنون

بیمار

4 سال و 0 ماه و 23 روز پیش

سلام سال نو مبارک درباره مشکلم باهاتون مشورت داشتم سپاسگزارم بهم بگید چکار کنم بخاطر درد شدید وخونریزی که پارسال داشتم به بیمارستان مراجعه کردم و علت دردم سقط 8 هفته مشخص شد که تخلیه شد رحم بعداز چندروز وگفتن چیزی نمونده مجددا سه ماه بعد مراجعه کردم برا چکاب که گفتن نرماله همه چیز الان تقریبا بعد هشت نه ماه دوباره دل درد دارم وترسیدم نکنه باز سقط باشه پریروز رفتم بیمارستان و سونوگرافی کلی دادم گفتن چیزی نیست و ممکنه عصبی باشه توی خونه بی بی چک زدم منفی بود خیلی می ترسم به نظرتون ممکنه مجددا سقط کنم روش جلوگیریم طبیعیه میشه ال دی مصرف کنم

آرزو چراغی -متخصص مامایی

4 سال و 0 ماه و 19 روز پیش

باسلام به منظور بررسی مشکلات لگن، باید، چکاب کامل، انجام دهید. پاپ اسمیر، معاینه، تست های ادراری ، باید، انجام شود تا علل بروز دردهای مزمن، مانند ابتلای به عفونت های ادراری، ضایعات رحمی و....مشخص شود.انجام تنها یک سونوگرافی، کافی، نیست و همیشه هم سقط، باعث بروز درد ، نمی شود.در صورت منفی بودن تست بارداری و سونوگرافی، بهتر است به منظور بررسی علل درد، آزمایشات دیگر، انجام شود.

خدادادی

4 سال و 0 ماه و 13 روز پیش

Slm خوبید؟ میشه لطفا بگین این سونو خیلی جوابش بده؟؟ در بررسی انجام شده رحم دارای سایز واکوی میومتریال نرمال دیده شد اندومتریال لاین معادل 8 میلی متر و نمای یکنواخت دارد تخمدان چپ و راست با سایز طبیعی دیده شدو فاقد ضایعه سالید می باشد تصویر یک کیست فولیکولار سی میلی متری در تخمدان راست مشاهده می شود جهت بررسی مجدد دوماه دیگر سونوگرافی فالواپ انجام شود مایع ازاد در کولدوساک دیده نشد خانم دکتر ببخشین کیست دارم یا ازاین کیستای ریزه که نازایی میده قبلا قرص مدروکسی میخوردم اگه استفاده کنم تاثیر داره?

مریم

4 سال و 0 ماه و 13 روز پیش

ممنون

آرزو چراغی

4 سال و 0 ماه و 10 روز پیش

پاسخ: باسلام کیست شما ظاهر خوش خیم دارد.مجددا دوماه بعد سونوگرافی کنترل، انجام دهید بااحتمال زیادی، برطرف می شود واگر برطرف نشد حتما پیگیری کنید.داروی نامبرده تاثیری بر کیست تخمدان، ندارد.

نفیسه

3 سال و 0 ماه و 23 روز پیش

عالیییییییی

شاه منصوری

2 سال و 3 ماه و 1 روز پیش

عالی بود

نغه

2 سال و 1 ماه و 24 روز پیش

احسنت مفید و پربار

ملکه

1 سال و 5 ماه و 8 روز پیش

دورود و خسته نباشبد

ثبت نظر

ارسال