شماره ۱۱۲۸

سیگار و زیبایی پوست

دکتر محمدرضا شفیعی - پوست و زیبایی

سیگار و زیبایی پوست

چهارشنبه 22 دی 1395
پزشکی امروز

اعتیاد و وابستگی به دخانیات، معضل اجتماعی دیرینه‌ای است که سلامت جسم و روان فرد و جامعه را به مخاطره انداخته است.

مخاطراتی همچون افزایش ابتلای افراد سیگاری به سرطان‌های ریه، مخاط دهان و دستگاه ژنیتال، تشدید حملات قلبی عروقی همچون سکته قلبی و همچنین بروز اختلال‌هایی جدی در روند رشد جنین، نزد زنان باردار مبتلا به سیگار را ایجاد می‌کند.

عوارض و آسیب‌های کشیدن سیگار در حوزه زیبایی و به‌ویژه نزد زنان، بسیار واضح‌تر و شدیدتر بوده است. به شکلی که با نگاهی گذرا به‌صورت و پوست، می‌توان فرد سیگاری را از کسی که سیگار نمی‌کشد، به‌آسانی تشخیص داد.

بروز این عوارض و مخاطرات ازآن‌رو نزد زنان از اهمیت بالایی برخوردار است که به‌لحاظ ویژگی‌های آناتومی بدن، نازک‌تربودن اپیدرم و نیز ترشحات غدد، در مقاطع مختلف سنی همچون قبل، حین و بعد از بلوغ، در دوران بارداری و زمان یائسگی، اثرات نیکوتین برپوست زنان به‌مراتب شدیدتر و مخرب‌تر از مردان می‌باشد.

نشانه‌های تأثیرات سیگار در چهره را می‌توان به‌اختصار، به‌شرح ذیل بیان نمود:

۱ـ رنگ پوست صورت:

در افراد سیگاری، شفافیت و طراوت پوست کمتر گشته و پوست صورت کدر و رنگ‌پریده شده و به‌رنگ خاکستری در می‌آید.

۲ـ چین و چروک:

نزد افراد سیگاری، عمق و تعداد چین و چروک‌ها افزایش قابل توجهی دارد، به‌طوری‌که این حضور عمیق و مشهود چین و چروک‌ها درصورت و گردن، چهره فرد سیگاری را پیر و فرتوت نشان می‌دهد.

۳ـ شل‌شدن پوست:

افتادگی زودرس پوست صورت‌و‌گردن و نیز آتروفی‌شدن عضلات صورت، به‌ویژه عضلات گونه‌ها، از دیگر نشانه‌های مشهودی است که در چهره افراد سیگاری‌، به‌وضوح می‌توان مشاهده‌نمود.

تاریخچه سیگار و نیکوتین:

پرتقالی‌های فاتح کشور آمریکا به‌هنگام بازگشت، گیاهی با برگ‌های خاص به‌همراه خود آورده و در لیسبون پایتخت پرتقال، این گیاه را پرورش‌داده و نامش را «پتون» گذاردند.
در‌سال‌۱۵۶۰، سفیر فرانسه در پرتقال آقای ژان نیکوت، نمونه‌ای از این گیاه را به‌منظور درمان سردردهای میگرنی، به فرانسه آورد  که مورد استقبال شدید قرار گرفت و به پاس قدردانی از زحمات او درآوردن و پرورش‌دادن گیاه «پتون» در آب‌و‌هوای فرانسه، نام «علف نیکوت» را بر این گیاه نهادند و این‌گونه طی گذشت‌زمان، ماده سکرآور و اعتیادآور در سیگار  «نیکوتین» نام‌گرفت.

از دوره ناپلئون به بعد، اوج مصرف سیگار در اشکال سوزاندن برگ و استنشاق دود آن، مصرف توسط پیپ، خردکردن و پیچیدن در کاغذ و به شکل سیگار فعلی درآوردن و همچنین استفاده برای مصارف پزشکی برای کاهش درد به‌عنوان آرامبخش، ادامه‌ یافته  است.

همزمان با گسترش استعمال دخانیات در سراسر جهان، عوارض و تاثیرات مخرب آن نیز به‌سرعت آشکار گشت، به‌طوری که با توجه به عوارض و تهدیدهای جدی که سلامتی انسان را به مخاطره انداخته بود، به سیگار لقب «علف‌جهنم» داده شد.

به‌رغم این عوارض، جمعیت سیگاری‌ها رو  به افزایش بود.به‌گونه‌ای که در‌سال‌۲۰۰۳، یک میلیارد و سیصدمیلیون انسان به‌ مصرف سیگار معتاد بودند که روسیه و قاره آسیا، بیشترین گروه سیگاری‌ها را به‌خود اختصاص داده بودند.

در‌سال‌۲۰۱۰ در کشور فرانسه، ۳۶درصد از مردان و ۲۸درصد از زنان سیگار‌می‌کشیدند که متوسط سن سیگاری‌ها، بین ۴۵‌تا‌۶۴‌سال بود.

این آمار نزد افراد بالاتر از دیپلم، کمتر‌از کسانی بود که سواد اندک داشته و یا بیکار بودند. همچنین، نزد افراد معتاد به الکل یا موادمخدر، استعمال‌دخانیات فراگیری بیشتری داشت.

مواد موجود در سیگار:

به‌هنگام کشیدن سیگار، این فقط نیکوتین و یا کاغذ آن نیست  که به‌تنهایی سلامت فرد را به‌مخاطره می‌اندازد، بلکه حدود ۴۵۰ماده در سیگار وجود دارد که اغلب آنها سمی و سرطان‌زا بوده و به جد سلامتی انسان را مورد تهدید قرار‌می‌دهد. اینجانب ضروری می‌دانم که به تعدادی از مواد سرطان‌زای تشکیل‌دهنده سیگار شود:

مونواکسیدکربن، متانول (مورد استفاده برای سوخت جت)، دی‌متیل نیتروزآمید، اسید‌سیان‌هیدریک (که در اطاق‌های اعدام توسط نازی‌ها، مورد استفاده قرار می‌گرفت)، آرسنیک، د.د.ت(حشره‌کش)، نفتالین (نابودکننده حیات سلولی)، نفتیل‌آمین(سرطان‌زا)، کادمیوم(در صنایع باطری‌سازی استفاده می‌شود)، بنزوپیرن (سرطان‌زا)، استون، بوتان (حلال شیمیایی)، دی‌اتیل نیتروزامین، کلرورونیل (سرطان‌زا و در صنایع پلاستیک‌سازی به‌کار گرفته می‌شود)، اورتان (سرطان‌زا)، نیکوتین(به‌عنوان حشره‌کش و علف‌کش، مورد استفاده قرار می‌گیرد)، تولودین (سرطان‌زا)، پولونیوم ۲۱۰ (یکی از عنصرهای رادیواکتیو است)، تولوئن (به‌عنوان حلال در صنایع به‌کار گرفته می‌شود)، پیرن (سرطان‌زا)، دی‌بنزآکریدین (سرطان‌زا)، اسید سیانیدریک (در اطاق‌های گاز توسط نازی‌ها استفاده می‌شد).

سیگار و سرطان:

۱۴درصد از مرگ و میرها درسال ۲۰۰۴ در کشور فرانسه (۷۳۰۰۰‌تَن) را سیگاری‌ها به‌خود اختصاص داده‌اند.

از این تعداد ۷۳۰۰۰فوت در‌اثر کشیدن‌سیگار؛ ۸۵درصد از آنها به‌علت ابتلا به سرطان ریه و ۱۰درصد به‌علت سکته‌قلبی، فوت‌کرده بودند.

همچنین، سیگار باعث ایجاد سرطان در مخاط دهان و حنجره و نیز مخاط بافت ژنیتال گشته و در دوران بارداری، باعث ایجاد اختلالاتی مخاطره‌آمیز در جنین می‌گردد که شایع‌ترین آن، کاهش وزن نوزاد به‌هنگام تولد می‌باشد.

اثرات سیگار بر سلامت پوست:

پژوهش‌های متعددی در مورد تاثیر سیگار بر تشدید پیرشدن زودرس پوست صورت در مراکز تحقیقاتی کشورهای مختلف انجام گرفته که همگی عوارض متعدد سیگار در سلامت پوست، به‌ویژه  بروز پیری زودرس را تأیید کرده‌اند.

بسیاری از این تحقیقات، در مورد مقایسه اثرات نور خورشید در ایجاد پیری زودرس پوست و مقایسه آن با اثرات  سیگار، انجام گرفته که نتایج قابل توجهی را مطرح نموده است.

در تحقیقات انجام گرفته توسط Kadunce، ثابت‌شده که اثرات مخرب دود سیگار، زیانبارتر از اشعه ماورای بنفش بوده و با استناد به این پژوهش، پدیدار شدن چین و چروک‌های صورت نزد افراد سیگاری،۴/۷ برابر بیشتر از افراد غیرسیگاری می‌باشد.

و اگر افراد سیگاری در معرض شدید تابش آفتاب نیز قرار بگیرند، افزایش چین و چروک‌های پوست به ۱۲برابر افزایش می‌یابد.

در پژوهشی دیگر که توسط Leung انجام گرفته، در فردی که روزانه۲۰نخ سیگار استفاده می‌نماید، سن بیولوژیک او، ۱۰سال پیرتر و مسن‌تر خواهد شد.

در تحقیق دیگری که Serriاخیراً نتایج‌ آن را منتشر ساخته، نتیجه فوق را بدین شکل مورد تایید قرار داده  است که سن ظاهری صورت و پوست سیگاری‌ها، به‌طور متوسط ۹سال پیرتر از سن واقعی‌ آنان نشان داده می‌شود.

در یک کلام، چین و چروک نزد افراد سیگاری، بیش‌تر و عمیق‌تر ظاهر گشته و در کل، چهره فرد را مسن‌تر نمایان می‌سازد.

تعداد بازدید : 1796

ثبت نظر

ارسال